Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

UPDATE Cancelariile s-au împărţit în două: pro şi contra. O testare care a creat vâlvă la Iaşi: elevii vor fi evaluaţi la toate materiile

GALERIE
teste, initiale
  • teste, initiale
- +

Testele iniţiale au creat două tabere în rândul cadrelor didactice: unii le aprobă şi sunt de acord cu Inspectoratul Şcolar, alţii le consideră inutile şi o pierdere de vreme pentru profesori. Faţă de anul trecut, ISJ a introdus o standardizare pe itemi care va fi adaptată de profesori în funcţie de clasă. “Pot înţelege o testare iniţială la clasa a V-a şi la clasa a IX-a, dar ca să o dai extinsă pe toate nivelurile şi la toate ciclurile de învăţământ, deja mi se pare o exagerare”, declară liderul de sindicat Laviniu Lăcustă. „O decizie a ISJ îi pune pe profesori şi pe elevi în faţa unei situaţii critice, respectiv ca în primele trei săptămâni de şcoală să dea zeci de teste iniţiale la toate disciplinele”, arată senatorul Marius Bodea

UPDATE: Raportarea privind testele initiale se va face in scoala, nu la niveluri superioare

Comunicatul liderului de sindicat Laviniu Lăcustă:

Ceea ce este cel mai important, din punctul nostru de vedere, în urma Comisiei Paritare de astăzi, este legat de faptul că reprezentanții IȘJ au fost de acord că munca profesorilor și deciziile trebuie să rămână în școală. ,,Raportările" spre instituțiile ierarhice superioare nu-și mai au sensul și locul într-un sistem pe care îl dorim racordat la modernitate. Resping pe această cale orice politizare a unei dispute pe care noi am dorit-o pur tehnică, dar care din păcate a căpătat și accente politice prin implicarea în dezbateri a unor politicieni .
  Concluziile sunt simple: cadrele didactice nu mai au obligația de a raporta la Inspectorat rezultatul testelor, nici de a "încărca", "scana" sau de a "raporta" către ISj.

Text ințial:

Şcolile din Iaşi vor susţine în următoarea perioadă testarea iniţială pentru toţi elevii la toate disciplinele. Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) din Iaşi a anunţat că în acest an şcolar standardizarea testelor va fi făcută pe itemi.

Decizia ca testarea iniţială să fie efectuată la toate materiile, a stârnit controverse mai ales în rândul profesorilor. Pe de o parte, unii consideră că testele iniţiale au avut întotdeauna o utilitate, ajutându-i descopere nivelul clasei şi elevilor. Pe de altă parte, mulţi nu văd rostul unei testări aplicate imediat după întoarcerea din vacanţă, care nu trezeşte niciun interes elevilor când aceştia ştiu că notele nu vor fi trecute în catalog. De exemplu, Consiliul Profesoral de la Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi a votat împotriva obligării profesorilor sa dea teste iniţiale tuturor elevilor la toate disciplinele.

Cum vor fi aplicate testele iniţiale de anul acesta

În cadrul unei conferinţe de presă susţinute înaintea începerii anului şcolar, prof. Luciana Antoci, Inspector Şcolar General al ISJ Iaşi, a comunicat cum se vor desfăşura testările iniţiale şi care este diferenţa faţă de anul trecut. Aceasta a specificat că datele generate de testarea iniţială standardizată de anul trecut au fost „extrem de importante în organizarea demersului pe parcurs şi în generarea rezultatelor”. Din acest motiv, în anul şcolar 2022-2023 apelează tot la testarea standardizată.

„De data aceasta, vom organiza, de asemenea, testare iniţială standardizată, însă standardizarea nu va fi la nivel de subiect (adică toţii elevii din judeţ să susţină testarea iniţială la matematică prin subiect unic), ci va fi o standardizare pe itemi. Cu alte cuvinte, Inspectoratul Şcolar va construi un şablon de itemi care vor fi convertiţi în subiecte de către profesorul de la clasă, care îşi cunoaşte foarte bine elevii, cunoaşte nivelul lor de învăţare şi contextul socio-economic din care aceştia provin. În acest fel adaptăm la nevoile şcolii, ale profesorilor şi ale elevilor aceste teste iniţiale prin standardizarea itemilor, urmărind ca atunci când sunt colectate datele să nu avem doar nota finală obţinută de fiecare elev în parte, ci şi punctaje pe fiecare item pe care îl corelăm cu competenţe din programa şcolară”, declară Luciana Antoci.

Aceasta a specificat că prin acest tip de testare vor avea rezultate mai nuanţate şi vor şti unde anume trebuie intervenit pentru a veni în sprijinul copiilor.

Despre importanţa testelor iniţiale

„Testarea iniţială este necesară şi devine importantă când în urma rezultatelor se iau decizii de către profesori, în legătură cu proiectarea şi derularea activităţilor care urmează. Mai precis, aceste rezultate ne informează în legătură cu punctul de plecare, cu posibilităţi sau carenţe de care trebuie să se ţină seama în paşii următori”, explică prof. univ. dr. Constantin Cucoş, specialist în Educație, fost director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic. Printr-o raportare la rezultatele obţinute în urma unei testări, cadrul didactic poate şti exact care este nivelul elevilor. Astfel, va şti în ce fel pot învăţa elevii mai bine, mai atractiv, mai intens, completează acesta.

Directoarea Colegiulul Naţional „Emil Racoviţă” din Iaşi este de aceeaşi părere. „Evaluarea iniţială e o modalitate prin care identificăm nivelul achiziţiilor cognitive şi al competenţelor elevilor, de la care pornim în demersul didactic dintr-un an şcolar la clasele unde predăm. E o activitate necesară. Modalitatea de desfăşurare a acesteia ar putea fi trasată în limitele unui cadru comun pentru toţi profesorii, dar punerea în practică să fie personalizată de fiecare cadru didactic, în funcţie de coordonatele concrete de predare-evaluare pe care şi le-a stabilit la fiecare clasă”, spune Mihaela Vlioncu, director al Colegiulul Naţional „Emil Racoviţă” din Iaşi.

La ce materii se pot da teste iniţiale?

În ceea ce priveşte materiile la care poate fi susţinută testarea iniţială, părerile sunt, din nou, împărţite. Prof. univ. dr. Constantin Cucoş susţine că „aproape la toate materiile se pot testa elevii, fie prin probe standardizate, fie prin probe mai flexibile, dacă avem în vedere aptitudini, predispoziţii, chemări – la desen, muzică, sport”.

Totuşi, Laviniu Adrian Lăcustă, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitardin (USLIP) Iaşi, spune că există discipline la care materia din clasa a XI-a nu are nicio legătură cu cea din clasa a XII-a, cum ar fi istoria, logica, filosofia sau biologia. „Ce treaba are biologia de a IX-a cu cea de-a X-a? Poţi să verifici o anumită continuitate la matematică. Sau îl verifici pe elev în clasa a V-a ca să vezi care e nivelul, cum te poziţionezi. Tot aşa îl vezi şi cum intră în clasa a IX-a, pentru a şti de unde pleci. Pot înţelege o testare iniţială la clasa a V-a şi la clasa a IX-a, dar ca să o dai extinsă pe toate nivelurile şi la toate ciclurile de învăţământ, deja mi se pare o exagerare”, declară Laviniu Adrian Lăcustă.

Cum este privită decizia luată de ISJ Iaşi?

Preşedintele USLIP Iaşi consideră că testele iniţiale nu au nicio relevanţă pedagogică, mai ales dacă luăm în calcul faptul că sunt aplicate după o perioadă îndelungată, mai exact vacanţa de vară, când unele cunoştinţe se pierd. „Aceste teste generează un proces birocratic incredibil, suprasolicită profesorii de o manieră extremă şi, evident, din această perspectivă nu înţelegem care este sensul acestei proceduri. Poate am fi înţeles dacă era făcută la începutul unui ciclu, adică la clasa a V-a sau a IX-a, nu să te apuci să dai teste iniţiale la toate disciplinele, nişte texte extrem de complexe, care presupun o muncă laborioasă şi, ulterior, nişte proceduri care necesită timp”, clarifică Laviniu Adrian Lăcustă.

Atât Laviniu Adrian Lăcustă, cât şi senatorul Marius Bodea au dat următorul exemplu: există cadre didactice care au 18 clase a câte 30 de elevi, adică 540 de elevi ale căror rezultate trebuie introduse în tabele în format Excel şi într-un document cerut de ISJ. Preşedintele USLIP Iaşi mărturiseşte că nu înţelege cum îi folosesc Inspectoratului aceste date.

„O decizie a Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi îi pune pe profesori şi pe elevi în faţa unei situaţii critice, respectiv ca în primele trei săptămâni de şcoală să dea zeci de teste iniţiale la toate disciplinele. Decizia de generalizare a testelor iniţiale a fost luată fără o analiză a poverii cu care sunt încărcaţi elevii ce în perioada de acomodare la noul an şcolar se văd în situaţia de a da 30 de lucrări de control, o sarcină dificilă chiar şi pentru un adult. Dar în egală măsură, se pune o presiune uriaşă asupra cadrelor didactice, care trebuie să corecteze zeci de teste în câteva zile. În acelaşi timp, trebuie să mai aibă timp să-şi pregătească cursurile şi să şi predea acelor elevi”, a scris Marius Bodea pe pagina sa de Facebook. Acesta a cerut Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi să reevalueze decizia pe care au luat-o.

Pe de altă parte, reprezentanţii ISJ consideră ca necesară această testare care ari fi apreciată atât de cadrele didactice cât şi de părinţi: “Perioada de testare iniţială reuşeşte să transpună în fapt recomandarea Ministerului Educaţiei de a oferi profesorilor posibilitatea de a-şi adapta procesul de evaluare în contextul modificărilor generate de noua structură a anului şcolar 2022-2023 şi este apreciat de mediul academic şi de reprezentanţii părinţilor ca un demers cu un pronunţat caracter constructiv prin care se va realiza o evaluare obiectivă a nivelului de competenţe şi se vor construi condiţiile de învăţare care să răspundă nevoilor reale ale şcolii ieşene”. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri