anunturi
grandchef
Bolta rece
anunturi
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional
TVR Iasi Telejurnal
anunturi

sambata, 25.03.2023

Comunicat de presă

Ciprian Tokar – Cutia neagră a crizei din Ucraina

GALERIE
ciprian-tokar
  • ciprian-tokar
- +

Borderline Art Space găzduiește joi, 2 martie, începând cu ora 18, vernisajul expoziției de pictură a artistului ucrainean de origine română Ciprian Tokar. Curatoriată de Cristian Nae, expoziția poate fi vizitată până pe 26 martie 2023.

Argument curatorial:

Desemnat drept „operațiune militară specială” de către Federația Rusă, conflictul sângeros din Ucraina a debutat pe 24 februarie 2022 printr-o invazie a forțelor armate rusești.  Cu toate acestea, premisele unui conflict mai larg între Rusia și Ucraina existau deja încă din anul 2014, când guvernul ucrainian de la acea vreme controlat de președintele filo-rus Viktor Ianukovici a fost răsturnat în urma unei revolte populare cunoscute sub numele de revoluția Euromaidan. Euromaidanul a semnalat ieșirea din sfera de influență a Rusiei și apropierea de valorile occidentale, însă a generat, de asemenea, un răspuns armat din partea Rusiei. Aceasta a ocupat, în cele din urmă Crimeea și a solicitat controlul asupra regiunilor industriale de Sud-Est a Ucrainei, îndeosebi Donețk și Lugansk, în care populația era, la acea vreme, apropiată de valorile rusești. Eliberarea acestor regiuni separatiste a fost, de altfel, și pretextul invadării Ucrainei în anul 2022, care a generat o criză extinsă astăzi la nivel global.

La un an de la începutul războiului din Ucraina, Ciprian Tokar, artist născut în comunitatea românească din regiunea ucrainiană Cernăuți, dezvoltă o cercetare artistică cuprinsă în proiectul său doctoral focalizându-se asupra relației dintre interpretările divergente ale faptelor istorice și politicile memoriei colective care însoțesc circulația imaginilor atât în mass-media cât și în mediile sociale. Ea se opune, astfel, poziției autoritare asumată de pictura istorică modernă, dezvăluind jocul atent orchestrat dintre subiectivitatea interpretului și constrângerile ideologice ale discursului artistic.

Procesul său de cercetare poate fi încadrat în siajul jurnalismului experimental definit de teoreticianul Alfredo Cramerotti drept o manieră de examinare critică a mijloacelor estetice proprii jurnalismului utilizate pentru a susține pretenția de obiectivitate a relatării sau de veridicitate a documentelor. Cercetarea artistică de acest gen poate contribui astfel la subminarea fenomenului ”fake news” prin solicitarea unei atenții sporite cu privire la perspectivele multiple din care poate fi lecturat și mediat un fapt istoric.

Una dintre convingerile fundamentale ale acestei investigații este aceea că, în condițiile democratizării accesului la tehnologiile de înregistrare și comunicare a imaginii, pictura a devenit un mediu artistic expandat, aflat într-o relație indisolubilă cu celelalte medii care produc și transmit imagini, precum fotografia și imaginea în mișcare – cu alte cuvinte, o pictură ”în rețea” sau ”pictură 2.0”, potrivit lui David Joselit.

În consecință, Ciprian Tokar descompune în fragmente imagini fotografice ale revoluției Euromaidan vehiculate pe diverse canale mediatice și le transpune în noi compoziții picturale, creând asocieri și juxtapuneri inedite între fragmente aparținând unor surse multiple de comunicare. În unele dintre acestea, imaginea fotografică este manipulată asemeni unei alegorii istorice. În altele, ea conjugă multiple temporalități și utilizează filtrul subiectiv al memoriei personale pentru a examina construcția memoriei colective, expunând incertitudinea care continuă să planeze asupra viitorului unui proces istoric încă neîncheiat. Instalația picturală rezultată propune, astfel, un laborator de reflecție colectivă asupra proceselor de uitare și rememorare, de camuflare involuntară și de resemnificare forțată care însoțesc la tot pasul tentativele de a capta într-o imagine limpede complexitatea acestei crize.

Ciprian Tokar (n. 1996) este un artist ucrainian de origine română, născut în orașul Cernăuți, Ucraina. A absolvit studiile de licență cu specializare în Artă murală și studiile de master cu specializare în Pictură la Facultatea de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași. În prezent, este doctorand în cadrul aceleiași facultăți, cu o temă legată de „Imaginea artistică între document și monument: reprezentări ale istoriei recente în arta contemporană”. A făcut parte din mai multe expoziții de grup și a fost selectat în cadrul Graduation Highligts 2018 de la Borderline Art Space.

Expoziția este organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași și face parte din proiectul „Evadări post-umane”, co-finanțat de AFCN. Sponsor: Gramma. Parteneri media: TVR Iași, Radio România Cultural, RFI, Ziarul de Iași, Modernism.ro.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Revin tricolorii, oameni buni!

Nicolae GRECU

Revin tricolorii, oameni buni!

Cei care cred că naţionala nu mai poate câştiga nici măcar în Andorra să nu citească acest text.

opinii

Eufemismele (IV)

Eugen MUNTEANU

Eufemismele (IV)

Discuția despre eufemisme continuă cu exemple comentate din diferite sfere de desemnare (anatomie umană, homosexualitate, însușiri umane, profesii și meserii).

Hitozukuri, eșecul statului nipon într-un proiect de inginerie socială

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Hitozukuri, eșecul statului nipon într-un proiect de inginerie socială

Utilizând exclusiv conceptul de religie în sens occidental, Japonia este percepută ca fiind o țară cu o populație nereligioasă, care adoptă ideea de mushukyo - lipsa unor convingeri religioase. 

Să ne bucurăm!

prof. dr. Gheorghe POPA

Să ne bucurăm!

Da, să ne bucurăm și să fim mulțumiți de reușita comunității ieșene pentru inaugurarea în municipiul nostru a primului Centru Cultural European din țară!

pulspulspuls

Premieră galactică la Iaşi, cu maşina lui dom’ premare în prim plan. Iacătă unde a pus-o!

Premieră galactică la Iaşi, cu maşina lui dom’ premare în prim plan. Iacătă unde a pus-o!

Pe astăzi, stimaţi participanţi la trafic, avem o premieră absolută pentru domniile voastre: pentru prima dată de când se ştie, dom’ premare Mihai Chirica şi-a parcat alaltăieri Dusterul (IS 14 DST) cu care circulă în parcarea din curtea interioară a instituţiunii, după cum se vede şi în imaginea de mai jos.

Caricatura zilei

Xi Jinping si Putin

Editia PDF

Bancul zilei

Doi prieteni se întâlnesc dupa multa vreme: - Ei, prietene, cum e viata de barbat însurat? - Excelenta! Am reu (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Credeti ca blocurile ridicate dupa anii 2000 in Iasi si in tara sunt sigure in cazul unui cutremur major?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.