29 de morți numai în ultimii doi ani – tributul neasumat de nimeni pentru lipsa A8

vineri, 19 ianuarie 2024, 02:50
3 MIN
 29 de morți numai în ultimii doi ani – tributul neasumat de nimeni pentru lipsa A8

În fiecare an, mor oameni pe Europeană și mult mai mulți sunt răniți. Din 2018 până azi, 59 de oameni și-au pierdut viața, iar 160 s-au ales cu răni grave în urma evenimentelor rutiere care au avut loc pe șoseaua cu doar o bandă pe sens de la Iași până la ieșirea din județ spre Roman.

 

În infrastructura rutieră ieșeană nu s-a mai făcut nimic din 2012 încoace – în afară de promisiuni, studii și asfaltări, acestea din urmă acolo unde s-au modernizat drumuri județene. Dar viteza pe șosele a crescut, la fel și numărul victimelor. „Noroc” de ambuteiajele dese de pe cel mai circulat drum, Iași-Tg. Frumos-Roman, care au mai tăiat din viteza coloanelor de mașini la Lețcani, Podu Iloaiei și Tg. Frumos. Cum nici anul acesta nu va apărea pe hartă vreo centură, variantă ocolitoare sau măcar o lărgire a vreunui segment de drum, e de așteptat să se înregistreze în continuare accidente și victime, în ciuda înăspririi unor prevederi din Codul Rutier.

Anul trecut, potrivit informațiilor primite de la Inspectoratul de Poliție Județean, au avut loc 123 de accidente rutiere pe tronsonul de drum cuprins între limita cu județul Neamț și municipiul Iași, DN 28/ E 583. Este cel mai mare număr de accidente din ultimii șase ani. Pe parcursul anului 2023, pe această șosea cu o bandă pe sens și-au pierdut viața 14 oameni, iar 24 s-au ales cu răni grave. Cu un an înainte, 15 oameni au murit în accidentele înregistrate pe DN 28, în mai puțin de 80 de evenimente rutiere – dar șapte dintre aceștia reprezintă bilanțul unei singure tragedii, când un camion a spulberat o autoutilitară.

De remarcat că cele mai puține astfel de evenimente au fost consemnate în 2020, când deplasările au fost restricționate strict pe fondul izbucnirii pandemiei: 45 de accidente pe tot segmentul Iași-Roman, în care și-au pierdut viața patru persoane, iar 14 au fost rănite grav. Cel mai sângeros an a fost 2019, cu peste 100 de accidente, 12 morți, dar foarte multe persoane rănite – 55 grav și 190 ușor.

Bilanțurile nu includ evenimentele rutiere petrecute pe DN 28A, între Tg. Frumos-Pașcani-Moțca.

Amintim că proiectul Autostrăzii A8, pe tronsonul Iași-Tg. Frumos-Pașcani, se află abia în debutul demersurilor pentru obținerea acordului de mediu. Luna septembrie este ultimul termen avansat pentru predarea întregii documentații (inclusiv proiectul tehnic) de către proiectant, Consitrans, Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. După cum se derulează proiectul, sunt toate șansele ca și acest termen să fie depășit. În schimb, anul acesta vor începe din plin lucrările pe A7, de la Pașcani spre Mircești-Roman.

Cât privește segmentul Iași-Tg. Frumos, mai multe proiecte de fluidizare a traficului „stau la rând”: pasaje supraterane la intersecția cu Centura Sud și peste calea ferată la Lețcani și Podu Iloaiei, semaforizare și variantă ocolitoare la Podu Iloaiei, unde este schițat și un pasaj subteran pietonal, și, de asemenea, încă un pasaj destinat pietonilor la Tg. Frumos. La niciunul dintre ele nu au început lucrările în teren.

CITEȘTE ȘI: Cum a lovit moartea la Bălțați. Șapte povești de sub cearșafurile albe întinse pe câmp

Comentarii