Măsuri importante anunţate de directorul Companiei de Transport în studioul ZDI

Reconfigurare a traseelor CTP, din toamnă. Punct intermodal în Ţuţora, cu legătură spre Tomeşti şi Dacia

vineri, 13 august 2021, 01:50
3 MIN
 Reconfigurare a traseelor CTP, din toamnă. Punct intermodal în Ţuţora, cu legătură spre Tomeşti şi Dacia

Directorul Cristian Stoica a explicat în studioul Ziarului de Iaşi şi cum se poate finanţa modernizarea depoului din Dacia care ar necesita 26 milioane euro. Cel mai bun traseu pentru troleibuze ar fi Bucium – Tudor Vladimirescu – Păcurari.

Compania de Transport Public (CTP) lucrează în această perioadă la o reconfigurare a reţelei de transport de pe raza oraşului. Cele mai importante schimbări vor fi făcute în contextul punerii în funcţiune a punctului intermodal din Ţuţora: aici, lucrările ar urma să fie finalizate cel târziu în luna octombrie.

"Intenţionăm să extindem traseele de tramvai până la acel punct intermodal astfel încât să putem face legătura între Ţuţora şi Tomeşti şi alte comune din zonă, să putem face legătura cu Dacia, va fi un traseu de tramvai 5 pe relaţia Ţuţora – Ţesătura – Nicolae Iorga – Dacia, putem face legătura cu traseul 7 şi încă un traseu care va face legătura prin Tudor cu centrul Iaşului. În acest mod, vom valorifica acel punct intermodal: de exemplu, de pe autobuzul 29 se va putea face transbordarea în Ţuţora", a declarat directorul CTP, Cristian Stoica, în cadrul unui interviu în studioul ZDI TV.

El a precizat că vor fi şi alte modificări, dar, deocamdată, încă sunt în analiză, inclusiv la nivel metropolitan. Aceste modificări vor putea fi făcute şi în contextul livrării la Iaşi a celor 32 de tramvaie noi şi 44 de autobuze electrice.

Stoica a precizat că cel puţin 20 de tramvaie vor circula în Iaşi până la sfârşitul acestui an, în timp ce autobuzele vor ajunge începând cu prima parte a anului 2022.

În context, directorul CTP a spus că vehiculele PESA aduse acum aproape 2 săptămâni la Iaşi au fost scoase la stradă în probe, iar, de săptămâna viitoare, vor fi puse în circulaţie. Potrivit lui Stoica, odată cu punerea în circulaţie a noilor tramvaie, mai multe vehicule vechi care sunt acum în circulaţie vor fi casate, treptat.

Cu toate acestea, spune directorul CTP, capacitatea de transport nu va fi afectată, ci, din contră, va creşte. "Gândiţi-vă că actualele tramvaie au o capacitate de 120-130 de pasageri, iar noile tramvaie au o capacitate de 230-240 de pasageri", a explicat Stoica.

Pentru depou: bani de la BERD sau PNRR

Despre reintroducerea troleibuzului la Iaşi, un astfel de proiect fiind iniţiat la Primărie, directorul CTP a precizat că traseul care se pretează cel mai bine este actuala rută 46: Bucium – Tudor Vladimirescu – Păcurari.

Dar, o variantă ar putea fi şi pe cele două Splaiuri, conform lui Stoica, având în vedere dezvoltarea din ultima vreme a celor două zone.

"Investiţia nu va fi foarte mare în aceste troleibuze. Iar dacă, pe viitor, autobuzele electrice vor necesita costuri mari de întreţinere, foarte uşor vor putea fi transformate în troleibuze", a mai spus Cristian Stoica.

În ceea ce priveşte modernizarea depoului din Dacia, loc unde ar urma să fie garate tramvaiele noi şi autobuzele electrice, directorul CTP a precizat că, în prezent, se analizează variantele pentru acoperirea întregii finanţări necesare. Iniţial, costurile estimate pentru modernizare ajungeau la 13,5 milioane euro, bani asiguraţi prin intermediul unui credit la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).

Ulterior, după realizarea studiilor tehnice, necesarul de costuri s-a dublat.

"Sunt trei variante: banca (BERD, n.r.) şi-a manifestat disponibilitatea să finanţeze diferenţa până la 26 milioane euro, proiectul este propus şi pe PNRR (Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă, n.r.) şi, nu în ultimul rând, proiectul este eligibil şi pentru fonduri europene în următoarea programare (2021 – 2027, n.r.)", a declarat Cristian Stoica. Până la construirea noului depou, tramvaiele vor putea fi garate la depoul de la Gară, iar autobuzele în garajul din Tudor Vladimirescu. 

Comentarii