Primăria Iaşi cumpără autobuze second hand, Clujul le ia noi, din banii de la PNRR

vineri, 09 septembrie 2022, 01:50
2 MIN
 Primăria Iaşi cumpără autobuze second hand, Clujul le ia noi, din banii de la PNRR

Primăria va cumpăra autobuze second-hand pentru asigurarea transportului metropolitan. Printr-o astfel de abordare vrea instituţia să-i determine pe locuitorii din comunele limitrofe să-şi lase maşinile acasă. Achiziţia municipalităţii este într-un contrast puternic cu cele ale altor oraşe mari din ţară care au ales să cumpere autobuze noi cu bani din PNRR. 

De exemplu, Clujul a depus încă din primăvară un astfel de proiect pentru a accesa o sumă „garantată în plată” pentru fiecare municipiu reşedinţă de judeţ. În schimb, Iaşul a ales atunci să cheltuiască banii PNRR pentru locuinţe sociale, iar un proiect similar cu cel al Clujului este prevăzut pentru actuala sesiune, dar rămâne de văzut în ce măsură vor mai exista fonduri disponibile. Astfel, Primăria rămâne deocamdată cu licitaţia lansată zilele trecute: 5 milioane lei pentru 16 autobuze, 12 midibuze şi 4 microbuze, toate second-hand.

„În ultima perioadă, mulţi locuitori ai municipiului Iaşi au decis să se mute în arealul rural imediat înconjurător, creându-se astfel adevărate zone rezidenţiale tampon între mediul urban şi cel rural. În acest context de urbanizare a unei părţi din ruralul înconjurător, este necesară o mai mare atenţie din partea autorităţilor pentru aducerea fenomenului de urbanizare la scară metropolitană”, se arată în caietul de sarcini. Mijloacele de transport second-hand vor fi utilizate de CTP, companie care a fost abilitată de Asociaţia Metropolitană de Transport Public Iaşi (AMTPI) să efectueze curse regulate între municipiu şi comune limitrofe, începând cu ianuarie 2023. În primăvară, au fost stabilite peste 20 de rute spre comune precum Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Holboca, Miroslava, Popricani, Rediu, Tomeşti şi Valea Lupului. Lista localităţilor nu este una definitivă, în condiţiile în care, până la finalul anului în curs, ar putea fi incluse şi alte comune în funcţie de intenţia fiecărei autorităţi locale.

„Provocarea constă în oferirea unei alternative moderne, eficiente şi sigure de transport public în vederea atragerii unui număr cât mai mare de călători (pe lângă cei «captivi») din zonele menţionate către utilizarea transportului public”, se mai arată în caietul de sarcini. Însă, un transport public cu autobuze second-hand este puţin probabil să-l determine pe ieşeanul din Bârnova să-şi lase maşina acasă în drumul său spre locul de muncă din Iaşi. Totuşi, pe unele rute, vor circula şi mijloace noi de transport, dintre cele care sunt acum la stradă pe rutele din oraş, odată ce la Iaşi vor fi livrate cele peste 40 de autobuze electrice achiziţionate cu fonduri europene de către Ministerul Dezvoltării. 

 

 

Comentarii