anunturi
grandchef
Mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 26.11.2022

Un mare producător polonez este singurul înscris la licitaţia Ministerului Dezvoltării

Cum vor arăta tramvaiele cu aer condiționat care vor circula prin Iași

GALERIE
tramvai PESA1
  • tramvai PESA1
- +
Acesta este cel mai probabil scenariu, după cum decurge licitaţia de la Ministerul Dezvoltării, o achiziţie pe bani europeni la care Primăria Iaşi nu are nicio calitate. La Iaşi ar urma să ajungă 16 astfel de tramvaie, de 30 metri lungime, fiecare în valoare de aproape 2,5 milioane euro. Cine este producătorul şi unde mai circulă, în Europa, astfel de tramvaie?

Producătorul polonez PESA este singurul ofertant la licitaţia pentru înnoirea parcului de tramvaie a CTP Iaşi cu 16 bucăţi. Procedura a fost întârziată mai bine de trei luni în urma interesului manifestat de companii: peste 150 de clarificări a comunicat Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), autoritate ce organizează licitaţia, în numele municipiului Iaşi. Cu toate acestea, singura ofertă în termen a aparţinut PESA Bydgoszcz. Proiectul beneficiază de fonduri europene, iar valoarea estimată pentru achiziţia unui singur tramvai ajunge la 11,5 milioane lei (2,44 mil. euro), în total fiind vorba despre 184 milioane lei.

PESA a mai furnizat tramvaie în România, la Cluj, acum şase ani. Alte oraşe în care producătorul polonez a încheiat contracte sunt Kiev, Frankfurt, Warsaw, Poznan şi Sofia. PESA a mai participat recent şi la licitaţia pentru livrarea de tramvaie în Timişoara, dar autoritatea locală a atribuit contractul către producătorul turc Bozankaya. În schimb, licitaţiile recente de la Cluj, Oradea, Arad şi Galaţi au fost câştigate de producătorul român Astra Vagoane Călători. Cu toate că producătorul din Arad avea în plan participarea şi la licitaţia de la Iaşi, acest lucru nu s-a mai concretizat.

Ultimele tramvaie noi la Iaşi: 1977

Iaşul are un parc învechit de tramvaie, în condiţiile în care Primăria nu a făcut investiţii. În 2012, Clujul cumpăra tramvaie noi de la PESA cu bani dintr-un credit, în timp ce viziunea Iaşului se oprea doar la vehicule second-hand. Dacă oferta PESA va fi acceptată de MDRAP, în Iaşi vor circula tramvaie noi pentru prima dată după 42 de ani. Ultimele tramvaie noi au fost achiziţionate la Iaşi în 1977 din Cehoslovacia, vehiculele Tatra fiind scoase, între timp, din uz. În ultimii 20 ani, în capitala Moldovei au ajuns doar tramvaie second-hand în special din ţări precum Germania şi Elveţia.

În mod normal, MDRAP ar trebui să anunţe dacă acceptă oferta PESA în maximum 30 de zile, iar semnarea contractului ar putea avea loc în luna septembrie. Într-o astfel de situaţie, termenul maxim pentru livrarea primului tramvai este 15 luni de la semnare, respectiv decembrie 2020, iar celelalte 15 vehicule trebuie aduse la Iaşi cel târziu până în iulie 2021.

Toate tramvaiele, aer condiţionat

O mare problemă pentru cei care călătoresc cu tramvaiele actuale ale CTP este lipsa aerului condiţionat, asta pentru a nu mai pomeni de desele defecţiuni care apar la vehicule sau zgomotul produs de garnituri. Toate tramvaiele care ar urma să fie livrate de PESA trebuie să aibă obligatoriu aer condiţionat. De asemenea, vehiculele vor mai fi dotate cu instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, sistem de supraveghere video interior şi exterior, echipament pentru anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing şi o instalaţie de informare a călătorilor atât la interior, cât şi la exterior. În ceea ce priveşte sistemul de numărare a călătorilor, această facilitate va fi implementată cu senzori video inteligenţi 3D şi un analizor.

„Tramvaiele trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minimum 230 de locuri, din care minimum 30 pe scaune fixe, nerabatabile. Producă­to­rul poate suplimenta numărul de locuri pentru călători din tramvai prin montarea de scaune rabatabile”, se arată în caietul de sarcini.

Potrivit docmentaţiei, scaunele pentru călători vor fi singulare, şi nu de tip banchetă, realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, vopsea înglobată, proprietăţi antigraffiti, antivandalism cu tapiţeria rezistentă la uzură şi murdărie. Nu în ultimul rând, fiecare tramvai va trebui să aibă cel puţin un loc marcat corespunzător pentru cărucior de copii şi un loc rezervat căruciorului rulant pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii. De asemenea, cel puţin 4 locuri vor fi rezervate pentru persoanele cu mobilitate redusă, bătrâni, invalizi sau femei însărcinate, locuri ce trebuie realizate în apropierea uşilor duble.

„Tramvaiele vor fi prevăzute cu o rampă pentru facilitarea accesului persoanelor cu mobilitate redusă. Rampa pentru urcarea persoanelor cu mobilitate redusă trebuie să aibă un mecanism cu acţionare comandată, simplu şi fiabil, uşor şi rapid de manevrat”, se mai precizează în documentaţie.

Prin caietul de sarcini au fost stabilite şi traseele pe care vor circula tramvaiele noi: 1, 3, 7, 8 şi 13.

Polonezii de la PESA, interesaţi şi de cealaltă licitaţie a Iaşului

Surse din Primărie spun că PESA s-a interesat şi de cea de-a doua licitaţie pentru achiziţia altor 16 tramvaie noi, de data aceasta autoritatea contractantă fiind municipalitatea ieşeană. Diferenţa faţă de tramvaiele achiziţionate de către MDRAP constă în principal în lungimea vehiculelor: Primăria solicită o lungime de 26 m, în timp ce MDRAP a stabilit o lungime de 30 m. Astfel se explică şi diferenţa de preţ: 142 milioane lei în cazul Primăriei faţă de cei 184 milioane lei ai MDRAP. Ambele achiziţii sunt făcute cu fonduri europene. La prima licitaţie organizată de municipalitatea ieşeană nu s-au prezentat ofertanţi, dar procedura a fost relansată imediat, iar noul termen de depunere a ofertelor este 19 august.

Pe lângă achiziţia celor 32 de tramvaie, parcul auto al CTP Iaşi va fi modernizat şi cu 44 de autobuze electrice, proiect finanţat tot cu fonduri europene. Pentru autobuze, MDRAP a lansat două licitaţii distincte: 24 de vehicule în lungime de 10 metri (deschiderea ofertelor are loc astăzi) şi 20 de vehicule în lungime de 12 metri (deschiderea ofertelor are loc pe 29 iulie).

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Globalizare în alb şi negru

Nicolae GRECU

Globalizare în alb şi negru

Unele fenomene de la Cupa Mondială care se desfăşoară acum în Qatar sunt puse, mai mult sau mai puţin justificat, pe seama acestui concept al contemporaneităţii.

opinii

Savantul și ingenua. O poveste de iubire de odinioară (II)

Eugen MUNTEANU

Savantul și ingenua. O poveste de iubire de odinioară (II)

Coborât din sferele rarefiate ale preocupărilor sale de cercetător erudit al dialectelor limbii latine și al formării limbii române literare, tânărul aspirant la gloria științifică, dar și doritor să‑și asigure un cămin și o familie începe un asiduu asalt sentimental.

Pentru un pumn de voturi

Radu POPESCU

Pentru un pumn de voturi

La nouă luni de la declanșare, războiul din Ucraina produce în continuare răni și în Republica Moldova, o țară pomenită în fața unor crize umanitare, energetice și economice fără precedent.

Literarh

arh. Ionel OANCEA

Literarh

Tema MUST-ului de arhitectură din anul acesta s-a născut din ispitirile creatorului de spaţii artistico-funcţionale venite din lumea celorlalte arte. În acest continuum al expresivităţii estetice, literatura poate fi în conexiune cu arhitectura până în pragul dincolo de care cuvântul inventat pentru titlu, „literarh” începe să aibă substanţă? Răspund din capul locului, da. Inspirat de răspunsul acesta ferm, uşor demonstrabil, poate nu este lipsit de logică să găsim în limba arhitecţilor poeţi şi prozatori un echivalent inspirat pentru englezescul MUST.

pulspulspuls

Hopaa: premarele Mihăiţă s-a spălat singur pe la subsuori cu sondajul. A scos capul afară şi dă ordine

Hopaa: premarele Mihăiţă s-a spălat singur pe la subsuori cu sondajul. A scos capul afară şi dă ordine

Iacătă, stimaţi telespectatori, cum megasondajul acela ultraincredibil al liberalilor, care-l scotea pe Mihai Chirica premare în 2024 încă dinainte de alegeri, cu 50% şi peste, i-a dat edilului şef apă la moară, stuchit la furcă, cum se mai spune, başca tupeu politic, şi după numai câteva zile omul scoate deja capul la interval ca să facă ordine în partid. 

Caricatura zilei

Jucătorul argentinian Lautaro Martínez protestează

Editia PDF

Bancul zilei

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.