De Business

Punem punctul pe știi

Cum s-au adaptat proprietarii de spaţii de birouri din Iasi la condiţiile impuse de pandemia de coronavirus

marți, 17 noiembrie 2020, 02:50
6 MIN
 Cum s-au adaptat proprietarii de spaţii de birouri din Iasi la condiţiile impuse de pandemia de coronavirus

 “Consider că cererea de birouri se va relansa anul viitor, mai timid în prima jumătate şi mai accentuat spre finalul anului”, arată unul dintre oamenii de afaceri din Iaşi.

 

Pe măsură ce pandemia continuă, există multe întrebări cu privire la cum ar putea arăta şi funcţiona biroul tradiţional pe viitor sau dacă mai au nevoie firmele de spaţii în clădirile de birouri din Iaşi, după succesul muncii de acasă. Interesul puternic al companiilor cu activitate în sectoare precum tehnologia informaţiei (IT), cercetare ori servicii au dus în ultimii ani la o creştere susţinută a absorbţiei spaţiilor de birouri din Iaşi, suprafaţa desfăşurându-se în prezent pe 285.000 mp. Va distruge coronavirusul biroul corporativ modern, odată cu implementarea sistemelor de muncă la distanţă în rândul companiilor?

Cel mai probabil va fi adoptat un scenariu hibrid

După Bogdan Piţigoi, fondatorul şi preşedintele Tester Grup, cu operaţiuni şi în domeniul imobiliar prin proiectele Ideo, Centro şi Solo, de anul viitor oamenii vor reveni treptat la obiceiurile de dinaintea pandemiei, inclusiv la lucrul de la birou. Marius Şandru, proprietarul clădirii Şandru Office Building, consideră că cererea de birouri se va relansa în 2021, mai timid în prima jumătate şi mai accentuat spre finalul anului, iar Dorin Cristea, coproprietarul firmei ieşene de IT RomSoft, susţine că posibilitatea de a munci de acasă nu înseamnă neapărat şi sfârşitul lucrului de la birou, accentuând ideea că majoritatea angajaţilor săi aşteaptă cu nerăbdare ziua când vor putea lucra de acolo. Dan Zaharia, senior consultant în cadrul companiei de imobiliare Extind (specializată în închirierea de birouri), ne-a declarat că marile companii din Iaşi iau în calcul, din ce în ce mai mult, un scenariu hibrid de lucru – o zi sau două de acasă, iar restul de la birou. De altfel, conform unui studiu realizat recent de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, doar 7% dintre angajaţi şi-ar dori să lucreze doar de la domiciliu după trecerea pandemiei, „semn că în ciuda temerilor şi a imensului progres tehnologic, oamenii simt nevoia de a se întâlni fizic, iar biroul reprezintă un spaţiu adecvat interacţiunii”, ne-a transmis Cristi Moga, director de cercetare în cadrul companiei.

“Omul este o fiinţă socială”

Aşadar, chiar dacă pentru unii o întoarcere completă la birou pare încă o perspectivă îndepărtată, multe companii cu sediul în Iaşi au început deja să primească oamenii înapoi la sediu sau planifică redeschiderea, reproiectând spaţiile în efortul de a respecta măsurile de distanţare fizică şi de protecţie a angajaţilor. „Partenerii mei îşi continuă proiectele, ceea ce este foarte bine atât pentru ei, cât şi pentru economia Iaşului. Din punctul de vedere al modului de lucru, chiriaşii mei şi-au împărţit angajaţii pe echipe şi vin la birou, ceea ce iarăşi este bine. Cât priveşte ce se va întâmpla pe viitor, dacă ne uităm la istorie o să vedem că pandemiile vin, din păcate, durează un an sau doi şi, din fericire, trec. După pandemii, viaţa îşi revine la normal, încetul cu încetul. Drept urmare, eu cred că anul viitor oamenii vor reveni treptat la obiceiurile de dinainte, inclusiv la venitul la birou în mare măsură. Şi vă spun de ce consider că se va întâmpla asta. Pe de o parte, pentru că aşa s-a întâmplat după fiecare pandemie şi, pe de altă parte, pentru că omul este o fiinţă socială. Este normal ca după o perioadă lungă de stat în casă, de lipsă de socializare să ne dorim fiecare dintre noi să avem o activitate în afara casei, să socializăm cu ceilalţi. De asta cred că lucrurile vor intra pe făgaşul normal după ce va dispărea această pandemie, oamenii îşi vor relua viaţa de dinainte, cu unele schimbări, dar nu fundamentale”, a spus pentru „Ziarul de Iaşi” Bogdan Piţigoi, fondatorul şi preşedintele Tester Grup.

“Chiriaşii noştri lucrează în clădire”

Pandemia nu i-a împiedicat pe unii proprietari de clădiri de birouri din Iaşi sau chiar pe chiriaşi să facă lucrări de modernizare ori renovare în această perioadă, menite să sporească gradul de confort al angajaţilor. „În acest an noi am făcut mai multe investiţii. Am mărit parcarea, am achiziţionat un grup electrogen mai mare care poate susţine toată clădirea în caz de avarie la reţeaua electrică şi alte lucrări de renovare şi upgrade. Chiriaşii noştri lucrează în clădire. Au redus numărul angajaţilor prezenţi, bineînţeles, pentru prevenirea răspândirii virusului, iar acum chiar fac angajări. Totodată, şi ei au făcut investiţii în această perioadă în spaţiile închiriate. Consider că cererea de birouri se va relansa anul viitor, mai timid în prima jumătate şi mai accentuat spre finalul anului”, ne-a declarat Marius Şandru, proprietarul Şandru Office Building.

“Nu se va lucra de acasă permanent”

Munca la distanţă era ceva obişnuit pentru cea mai mare parte din companiile de tehnologie şi înaintea pandemiei, dar unii angajaţi din domeniu se arată nerăbdători să ajungă „în persoană” şi la birou. „Majoritatea angajaţilor noştri ar vrea să vină la birou şi acum, însă deocamdată înţelegerea este să lucreze de acasă până se mai liniştesc lucrurile, iar de anul viitor vor avea posibilitatea să vină la birou cum doresc, în funcţie şi de evoluţia pandemiei, evident. Acum din aproximativ 100 de angajaţi vin doar 4 sau 5 să lucreze de la sediul companiei. Spaţiul pe care îl avem este închiriat, iar undeva pe la începutul anului am avut parte chiar şi de o reducere a chiriei. Cu siguranţă după pandemie nu se va lucra de acasă permanent”, a spus şi Dorin Cristea, coproprietarul firmei ieşene de IT RomSoft. Unele companii au început să ofere angajaţilor şi familiilor acestora posibilitatea de a se imuniza împotriva gripei sezoniere. „Pentru noul normal, marile companii par a lua în calcul, din ce în ce mai mult, un scenariu hibrid cu 1-2 zile lucru de acasă, iar restul de la birou şi din spaţiile coworking, în condiţii de distanţare fizică şi de respectare a regulilor sanitare. Până atunci, unele companii oferă angajaţilor inclusiv opţiunea de vaccinare pentru ei şi familiile lor cu vaccinul antigripal sezonier, în dorinţa de a evita pe cât posibil suprapunerea cu Covid-19”, a precizat Dan Zaharia, senior consultant Extind Iaşi.

“Nişte birouri mai compartimentate”

Pe viitor este de aşteptat ca firmele să găsească soluţii pentru a creşte spaţiul destinat angajaţilor care lucrează în birouri, mai ales cele de tip open-space. „Părerea generală este că se va merge pe o formulă hibrid, adaptată fiecărei firme, fiecărui departament şi individ în parte. Birourile sunt populate şi acum, deşi într-o proporţie mai mică, dar altfel nu s-ar putea respecta regulile de distanţare. Este posibil să vedem pe viitor nişte birouri mai compartimentate decât tradiţionalul open-space sau cu o densitate mai redusă. Va fi necesară creşterea spaţiului alocat per angajat. În prezent, media în clădirile de birouri din ţară este de aproape 10 mp. Pentru o firmă care are 50 de angajaţi, de exemplu, un spaţiu de 500 mp nu va mai fi suficient după pandemie dacă angajatorii vor dori să îi aducă pe toţi la birou în acelaşi timp. Cred că vor putea lucra aproximativ 35, 40 de angajaţi în acelaşi spaţiu”, a declarat pentru „Ziarul de Iaşi” Cristi Moga, director de cercetare în cadrul Cushman & Wakefield Echinox.

 

 

 

Comentarii