Caterisire cu scandal a unuia dintre cei mai vechi şi îndrăgiţi duhovnici din Moldova

luni, 23 aprilie 2018, 02:00
4 MIN
 Caterisire cu scandal a unuia dintre cei mai vechi şi îndrăgiţi duhovnici din Moldova
Noi acuze de erezie şi schismă în sânul Bisericii Ortodoxe, în urma unui scandal care s-ar putea repercuta până la Mitropolit. Toate se întâmplă în Mitropolia Moldovei şi Bucovinei, unul dintre cei mai îndrăgiţi duhovnici din Moldova fiind caterisit, cu interdicţia de a mai purta vreodată haina monahală. Părintele Elefterie Tărcuţă, slujitor de 24 de ani la Catedrala din Roman, a primit această pedeapsă după ce l-a acuzat pe arhiepiscopul Ioachim Băcăuanul de grave încălcări canonice, de ecumenism şi de erezie, acuzaţiile vizându-l şi pe IPS Teofan de la Iaşi. După caterisire şi excludere din monahism, preotul, ce are numeroşi adepţi, a anunţat că nu recunoaşte sancţiunile. Autorităţile bisericeşti de la Iaşi, în frunte cu IPS Teofan, sunt astfel puse într-o situaţie delicată, fără precedent la un asemenea nivel. Apărătorii fostului preot aduc în discuţie comparaţia dintre faptă şi pedeapsă în cazul episcopului Corneliu de Huşi, acuzat de ceva mult mai grav: relaţii sexuale cu minori. Acesta, exclus din preoţie, nu a primit şi cealaltă sancţiune, purtând şi acum haina monahală la Mănăstirea Văratec. Întreaga poveste a ineditului conflictului, implicaţiile acestuia, dar şi citate din documente exclusive aflate în posesia „Ziarului de Iaşi“, în rândurile următoare.

Mitropolia Moldovei şi Buco­vinei este zguduită de un nou scandal care se desfăşoară de mai bine de o lună de zile în sânul Arhiepis­copiei Romanului şi Bacăului. Părintele Elefterie Tărcuţă, preot slujitor şi duhovnic de 24 de ani la Catedrala Arhiepiscopală a Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, a declarat război arhiepiscopului Ioachim Bă­că­uanul încă din 2016, de când a avut loc Sinodul de la Creta, acu­zându-l pe acesta de grave încălcări canonice, de ecumenism şi de ere­zie. Iar dacă la finalul anului 2016, preotul Elefterie a fost îndepărtat de la Centrul Eparhial din Roman, unde slujea chiar la catedrala din oraş, la mijlocul lunii martie, acesta a fost caterisit, dar şi exclus din monahism, cu interdicţia de a purta haina monahală. În comparaţie, episcopul Corneliu de Huşi, acuzat de ceva mult mai grav, – că ar fi întreţinut relaţii sexuale cu minori -, poartă şi acum haina monahală şi se află la Mănăstirea Văratec.

O răzbunare exagerată a superiorului?

Mai multe surse din Mitropolia Moldovei şi Bucovinei au confirmat pentru „Ziarul de Iaşi“ că Elefterie era un duhovnic foarte iubit în Roman, slujind zeci de ani la catedrala din centrul oraşului, şi că există o mişcare foarte vocală a credin­cioşilor care-l acuză pe Ioachim Băcăuanul că a exagerat cu caterisirea, cerând întoarcerea preotului. La rândul său, preotul a trimis şase memorii la Patriarhia Română, care au intrat în posesia „Ziarului de Iaşi“, în care îl acuză pe Ioachim Băcăuanul de faptul că a greşit prin asumarea Sinodului de la Creta, că vrea să transforme Romanul într-o „capitală a ecumensimului“ şi că toate solicitările sale au fost ignorate.

Click aici pentru a citi scrisoarea părintelui Elefterie Tărcuţă catre Mitropolie

„Nu vă cer ajutorul, vă rog să spuneţi adevărul. În cele trei scri­sori pe care le-am adresat Arhiepis­copului de la Roman şi în alte trei către toţi arhiereii din Sinodul BOR, unde am minţit? Timp de un an şi jumătate până astăzi nimeni nu a comentat nimic la cele scrise. Este un adevăr? (…) Înaltprea­sfinţite Ioachim, mă acuzaţi de schismă, răzvrătire, neascultare de dumneavoastră şi contrazicere publică a poziţiei oficiale a Bisericii. Dumneavoastră sunteţi în apostazie, fiind în CMB, care este curva apostaziei unde vă simţiţi lejer şi puternic, făcând schismă cu Bise­rica lui Hristos“, a spus Elefterie într-una dintre scrisorile adresate Patriarhiei.

Acesta a mai strâns şi un memoriu semnat de 1.130 de credincioşi, prin care se protestează împotriva deciziei caterisirii sale, pe care l-a trimis iarăşi la mitropolie.

Teofan, atacat şi acuzat de schismă şi de erezie

În scrisorile sale, acesta îl atacă şi pe Mitropolitul Moldovei şi Buco­vinei, IPS Teofan, pe care îl acuză de schismă şi de erezie. Elefterie s-a contrat puternic cu arhiepiscopul Romanului şi în trecut, acuzându-l că l-a împins în „iadul ereziei“ şi că mai mulţi ierarhi ai bisericii „comit nedreptăţi şi smintesc“ prin comportamentul lor.

IPS Ioachim Băcăuanul i-a răspuns atunci, acuzându-l că a luat o decizie pripită şi irespon­sabilă. „Credeam că ai discer­nă­mântul să distingi esenţialul de non esenţial, dar n-ai avut, asumându-ţi un text sectar, plin de erori dogmatice, canonice şi eclesiologice pe care l-ai semnat. Cea mai mare eroare pe care ai comis-o este că te-ai erijat în a fi un fel de «papă infailibil», spălând minţile unor credincioşi, îndoctrinându-i cu un ultraortodoxism bolnăvicios“, a spus ierarhul.

Click aici pentru a citi memoriul adresat Mitropoliei

Reprezentanţii Mi­tropo­liei Moldovei şi Bucovinei au precizat pentru „Ziarul de Iaşi“ că întreg cazul părintelui Elefterie a fost tranşat la Roman, prin caterisirea sa, şi că nu mai există alţi paşi care trebuie urmaţi în Mitropolie.

Ce semnifică cele două pedepse?

Acestea sunt, ca importanţă, imediat după cea mai gravă: Afurisirea.

Elefterie Tărcuţă şi sprijinitorii săi, deloc puţini, au anunţat zilele trecute că acesta se consideră în continuare preot. Deşi a fost caterisit şi nu mai are dreptul să slujească, dar nici să poarte haina monahală, Elefterie Tărcuţă spune că va continua să-l slujească pe Hristos. Strict din punct de vedere al canoanelor, cele două pedepse primite de Elefterie Tărcuţă sunt practic cele mai grave, înaintea excluderii din Biserică (Afurisirea).

1. CATERISIREA – pierderea preoţiei pentru totdeauna şi a posibilităţii ocupării unui post neclerical în activităţile bisericeşti. Faptă prevăzută de art.5, par.(B), alin.(1), lit.e), din Regulamentului autorităţilor canonice disciplinare şi al instanţelor de judecată ale BOR;

2. EXCLUDEREA din monahism şi interdicţia de a purta haina monahală – faptă prevăzută de art.5, par.(A), alin.(2), lit.c), din acelaşi Regulamentului BOR.

Comentarii