Cât de scumpă este parcarea de la Aeroport? La termen lung suntem pe primul loc la nivel naţional

sâmbătă, 16 martie 2024, 02:50
5 MIN
 Cât de scumpă este parcarea de la Aeroport? La termen lung suntem pe primul loc la nivel naţional

„Al doilea mare aeroport din ţară” are unele tarife mai mari chiar şi decât prima aerogară, cea de la Otopeni-Bucureşti. Şi pe aerogările din alte ţări se pot găsi locuri de parcare mai ieftine, dacă se face programare din timp. La începutul anului trecut, înainte de extindere, parcarea de la Aeroportul Iaşi era ieftină, dar neîncăpătoare.

 

De mai bine de o lună, de când a fost redeschisă la întreaga capacitate de 600 de locuri, parcarea Aeroportului Internaţional Iaşi a fost plină mereu cel puţin pe jumătate. Lucrările de extindere au durat opt luni, la care s-a mai adăugat una pentru punerea în funcţiune a sistemului automat de monitorizare şi plată. În cele opt luni, Primăria Iaşi a pus la dispoziţie parcările de la Ciric, care sunt deschise şi acum, la preţuri începând de la 3 lei/ oră, 40 de lei abonamentul pentru o săptămână şi 135 de lei pentru o lună. De aici până la terminalele de pasageri sunt 2,5 km, distanţă parcursă de autobuzul 50 din jumătate în jumătate de oră. Biletul pentru o călătorie costă 3,50 lei.

Cititi si: Cât de mare e recordul de pasageri la Aeroportul Iaşi, în 2023? Plus 50 la sută faţă de anul anterior

Tarifele de parcare la Aeroport sunt consistent mai mari şi depind de zonă. În faţa terminalelor de pasageri, fiecare minut peste primele 7 minute gratuite aduce de la 5 până la 10 lei. În parcarea terminalelor de pasageri, primele 15 minute nu sunt taxate, în vreme ce următorul sfert de oră costă 5 lei. Dacă durata de staţionare ajunge la o oră, şi preţul ajunge la 10 lei – şi rămâne aşa pentru fiecare din următoarele 5 ore. După 6 ore, tariful orar scade la 9 lei, iar după 12 ore, la 8 lei. Totuşi, o zi nu este tarifată aşa, ci cu 100 de lei, preţ valabil pentru până la 3 zile inclusiv. Pentru 4-7 zile, preţul coboară la 75 de lei/zi, peste 8 zile e 65 de lei/zi, iar peste 14 zile, 60 de lei/zi. Abonamentul pentru o lună e 1200 de lei.

Un ieşean ne-a semnalat că tarifele practicate la Iaşi sunt mai mari decât pe alte aeroporturi, însă unele semnale, nu multe, fuseseră deja date în acest sens pe pagina de Facebook a aerogării, atunci când au fost anunţate noile taxe de parcare.

Pe câţi bani parchează alţii

Am verificat ofertele principalelor aerogări. La Cluj, parcarea din faţa terminalelor este concesionată unei firme private care taxează cu 8 lei primele 30 de minute, cu 11 lei prima oră, 23 de lei pentru două ore, 72 de lei prima zi şi 152 de lei pentru două zile, respectiv 265 de lei prima săptămână. O lună ajunge la 600 de lei. În schimb, capetele parcării sunt administrate de Aeroportul „Avram Iancu”, iar tarifele sunt mai mici – pentru cine găseşte loc. Prima oră, cu 10 minute la liber, costă 8 lei, iar două ore înseamnă 18 lei. O zi înseamnă 50 de lei, două zile costă 65 de lei, iar trei zile, 120 de lei. Prima săptămână ajunge la 200 de lei, iar 15 zile totalizează 360 de lei. Abonamentul pe o lună costă 400 de lei.

La Sibiu, preţurile sunt mai mici, dar Aeroportul avertizează că „nu asigură paza parcării sau supravegherea video a (auto)vehiculelor aflate în parcare”. O săptămână aici ajunge la 180 de lei, iar o lună, 300 de lei.

Aeroportul bănăţean „Traian Vuia” e încă şi mai ieftin. Ora de parcare e 7 lei şi abia a patra oră costă mai puţin, 6 lei. O zi se taxează cu 60 de lei, intrarea în a doua zi urcă preţul la 80 de lei până la sfârşitul ei, iar o săptămână înseamnă 100 de lei. Parcarea pe o lună ajunge la 200 de lei.

Extinderea parcării Aeroportului Iași are un preț

Totuşi, „al doilea aeroport ca mărime din ţară”, cum este prezentat Iaşul, are tarife similare celor de la Aeroportul „Henri Coandă”. La Bucureşti, parcarea de lungă durată nu poate să depăşească 30 de zile, care ajung să coste 660 de lei. Primele patru zile costă, fiecare, 100 de lei, iar începând cu a cincea se adaugă câte 10 lei. Parcarea la „plecări” sau „sosiri”costă 10 lei prima jumătate de oră, apoi 20 de lei/oră.

Dar cum e „afară”? De regulă, parcările aeroporturilor mai importante sunt cu programare. Cu cât se fac mai din timp, cu atât tariful e mai mic – dar nu după principiul achiziţiei biletelor de avion, ci după disponibilitatea locurilor în sectoarele ieftine. La Eindhoven, de exemplu, sectorul aflat cel mai departe de terminale (7 minute de mers pe jos) costă acum echivalentul a 280 de lei pentru trei zile, la Bergamo, 180 de lei pentru aceeaşi perioadă aleasă la întâmplare (weekendul viitor), iar la Madrid ceva mai mult de 100 de lei (20,95 euro) pentru fiecare din primele patru zile.

„Trebuie un balans între venituri şi numărul de locuri de parcare disponibile”

La Iaşi, înainte de extindere, parcarea era arhiplină. Cele aproape 400 de locuri erau mai mereu ocupate pe fondul creşterii rapide a traficului. „Am mers pe principiul că trebuie un balans între venituri şi numărul de locuri de parcare disponibile”, ne-a spus Romeo Vatră, directorul general al Aeroportului Iaşi, care la începutul anului trecut se confrunta cu un val de reproşuri din cauza locurilor insuficiente de parcare.

Cititi si: Aeroportul Iaşi se prezintă cu această nouă identitate. Cum vi se pare?

Cum peste două săptămâni va fi deschis noul terminal de pasageri, fluxurile de autovehicule şi de pasageri se vor extinde de la T3 către T4. Conducerea aerogării se aşteaptă ca luna martie să aducă 160 de mii de pasageri, mai mulţi decât au fost în aceeaşi lună de anul trecut (140 de mii). Rămâne de văzut dacă fluxul de călători în debutul sezonului cald „va încăpea” în parcarea Aeroportului, în cea de la Ciric şi – la fel ca mai toate aeroporturile din ţară şi din străinătate – în parcările private din apropiere, care asigură transferul către terminale.

Comentarii