Noul sistem de reciclare începe să dea rateuri la Iași. Ce plângeri au clienții marilor magazine? „Din 20 de sticle identice mi-a citit doar 3”

joi, 25 aprilie 2024, 03:00
4 MIN

După nici 6 luni de la implementare, noile aparate de colectare smart din Iași au început să întâmpine probleme tehnice. În timp ce unele abia dacă mai scanează produsele, altele s-au defectat de-a binelea și au fost scoase din uz pentru zile întregi. Firește, nemulțumirile nu au întârziat să apară, mai ales că unii ieșeni au fost nevoiți să plimbe sacii plini de sticle de la un magazin, la altul.

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), prin care ar trebui să primim câte 50 de bani pentru fiecare sticlă, PET și doză de metal pe care le reciclăm, nu mai prezintă de fapt nicio garanție că funcționează. Cel puțin, nu în toate magazinele din Iași, unde aparatele fie au devenit indisponibile, din cauza unor probleme tehnice, fie nu mai scanau toate produsele reciclabile. Astfel de semnale au venit de la mai mulți ieșeni, care s-au plâns, recent, că nu și-au putut recupera banii pe toate produsele colectate, probleme întâlnite, de exemplu, în  unele supermarketuri din Păcurari sau din zona Gării.

„Unde să țin ambalajele astea: pe masa din sufragerie?”

”Sunt tare dezamăgit de aceste aparate! Când am reușit și eu să umplu un sac mai mare cu sticle pentru reciclat și l-am cărat după mine într-un supermarket din Păcurari, la Kaufland, acolo m-am trezit că aparatul e închis. Nu funcționa. Și asta a durat 4 zile, de vineri până luni. Vă dați seama ce situație penibilă… Acum mă plimb cu portbagajul plin de pet-uri  prin oraș și caut aparate care merg”, s-a plâns un ieșean din zonă. Într-adevăr, aparatul din parcarea Kaufland Păcurari a stat mai multe zile închis complet, cu afișe lipite pe el pe care scria „REVIZIE TEHNICĂ”. Astfel de situații de nefuncționalitate au fost sesizate și în zona Gării, unde echipamentele s-au blocat în fața clienților, în timp ce unii angajați ai magazinelor încercau să le găsească problema.

Un alt client al unui supermarket Kaufland, care venise cu 20 de sticle de bere de 0,33 litri, identice, la reciclat, a avut surpriza să constate că i-au fost citite pentru returnare doar trei sau patru sticle, deși toate erau identice, fiind nevoit să introducă restul sticlelor, pentru care i se oprise garanția de 0,5 lei per sticlă la cumpărare, în orificiul alăturat, cel pentru ambalaje neinscripționate SGR. „Culmea este că le-am cumpărat pe toate odată, toate au inscripția de returnare pe ele. Nu vrea să le ia, oricât aș insista. Mi-i și jenă să mai insist, că deja s-a făcut coadă după mine. Asta e…”, ne-a explicat ieșeanul în cauză. Singura lui explicație ar fi că a ținut sticlele pe balcon 4-5 zile, gândindu-se că de la umezeală să se fi deteriorat inscripția. „Oricum, nu a plouat sau altceva în aceste zile. Caz în care nu e normal să fie inscripția aia atât de sensibilă. Unde să țin ambalajele astea: pe masa din sufragerie?”, ne-a întrebat bărbatul.

APM Iași confirmă o parte din problemele acestui program

În unele magazine, cumpărătorii s-au lovit de alte probleme. Nu existau coșuri alternative pentru depozitarea produselor reciclabile, ale căror coduri de bare nu puteau fi scanate de aparate. ”Eu, de exemplu, am văzut că acele sticle care nu puteau fi scanate de aparate, din diverse motive, erau pur și simplu aruncate la voia întâmplării. Foarte neplăcut să vezi într-un magazin sticle aruncate pe jos. Nu ar trebui să fie, alături, niște coșuri speciale, ca soluție alternativă?”, se întreabă un alt ieșean.

De altfel, o parte dintre aceste probleme au fost confirmate și de reprezentanți ai Agenției pentru Protecția Mediului (APM) Iași. Chiar dacă nu sunt responsabili de funcționalitatea acestui program, redactorii ZdI au cerut totuși un punct de vedere legat de acest tip de colectare. ”Din ce am observat eu până acum, este o problemă legată de recunoașterea unor ambalaje și întârzierea la producători, care nu-și recuperează banii repede. Și mai sunt semnale legate de faptul că se vine destul de greu la colectare, pentru golirea acestor aparate”, a spus Galea Temneanu, directorul APM Iași. Despre acest ultim inconvenient au vorbit și unii antreprenori din Iași, care au recunoscut că depozitarea acestor materiale reciclabile este în sine o mare bătaie de cap, pentru că ocupă un spațiu important, alocat pentru marfă.

Trecând peste aceste probleme, care nu sunt imposibil de remediat, în Iași am întâlnit și multe aparate care funcționează bine și oameni foarte mulțumiți de acest sistem. Singurele aspecte negative pe care acești consumatori le-au semnalat, recent, au fost legate de faptul că în multe supermarketuri au dispărut deja multe mărci de băuturi, în special de apă plată și minerală, cel mai probabil pentru înlocuirea ambalajelor

Cum recunoaștem ambalajele SGR

Dacă vreți să vă primiți banii înapoi pe ambalaj, este important să recunoașteți simbolul de pe sticla pe care doriți să o returnați. Sunt două săgeți rotunde însoțite de mesajul: ”Ambalaj cu garanție”. Dacă rețineți acest simbol, înseamnă că primiți 50 de bani înapoi, la fiecare sticlă/doză adusă la reciclare, al cărei volum să aibă între 0,1L și 3L. Dacă ambalajele nu poartă simbolul SGR, nu vor fi valide la acest tip de colectare. De asemenea, țineți cont și de faptul că sticlele și ambalajele nu trebuie să fie îndoite sau deteriorate. Altfel, nu se poate scana produsul.

Comentarii