Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Piața meditaţiilor din Iaşi: De ce prosperă în fiecare an? Explicaţii de la specialişti şi părinţi

GALERIE
meditatii
  • meditatii
- +

Copilul are nevoie de meditaţii? În cea de-a treia lună a anului şcolar deja nu mai există locuri disponibile, pentru că unele programări au fost făcute cu mult timp în urmă. Pregătirile în particular sunt, în prezent, o piaţă sigură pentru profesorii care doresc să aibă un venit în plus. Părinţii apelează la meditaţii pentru copiii lor fie pentru a trece unele examene, fie pentru a avea note bune la învăţătură, dar în cele mai multe situaţii aceştia sunt, cumva, obligaţi de sistemul de învăţământ. Un sistem deficitar, de cele mai multe ori.

 

Materia dificilă, exigenţele crescute, examenele care cresc concurenţa şi lipsa unei imagini reale asupra nevoilor elevilor îi fac pe unii părinţi să apeleze la învăţământul paralel, adică la meditaţiile făcute cu profesori particulari.

„Acesta apare şi înfloreşte când sistemul de învăţământ este închistat, retardat, modelat după principiile unei selectivităţi constrângătoare ce ajunge să altereze tot ce se întâmplă în procesul clamat ca a fi educativ”, susţine prof.dr. Constantin Cucoş, fost director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universităţii “Al.I. Cuza” Iaşi. Acesta punctează faptul că „un elev care are nevoie de o a doua şcoală, după ce se întoarce de la şcoală, este un copil ne-norocit (fără noroc, am vrut să zic). Iar şcoala respectivă nu-i deloc şcoală”. Pentru a verifica situaţia meditaţiilor în sistemul educaţional românesc, Ziarul de Iaşi a luat legătură cu părinţii unor elevi din Iaşi, dar am discutat pe larg şi cu specialistul în educaţie Constantin Cucoş, unul din cei mai buni din ţară.

Profesorii nu fac orele corespunzător

Unii părinţi susţin că apelează la meditaţii doar pentru că nu sunt mulţumiţi de ceea învaţă propriul copil la şcoală, considerând că există o lipsă de interes în predarea materiei. „Sincer să vă spun, deşi fiica mea este la un colegiu cu pretenţii de primă mână din oraş, eu am şi renunţat la a avea pretenţii de la profesorii de la clasă şi de la ceea ce se face la ore. Şi asta nu acum, fiica fiind în clasa a XII-a, ci chiar şi în şcoala generală. Acum m-am axat pe meditaţii la obiectele de bază, de bacalaureat”, declară o mamă din Iaşi a cărei fiică învaţă la unul din colegiile de elită.

Aceasta a încercat să discute cu unele cadre didactice de la clasă şi cu dirigintele, făcând chiar şi petiţii în acest sens. „Nu făceam decât să creez probleme care, în final, se răsfrângeau negativ tot asupra mea, prin copilul meu, ce avea de suferit. Şi atunci am zis: gata, dau un ban, dar asta este, măcar învaţă şi fiica mea carte, iar toţi vom fi mai liniştiţi. Plătim câte o şedinţă de meditaţii pe săptămână la cele trei materii la care va da bacalaureatul, preţul mediu e de circa 100-120 lei şedinţa”, completează aceasta.

Mama unui elev abia intrat pe băncile şcolii susţine că ştie despre această „febră” a meditaţiilor, însă nu o consideră o normalitate pentru un sistem de învăţământ corespunzător: „Dacă copilul este chiar slab la învăţătură, înseamnă că ori nu a învăţat suficient, ori este o problemă la profesor. Ca părinte, normal că îi pui pregătire, dacă vezi că nu se descurcă”.

Conţinut prea complicat

Un motiv pentru care părinţii sunt tentaţi să contacteze profesorii particulari este reprezentat de conţinutul educativ prea complicat. În ultimii ani, manualele şi programele şcolar au suferit diverse modificări, iar o bună parte din părinţi sesizează schimbări majore, mai ales în cazul principalelor materii. „Am doi copii, unul este în clasa a VI-a, iar altul în clasa XI-a. Nu mi se pare normal ca un elev de clasa a VI-a să studieze acum ceea ce altul a studiat în clasa a IX-a în urmă cu vreo doi ani. Materia este un haos. Noţiuni pe care abia un elev de liceu le-ar putea înţelege sunt acum studiate şi în gimnaziu. Care este logica?”, declară M.C., tatăl a doi elevi din Iaşi.

Aceleaşi sesizări, în ceea ce priveşte materia prea încărcată, sunt menţionate chiar şi în cazul clasei I. „Materia mi se pare foarte grea. În clasa I se dau dictări la fiecare oră de comunicare şi se fac probleme grele la matematică. Dacă te ocupi puţin de copil, iar învăţătorul sau profesorul de la clasă îşi dă silinţa, ar putea înţelege. O parte din părinţi poate chiar nu se mai descurcă şi nu ştiu cum să îşi ajute copilul la teme, iar copilul, dacă nu înţelege din clasă, atunci apelează la meditaţii în particular”, explică I.P., mama unui băiat de la o şcoală din Iaşi.

Exigenţe prea mari

„Sistemul de învăţământ este atât de prost dimensionat (prin conţinuturile predate, prin ţintele supra-dimensionate avute în vedere, prin practicile evaluative) încât el nu poate să răspundă propriilor exigenţe în virtutea căruia funcţionează şi pe care le arborează la tot pasul. Elevul vine la şcoală şi învaţă, dar nu tot, îi mai rămâne un rest ce trebuie deprins altundeva, cu altcineva. Exigenţele la unele examene sunt mari, peste puterea sistemului de a le activa direct, în şcoală, în conformitate cu probe de testare a nivelului (inventive, tot mai solicitante) competenţelor elevilor”, susţine prof. univ. dr. Constantin Cucoş.

Părinţii apelează la meditaţii şi din frică. Se tem că propriul lor copil nu va fi în rând cu ceilalţi şi că va avea note prea mici la testări sau examene. Glorificarea notelor de 10 şi divinizarea examenelor naţionale au dus la crearea unor „reţele de mediatori”, la existenţa unei „pieţe a meditaţiilor” şi la găsirea unor tertipuri de constrângere a elevilor şi părinţilor de a apela la aşa ceva. Este greu pentru un profesor să pătrundă pe „piaţa mediatorilor”, dar este la fel de greu şi pentru un părinte să aleagă un profesor bine cotat.

„În mod normal, un copil nu ar trebui să facă meditaţii. El ar trebui să înţeleagă materia de la clasă, mai ales la clasele mici, pentru că sunt care fac pregătire încă din şcoala primară. Nu cred că ar trebui să facă meditaţii deloc, dar să spunem că înţeleg, cumva, necesitatea după clasa a VIII-a, când se pregăteşte pentru bacalaureat. Chiar şi atunci, ar trebui să facă pregătire doar la unele materii, precum matematica, limba română sau limba străină”, explică un părinte din IaşI, la rândul său educator.

Există excepţii?

Profesorul Cucoş susţine că ar exista unele excepţii, când apelul la meditaţiile cu profesori particulari ar putea fi îneţelese. „Avem în vedere şi excepţiile, când unii elevi cu posibilităţi sau talente suportă sau pretind astfel de tratamente individualizate înafara şcolii, în familie, la nivelul unor structuri educaţionale formal (sau mai puţin formal) instituite. Un viitor pianist, matematician, sportiv etc. ar avea nevoie de ceva sprijin de acest tip, dar a obliga o bună parte a elevilor, cel puţin în anumite momente (trecerea de la un ciclu şcolar la altul), să suporte un astfel de calvar, este una dintre cele mai mari perversităţi ale învăţământului românesc”, explică acesta.

Piaţa meditaţiilor în prezent

În prezent, părinţii care caută profesori pentru copiii lor au diverse variante de selecţie şi pot alege cadrul didactic în funcţie de propriile dorinţe. Există site-uri dedicate meditaţiilor particulare, precum anunturi-meditatii.ro, care este precum un catalog complet al cadrelor didactice. Părinţii găsesc pe acest site toate informaţiile necesare: preţul şi durata şedinţei, materie, clasă, locaţie, experienţa profesorului şi nivelul de studiu al profesorului.

Preţul unei meditaţii porneşte de la 50 de lei, adesea în cazul meditatorilor studenţi, şi ajunge chiar şi la 200, în funcţie de disciplină şi nivelul de pregătire al profesorului. De exemplu, două ore de meditaţie la Limb şi Literatura Română pot costa fie 70 de lei, fie 150 de lei, iar tariful pentru două de Matematică porneşte de la 60 de lei şi poate ajunge chiar şi la 120 de lei. Pentru materiile care nu sunt principale, precum Istoria, Geografia şi Psihologia, preţul depăşeşte aici rareori 60 de lei.

Există un grup dedicat anunţurilor cu privire la pregătirile particulare şi pe Facebook, intitulat: Meditaţii/Pregatire Iasi. Pe acest grup sunt postate anunţuri atât de către cadre didactice, cât şi de foşti sau actuali studenţi. În prezent, mulţi apelează chiar şi la formatul online pentru meditaţii.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri