marti, 19.03.2024
Producătorul polonez PESA este singurul ofertant la licitaţia pentru înnoirea parcului de tramvaie a CTP Iaşi cu 16 bucăţi. Procedura a fost întârziată mai bine de trei luni în urma interesului manifestat de companii: peste 150 de clarificări a comunicat Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), autoritate ce organizează licitaţia, în numele municipiului Iaşi. Cu toate acestea, singura ofertă în termen a aparţinut PESA Bydgoszcz. Proiectul beneficiază de fonduri europene, iar valoarea estimată pentru achiziţia unui singur tramvai ajunge la 11,5 milioane lei (2,44 mil. euro), în total fiind vorba despre 184 milioane lei.
PESA a mai furnizat tramvaie în România, la Cluj, acum şase ani. Alte oraşe în care producătorul polonez a încheiat contracte sunt Kiev, Frankfurt, Warsaw, Poznan şi Sofia. PESA a mai participat recent şi la licitaţia pentru livrarea de tramvaie în Timişoara, dar autoritatea locală a atribuit contractul către producătorul turc Bozankaya. În schimb, licitaţiile recente de la Cluj, Oradea, Arad şi Galaţi au fost câştigate de producătorul român Astra Vagoane Călători. Cu toate că producătorul din Arad avea în plan participarea şi la licitaţia de la Iaşi, acest lucru nu s-a mai concretizat.
Ultimele tramvaie noi la Iaşi: 1977
Iaşul are un parc învechit de tramvaie, în condiţiile în care Primăria nu a făcut investiţii. În 2012, Clujul cumpăra tramvaie noi de la PESA cu bani dintr-un credit, în timp ce viziunea Iaşului se oprea doar la vehicule second-hand. Dacă oferta PESA va fi acceptată de MDRAP, în Iaşi vor circula tramvaie noi pentru prima dată după 42 de ani. Ultimele tramvaie noi au fost achiziţionate la Iaşi în 1977 din Cehoslovacia, vehiculele Tatra fiind scoase, între timp, din uz. În ultimii 20 ani, în capitala Moldovei au ajuns doar tramvaie second-hand în special din ţări precum Germania şi Elveţia.
În mod normal, MDRAP ar trebui să anunţe dacă acceptă oferta PESA în maximum 30 de zile, iar semnarea contractului ar putea avea loc în luna septembrie. Într-o astfel de situaţie, termenul maxim pentru livrarea primului tramvai este 15 luni de la semnare, respectiv decembrie 2020, iar celelalte 15 vehicule trebuie aduse la Iaşi cel târziu până în iulie 2021.
Toate tramvaiele, aer condiţionat
O mare problemă pentru cei care călătoresc cu tramvaiele actuale ale CTP este lipsa aerului condiţionat, asta pentru a nu mai pomeni de desele defecţiuni care apar la vehicule sau zgomotul produs de garnituri. Toate tramvaiele care ar urma să fie livrate de PESA trebuie să aibă obligatoriu aer condiţionat. De asemenea, vehiculele vor mai fi dotate cu instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, sistem de supraveghere video interior şi exterior, echipament pentru anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing şi o instalaţie de informare a călătorilor atât la interior, cât şi la exterior. În ceea ce priveşte sistemul de numărare a călătorilor, această facilitate va fi implementată cu senzori video inteligenţi 3D şi un analizor.
„Tramvaiele trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minimum 230 de locuri, din care minimum 30 pe scaune fixe, nerabatabile. Producătorul poate suplimenta numărul de locuri pentru călători din tramvai prin montarea de scaune rabatabile”, se arată în caietul de sarcini.
Potrivit docmentaţiei, scaunele pentru călători vor fi singulare, şi nu de tip banchetă, realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, vopsea înglobată, proprietăţi antigraffiti, antivandalism cu tapiţeria rezistentă la uzură şi murdărie. Nu în ultimul rând, fiecare tramvai va trebui să aibă cel puţin un loc marcat corespunzător pentru cărucior de copii şi un loc rezervat căruciorului rulant pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii. De asemenea, cel puţin 4 locuri vor fi rezervate pentru persoanele cu mobilitate redusă, bătrâni, invalizi sau femei însărcinate, locuri ce trebuie realizate în apropierea uşilor duble.
„Tramvaiele vor fi prevăzute cu o rampă pentru facilitarea accesului persoanelor cu mobilitate redusă. Rampa pentru urcarea persoanelor cu mobilitate redusă trebuie să aibă un mecanism cu acţionare comandată, simplu şi fiabil, uşor şi rapid de manevrat”, se mai precizează în documentaţie.
Prin caietul de sarcini au fost stabilite şi traseele pe care vor circula tramvaiele noi: 1, 3, 7, 8 şi 13.
Polonezii de la PESA, interesaţi şi de cealaltă licitaţie a Iaşului
Surse din Primărie spun că PESA s-a interesat şi de cea de-a doua licitaţie pentru achiziţia altor 16 tramvaie noi, de data aceasta autoritatea contractantă fiind municipalitatea ieşeană. Diferenţa faţă de tramvaiele achiziţionate de către MDRAP constă în principal în lungimea vehiculelor: Primăria solicită o lungime de 26 m, în timp ce MDRAP a stabilit o lungime de 30 m. Astfel se explică şi diferenţa de preţ: 142 milioane lei în cazul Primăriei faţă de cei 184 milioane lei ai MDRAP. Ambele achiziţii sunt făcute cu fonduri europene. La prima licitaţie organizată de municipalitatea ieşeană nu s-au prezentat ofertanţi, dar procedura a fost relansată imediat, iar noul termen de depunere a ofertelor este 19 august.
Pe lângă achiziţia celor 32 de tramvaie, parcul auto al CTP Iaşi va fi modernizat şi cu 44 de autobuze electrice, proiect finanţat tot cu fonduri europene. Pentru autobuze, MDRAP a lansat două licitaţii distincte: 24 de vehicule în lungime de 10 metri (deschiderea ofertelor are loc astăzi) şi 20 de vehicule în lungime de 12 metri (deschiderea ofertelor are loc pe 29 iulie).
Cuvinte cheie: + tramvaie pesa, tramvai iași, aer condiționat
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Riscul unui război nuclear se află la ”cel mai înalt nivel” de zeci de ani, avertizează Guterres
O companie cu afaceri de 155 milioane euro în 2023 vrea să deschidă un magazin la Iași
Un nou hotel, de 4 stele, va fi construit la Iași, în Păcurari. Încep lucrările anul acesta?
Ministrul Mediului: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi? Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |