Facturile uriaşe la gaz au „ars” decorurile şi vestimentaţia artiştilor de la Operă

marți, 22 februarie 2022, 02:50
3 MIN
 Facturile uriaşe la gaz au „ars” decorurile şi vestimentaţia artiştilor de la Operă

Opera Naţională Română Iaşi încă nu a primit compesările mult sperate la facturile, cel puţin duble, la gaz şi energie electrică. La fel se întâmplă şi la celelalte instituţii de cultură ieşene. În aceste condiţii, ONRI a găsit o soluţie de avarie: decoruri minimaliste la spectacole şi vestimentaţie pentru artişti doar din recuzita instituţiei.

 

Andrei Fermeşanu, managerul interimar al Operei ieşene, spune că, deocamdată, ultimele facturi la gaz şi electricitate venite pe adresa instituţiei nu au primit compensaţii. ”Ne confruntăm cu aceeaşi situaţie ca toate celelalte instituţii de cultură. Nu e vorba de acele sume astronomice pe care le-am auzit în cazul altor instituţii, ci undeva în jur de 20.000 de euro, echivalentul în lei. Este însă un efort bugetar considerabil, cu atât mai mult cu cât numărul de spectatori pe care îl putem primi în această perioadă este mult diminuat, la 30%. De aceea am suplimentat numărul de spectacole", a spus Andrei Fermeşanu. Acesta a adăugat că cererile de compnsare sunt pe masa de lucru a ministerului de resort, în colaborare cu celelalte entităţi responsabile, şi că aşteaptă ca această situaţie care priveşte toate instituţiile de cultură de stat din ţară să primească o rezolvare cât mai adecvată, astfel încât să îşi poată desfăşura mai departe activitatea.

Managerul interimar ONRI recunoaşte că încă două facturi vor afecta bugetul instituţiei. “Acum este de-a dreptul o încăpăţânare să avem această premieră, cu resursele existente în momentul de faţă. Filosofia noastră este ca între a nu face nimic şi a face ceva în condiţiile date este să mergem pe a doua variantă, chiar dacă cresc costurile facturilor. Vom căuta să găsim soluţia justă, de altfel tocmai pentru că o parte din cheltuieli sunt acoperite din veniturile proprii. Atunci, dacă urmăriţi cu atenţie comparativ programul stagiunii în momentul de faţă, vorbim de un număr crescut de spectacole, tocmai în această idee, de a aduce mai mulţi bani pe care să îi folosim în nevoile emergente ale instituţiei”, a mai spus Andrei Fermeşanu. Dincolo de nota de optimism, managerul interimar recunoaşte că “nu este o situaţie roz, în niciun caz". „De exemplu, am esenţializat la maximum decorurile. Am mers cât mai mult pe minimalism. Nu mergem pe greutatea unui decor clasic, pentru că efectiv nu ai din ce să îl realizezi. Putem merge pe această variantă de stilizare, de metaforă a decorului, care funcţionează la fel de bine dacă e făcută cu celeritate. Dacă e vorba să tăiem din ceva, este vorba de a tăia din monumentalitatea decorurilor, din complexitatea materialelor costumelor, adaptându-ne acestei situaţii, nefiind una pe care ne-o dorim pe termen lung. Este o adaptare în varianta acestui moment. Cel mai mare pericol ar fi să intrăm într-o panică generală şi să ne amorţească simţurile creatoare. Nu ne dorim lucrul acesta", a adăugat Andrei Fermeşanu. Următoarea premieră la ONRI va avea loc pe 23 februarie, când va fi pus în scenă un Triptic de balet, o invitaţie la vals pe muzica lui Carl Maria von Weber, Frederic Chopin şi Cesare Pugni, în adaptarea Critinei Todi.

Comentarii