Alexe, mai tare ca Ciucă. Politicienii ieşeni, campioni naţionali la cheltuieli pe Facebook. Care din ei sunt cei mai largi la pungă

luni, 29 ianuarie 2024, 02:50
3 MIN
 Alexe, mai tare ca Ciucă. Politicienii ieşeni, campioni naţionali la cheltuieli pe Facebook. Care din ei sunt cei mai largi la pungă

Liderii politici locali se numără printre cei mai mari beneficiari de reclame în mediul online de la nivel naţional. Anul pre-electoral 2023 a însemnat o publicitate în valoare de sute de mii cheltuite pentru propagandă politică la Iaşi. De regulă, Iaşul se află printre principalele oraşe unde partidele îşi fac publicitate pe reţele de socializare.

Ziarul de Iaşi prezintă mai jos cheltuielile făcute de către partide şi lideri politici locali în cadrul campaniilor de pe Facebook. Informaţiile au fost prelucrate în baza raportului întocmit de Expert Forum (EFOR) privind publicitatea online a partidelor politice (vezi aici prezentarea interactiva a raportului). Sumele sunt aferente anului 2023, dar, în raportul EFOR, pot fi consultate date începând cu anul 2019. Raportul cuprinde informaţii şi despre publicitatea pe Google, însă, în acest caz, este vorba despre cheltuielile la nivel de partid.

Liderii PSD Iaşi au avut cele mai mari cheltuieli

Consultând raportul, putem observa că unii lideri locali sunt în top în ceea ce priveşte sumele investite pentru propagandă. O diferenţă între liderii din Iaşi ai PSD şi PNL este că liberalii au achitat reclama din propriul buzunar, în timp ce plăţile social-democraţilor au fost făcute prin intermediul partidului.

„Pe Facebook, cheltuielile paginilor principale ale partidelor reprezintă 20-30% din totalul cheltuielilor. La majoritatea partidelor parlamentare s-a investit mult şi în paginile liderilor sau foştilor lideri, însă în cazul PNL această tendinţă nu este la fel de vizibilă”, este una dintre concluziile raportului EFOR.

La PSD, cei doi candidaţi la alegerile locale din 2024 ocupă locuri fruntaşe. Prefectul Bogdan Cojocaru, favorit în candidatura pentru Consiliul Judeţean (CJ) Iaşi, are în dreptul lui o sumă de 91.000 lei (locul 3 pe ţară, după Marcel Ciolacu şi pagina PSD). În top, imediat după Cojocaru, se află Bogdan Balanişcu, secretar de stat la Ministerul Mediului şi candidat la Primăria Iaşi. Plăţile aferente campaniilor lui de publicitate s-au cifrat la 73.000 lei, mai mult decât Alfred Simonis, de exemplu, care este şef al Camerei Deputaţilor, sau Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor.

La PNL, Costel Alexe este în top

La liberali, Costel Alexe, şef al CJ Iaşi, este, de asemenea, în top la nivelul propriului său partid, cu o sumă prin care l-a depăşit, la limită, pe Nicolae Ciucă, preşedintele PNL. În timp ce Alexe a cheltuit 37.000 lei, şeful Senatului s-a oprit la 36.000 lei. După cuantumul sumei, Alexe este pe locul 4 în topul cheltuitorilor PNL.

O organizaţie politică activă în reclame pe Facebook este şi Forţa Dreptei (FD), formaţiune desprinsă din PNL şi condusă de fostul premier Ludovic Orban. În top trei naţional al acestui partid se află reclame promovate de politicieni în relaţie cu Iaşul. Astfel, Alexandru Kocsis, deputat de Iaşi, a cheltuit 13.000 lei (locul 2 la cheltuieli), iar pagina FD Iaşi, o sumă de 11.000 lei (locul 3).

Alte cheltuieli au mai fost făcute de deputatul Filip Havârneanu (USR, 22.000 lei), PNL Iaşi (21.000 lei), Cosette Chichirău (ex-USR, 18.000 lei) sau senatorul Marice Popa (PSD, 10.000 lei). Pe listă mai apar şi alte pagini politice de la Iaşi, dar cheltuielile sunt mai mici: Cătălin Timofciuc (consilier judeţean PNL, 6.200 lei), senatorul Liviu Brătescu (PNL, 3.000 lei), Petru Movilă (administrator public PMP, 2.400 lei) Marius Dangă (vicepreşedinte PNL al CJ Iaşi, 2.000 lei), Marian Uscatu (consilier judeţean PMP, 1.300 lei), deputatul Marius Ostaficiuc (PSD, 1.100 lei) sau PSD Iaşi (800 lei).

Raportul EFOR analizează perioada 2019 – 2023 cu privire la cheltuielile partidelor politice. Iaşul se numără printre judeţele preferate de politicieni pentru propagandă, în condiţiile în care se află pe poziţii fruntaşe la cheltuielile de făcute de USR, PSD şi PNL în perioada menţionată.

CONSULTA AICI ANALIZA EFOR

„Per ansamblu, cei mai mulţi bani s-au cheltuit pentru Bucureşti (15%) şi judeţe cum municipii importante precum Cluj, Iaşi, Constanţa sau Timiş. Judeţele în care partidele au investit cel mai puţin sunt cele din zona de influenţa UDMR (Covasna, Harghita, Mureş etc.), dar şi Tulcea sau Giurgiu”, se mai precizează în raportul EFOR. 

Comentarii