Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

OPORTUNITATE URIAŞĂ: cea mai mare investiţie în mijloace de transport din Iaşi, din 1970 până astăzi. Va face primarul faţă acestei imense responsabilităţi faţă de ieşeni?

Va rata sau nu Primăria marea revoluție în transportul public: 64 autobuze CNG, 44 electrice, 32 tramvaie?

GALERIE
transport
  • transport
- +
CTP Iaşi ar urma să beneficieze de cel mai mare program de investiţii în parcul auto din ultimii 50-60 de ani. Ultimele mari investiţii aici s-au făcut în anii '70, când a fost schimbat masiv efectivul de tramvaie, autobuze şi troleibuze. Noul plan, ce ar urma achiziţiei recente a 100 de autobuze noi, ar aduce la Iaşi 44 de autobuze electrice, 32 de tramvaie şi a 64 de autobuze CNG (gaz natural comprimat), ultimele fiind o noutate pentru România. Dacă primele vehicule - autobuze electrice şi tramvaie - vin printr-un program european la care aplicant este Guvernul, pentru ultimele se va depune un proiect la Ministerul Mediului, ce va fi aprobat în CL chiar azi. Competiţia pe toate aceste fonduri este foarte mare: vor avea echipa Primăriei şi Mihai Chirica capacitatea de a nu rata aceste oportunităţi uriaşe, chiar istorice? „Ziarul de Iaşi“ vă va ţine la curent cu orice demers şi evoluţie.

Compania de Transport Public (CTP) ar pu­tea beneficia de cel mai mare program de in­vestiţii în parcul auto şi de tramvaie din ultimii 50 de ani. Înnoirea parcului a început acum doi ani, odată cu achiziţionarea a 100 de autobuze noi, 12 cu bani de la bugetul local, iar alte 88 cu bani dintr-un credit contractat de Primărie. Între timp, au apărut oportunităţi noi de finan­ţare, ceea ce ar putea determina aducerea la Iaşi a încă 44 de autobuze electrice, 32 de tramvaie şi a 64 de autobuze CNG (gaz natural comprimat).

În primele două cazuri men­ţio­nate, finan­ţarea este asigurată din fonduri europene. În schimb, pentru cele 64 autobuze CNG, Primă­ria vrea să atragă finanţare de la Ministerul Mediului. Autoritatea centrală a lansat un program naţional prin care va oferi fonduri din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră încasate la Fondul pentru mediu. De acest program s-a mai vorbit acum câteva luni, iar, la acea vreme, se părea că Iaşul, Bucureştiul şi Braşovul vor avea prioritate la finanţare, pe ideea că aceste centre urbane sunt cele mai poluate din ţară. Însă, noi informaţii arată că eligibile pentru obţinerea fondurilor sunt şi alte oraşe din ţară, astfel că concurenţa va fi mai mare.

Deocam­dată, astăzi, consilierii locali vor aproba proiectul pentru achiziţia celor 64 de autobuze CNG, valoarea investiţiei fiind de 97,3 milioane lei (inclusiv TVA), în condiţiile în care cofinan­ţarea municipalităţii ieşene ajunge la 18,8 milioane lei.

Mihai Chirica: „Nu vrem să pierdem o oportunitate“

Primarul Iaşului, Mihai Chirica, a declarat ieri că autobuzele CNG sunt o noutate pentru România. Cu toate acestea, există două loca­lităţi din ţară (Râmnicu Vâlcea şi Topoloveni) unde circulă astfel de mijloace de transport, dar autobuzele sunt mici în comparaţie cu cele pe ca­re vrea să le cumpere Iaşul.

„Sperăm să a­vem succes, iar, ca să ai succes, trebuie în pri­mul rând să aplici“, a declarat Mihai Chirica.

Termenul pentru depunerea proiectului este 2 noiembrie, motiv pentru care plenul Consi­liului Local (CL) va aproba astăzi iniţiativa, în cadrul unei şedinţe extraordinare.

Anterior, plenul CL a mai dat undă verde la alte două proiecte asemănătoare, respectiv achiziţia a 44 de autobuze electrice şi a 16 tramvaie noi. Achiziţia va beneficia de finanţare europeană prin intermediul unui program naţional gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP). Întrebat despre stadiul acestui program, Mihai Chirica a spus că Iaşul a fost inclus în achiziţie, ceea ce înseamnă că mijloacele de transport enumerate mai sus vor putea fi cumpărate cu fonduri euro­pene.

„Aplicaţia este transmisă spre finanţare şi pentru publicare în jurnalul european. Iaşul face parte dintre cele 30 de municipalităţi incluse în program“, a spus Mihai Chirica.

Nu în ultimul rând, o altă achiziţie a Primăriei vizează aducerea la Iaşi a altor 16 tramvaie noi. Şi în acest caz, finanţarea este asigurată pe o axă „dedicată“ Iaşului din cadrul Programului Operaţional Regional 2014 - 2020. Tramvaiele vor fi achiziţionate prin intermediul a trei proiecte europene ce prevăd şi reabilitarea a cinci tronsoane de cale de rulare.

Astfel, în perioada 2016 - 2023, parcul CTP ar urma să cuprindă 208 de autobuze noi (100 - Euro 6, 44 electrice şi 64 CNG) şi 32 tramvaie noi. Acest lucru ar înseamna înlocuirea totală a autobuzelor vechi din dotarea CTP şi a unei treimi din tramvaiele care sunt zilnic scoase la stradă. Totodată, se deschid premisele pentru un transport metropolitan.

Şeful CTP: „Astfel de investiţii s-au mai făcut în anii '60“

Unele estimări arată că programul de investiţii pentru înnoirea parcului CTP ar putea depăşi 100 milioane de euro în perioda 2016 - 2023, fiind vorba despre toate sursele de finanţare: buget local, creditul BERD, fonduri europene şi bani de la Fondul de mediu. Directorul CTP, Cristi Stoica, a precizat ieri că un astfel de program este fără precedent de după 1990, şi este comparabil cu cel din anii '60-'70. Despre achiziţia autobuzelor CNG, Stoica a spus că proiectul este unul foarte bine argumentat şi va avea „un punctaj destul de mare“.

Autobuze de 12 şi de 18 metri

„Staţiile de gaz nu sunt eligibile pentru finanţare, le vom face noi. Staţiile vor fi am­pla­sate în depouri: la o singură încărcare a unui autobuz CNG autonomia este 250 - 300 km, suficient pentru o zi. Astfel de autobuze circulă în zeci de oraşe din Europa, din mai multe motive: gazul este mai ieftin, produce mai puţine noxe decât motorina şi fiabilitatea lor este destul de ridicată, la fel şi siguranţa în exploatare“, a declarat directorul CTP.

În ceea ce priveşte costurile, Cristi Stoica a menţionat că preţul unui autobuz CNG nu este cu foarte mult mai mare decât autobuzele pe bază de motorină. Potrivit directorului CTP, dintre cele 64 de autobuze, 44 vor avea 12 metri (precum autobuzele noi care se află acum la stradă), iar celelalte 20 vor avea 18 metri. În timp ce primul tip de autobuz costă undeva la 230.000 euro, cel de-al doilea tip poate ajunge şi la 280.000 euro, conform precizărilor lui Stoica. Potrivit proiectului ce va fi discutat astăzi de plenul CL, preţul mediu al unui autobuz a fost estimat la 330.000 euro, dar această sumă include şi TVA.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri