Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Depoul de tramvaie de la Gară se mută în capăt Dacia. Ce se va ridica în loc?

GALERIE
depou , gara, iasi
  • depou , gara, iasi
- +

Municipalitatea a anunţat că va investi 13,5 milioane de euro, parte dintr-un credit, pentru a construi în Dacia un Depou modern, care să găzduiască şi viitoarele mijloace noi de transport: troleibuze, tramvaie şi autobuze electrice. Tehnologiile şi utilajele de acolo sunt la nivelul anilor ’70. Edilii au însă planuri şi pentru cele peste 2 hectare care rămân libere după mutarea Depoului de la Gară tot în capăt Dacia

Lucrările de modernizare a depoului din Dacia ar putea începe în a doua parte a anului viitor. Finanţarea este asigurată dintr-un credit făcut de Primărie, instituţie care, ieri, a lansat licitaţia pentru elaborarea studiului de fezabilitate. Documentaţia ar urma să fie gata în maximum 4 luni de la semnarea contractului. O consecinţă importantă a acestui proiect vizează însă dezafectarea ulterioară a depoului CTP de la Gară, care are o suprafaţă de peste 2 ha: municipalitatea spune că acolo va fi amenajat un parc în jurul unei clădiri în care va funcţiona muzeul transportului electric. Pentru modernizarea depoului din Dacia, Primăria are la dispoziţie 13,5 milioane euro, bani parte dintr-un credit contractat de instituţie la începutul acestui an de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Pentru întocmirea studiului de fezabilitate, Primăria a estimat o valoare a contractului de circa un milion de lei (inclusiv TVA).

Depoul Dacia: tehnologii vechi de 50 de ani

Depoul din Dacia se întinde pe aproape 4 ha şi, până acum, nu au fost făcute reparaţii capitale. „Serviciile oferite în prezent suferă datorită (sic!) condiţiilor precare, a lipsei de echipamente moderne şi a clădirilor inadecvate şi degradate care găzduiesc activităţile. Tehnologiile existente sunt la nivelul anilor 1970 - 1980. Durata de viaţă a reţelelor interioare de utilităţi este depăşită, iar normativele aplicate s-au schimbat radical de la data punerii în funcţiune a depoului până în prezent”, se arată în caietul de sarcini. În aceeaşi documentaţie se precizează că infrastructura şi suprastructura liniilor de tramvai sunt „uzate fizic şi moral” şi se impune modernizarea integrală: actualele căi de rulare au fost realizate acum peste 30 ani, iar, până în prezent, nu s-au făcut reparaţii capitale.

Depoul este format din 14 construcţii cu o suprafaţă de circa 7.500 mp. Toate construcţiile actuale urmează să fie demolate, alături de schimbarea a 3,2 km de cale de rulare, realizarea unei parcări acoperite (5.300 mp), amenajarea drumurilor interioare (420 mp) şi alte diverse intervenţii (sistematizare teren, lucrări de mediu, împrejmuiri etc.). Prin proiect se propune inclusiv amenajarea de staţii de încărcare electrică: în depou vor fi garate cele 44 autobuze electrice care urmează să ajungă la Iaşi în urma unei licitaţii organizate de Ministerul Dezvoltării. În acelaşi timp, noul depou va găzdui şi cele 32 de tramvaie noi pe care le-a contractat Primăria la producătorii PESA (Polonia) şi Bozankaya (Turcia). „La construirea scenariilor din studiul de fezabilitate trebuie luat în calcul şi un scenariu în care în locul autobuzelor electrice, operatorul de transport public va exploata troleibuze. Astfel, în depou, pe lângă tramvaie, vor fi prevăzute facilităţi pentru troleibuze cu autonomie extinsă”, se precizează în caietul de sarcini.

Reintroducerea troleibuzelor la Iaşi poate deveni o realitate prin intermediul unei finanţări guvernamentale (Fondul de mediu) şi surse europene (2021 - 2027). Consilierii locali au aprobat modernizarea depoului Dacia în aprilie 2020. Studiile realizate până atunci au estimat o durată de execuţie a lucrărilor de 24 de luni, perioadă din care 6 luni este rezervată pentru realizarea proiectului tehnic. Pentru finanţarea acestui obiectiv, Primăria a accesat o finanţare rambursabilă de 21 milioane euro la BERD. Modernizarea depoului costă circa 13,5 milioane euro, restul de bani fiind rezervat pentru alte investiţii, anume reabilitarea termică a 14 unităţi şcolare şi refacerea cinematografului Dacia.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri