Un vot pro sau anti-Moldova

Relevanţa politică a votului final pe legea construirii autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş va fi enormă.

vineri, 26 octombrie 2018, 01:50
3 MIN
 Un vot pro sau anti-Moldova

Proiectul de lege de construire a autostrăzii A8, Iaşi-Târgu Mureş, depus în 2017 de deputatul Petru Movilă, a trecut de Comisia de Transporturi a Camerei Deputaţilor. Legea însă n-a fost în cea mai bună formă. Graţie insistenţelor deputatului Cătălin Drulă (USR, Timiş), care a cam dat o lecţie iniţiatorilor moldoveni, s-au precizat termene precise şi condiţii utile proiectului.

Urmează comisia pentru afaceri europene şi marele vot în plen. Să nu ne îmbătăm cu apă rece. Plenul camerei e un teren de confruntare totală. Gruparea Dragnea nu mai are majoritate şi nu a reuşit să treacă, decât cu mari opinteli şi negocieri de culise, legi foarte importante: legea offshore, legea spălării banilor. Gruparea anti-Dragnea din PSD îşi spune cuvântul şi o sabotează cât poate, aşa cum Gabriela Firea este „lucrată“ la rândul ei la Primăria Capitalei. În cazul autostrăzilor intervin şi rivalităţi între „proiectul băcăuan“ de anvergură cel mult locală (Bacău-Braşov), cu un impact economic irelevant (de ce ţin morţiş să ajungă băcăuanii doar până la Braşov şi nu la Viena?), şi un proiect transregional propriu-zis, cu impact transfrontalier, aflat pe TEN-T -ul european, Târgu-Mureş-Iaşi-Ungheni. Aşadar, în PSD nu contează doar dacă deputaţii sunt sau nu de partea lui Dragnea, ci şi dacă optează pentru Bacău sau pentru Iaşi. Iar o divizare a voturilor deputaţilor moldoveni e tot ceea ce trebuie pentru a îngropa proiectul. Există unele semne în această privinţă.

La câteva ore după votul din Cameră pe legea autostrăzii A8, a reînceput campania pentru Bacău-Braşov. Pe economica.net era lansată o analiză, preluată imediat în presa locală din Bacău, în care se afirmă că doar autostrada spre Braşov e „rentabilă“. „Surse“ anonime de pe la CNAIR, groparul infrastructurii româneşti, susţin că „experţii UE“ nu vor aproba proiectul A8, întrucât nu ar fi „rentabil“. La această evaluare a „rentabilităţii“ este menţionată implicarea BEI, prin experţii JASPERS. Însă, mister!, reprezentantul BEI în România, Dušan Ondrejicka, nu a auzit să fi fost contactate autorităţile române în legătură cu A8. De unde a scos ministerul Transporturilor experţii ăştia? Cu ce scop? Or fi aceiaşi experţi de la Comisia Europeană pe care-i ştie Corina Creţu, comisarul care a făcut un caz de război cu guvernul român, fiindcă proiectul A8 nu este trimis spre finanţare? Desigur, totul nu e decât o anticampanie împotriva proiectului de lege A8 votat în Cameră. Asta e doar ceea ce se vede la suprafaţă, fiindcă reţeaua lui Dragoş Benea, baronul de Bacău, are ramificaţii până la vârful ministerului Transporturilor.

De când a venit la guvernare, PSD a ignorat complet A8 Iaşi-Târgu Mureş şi a avansat-o insistent pe cea dintre Bacău-Braşov. Nu mai reluăm aici întreaga poveste. Bucureştiul a folosit jocul acesta de spargere a solidarităţii moldovene, prin momirea şi mobilizarea sinecuriştilor din PSD, cu efecte nefaste pentru regiunea de la nord de Milcov.

Trei întrebări trebuie adresate tuturor parlamentarilor din judeţele Moldovei (şi nu numai) ca să se preîntâmpine un eşec prin divizarea voturilor în plenul Camerei: 1) Veţi fi prezenţi la dezbaterile şi votul final al legii pentru construirea „autostrăzii unirii“ Iaşi- Târgu Mureş? 2) Cum votaţi? 3) Aveţi amendamente? Care ar fi acelea? Desigur, după adopare, legea poate fi amânată sau uitată (câte legi se aplică în România şi în ce fel?), dar pe ansamblu nu strică deloc cauzei dezvoltării Moldovei. Însă relevanţa ei politică este enormă. În Parlament se va da, de fapt, un vot pro sau anti-Moldova.

 

Comentarii