Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Compania de Transport Public (CTP) ar putea beneficia de cel mai mare program de investiţii în parcul auto şi de tramvaie din ultimii 50 de ani. Înnoirea parcului a început acum doi ani, odată cu achiziţionarea a 100 de autobuze noi, 12 cu bani de la bugetul local, iar alte 88 cu bani dintr-un credit contractat de Primărie. Între timp, au apărut oportunităţi noi de finanţare, ceea ce ar putea determina aducerea la Iaşi a încă 44 de autobuze electrice, 32 de tramvaie şi a 64 de autobuze CNG (gaz natural comprimat).
În primele două cazuri menţionate, finanţarea este asigurată din fonduri europene. În schimb, pentru cele 64 autobuze CNG, Primăria vrea să atragă finanţare de la Ministerul Mediului. Autoritatea centrală a lansat un program naţional prin care va oferi fonduri din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră încasate la Fondul pentru mediu. De acest program s-a mai vorbit acum câteva luni, iar, la acea vreme, se părea că Iaşul, Bucureştiul şi Braşovul vor avea prioritate la finanţare, pe ideea că aceste centre urbane sunt cele mai poluate din ţară. Însă, noi informaţii arată că eligibile pentru obţinerea fondurilor sunt şi alte oraşe din ţară, astfel că concurenţa va fi mai mare.
Deocamdată, astăzi, consilierii locali vor aproba proiectul pentru achiziţia celor 64 de autobuze CNG, valoarea investiţiei fiind de 97,3 milioane lei (inclusiv TVA), în condiţiile în care cofinanţarea municipalităţii ieşene ajunge la 18,8 milioane lei.
Mihai Chirica: „Nu vrem să pierdem o oportunitate“
Primarul Iaşului, Mihai Chirica, a declarat ieri că autobuzele CNG sunt o noutate pentru România. Cu toate acestea, există două localităţi din ţară (Râmnicu Vâlcea şi Topoloveni) unde circulă astfel de mijloace de transport, dar autobuzele sunt mici în comparaţie cu cele pe care vrea să le cumpere Iaşul.
„Sperăm să avem succes, iar, ca să ai succes, trebuie în primul rând să aplici“, a declarat Mihai Chirica.
Termenul pentru depunerea proiectului este 2 noiembrie, motiv pentru care plenul Consiliului Local (CL) va aproba astăzi iniţiativa, în cadrul unei şedinţe extraordinare.
Anterior, plenul CL a mai dat undă verde la alte două proiecte asemănătoare, respectiv achiziţia a 44 de autobuze electrice şi a 16 tramvaie noi. Achiziţia va beneficia de finanţare europeană prin intermediul unui program naţional gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP). Întrebat despre stadiul acestui program, Mihai Chirica a spus că Iaşul a fost inclus în achiziţie, ceea ce înseamnă că mijloacele de transport enumerate mai sus vor putea fi cumpărate cu fonduri europene.
„Aplicaţia este transmisă spre finanţare şi pentru publicare în jurnalul european. Iaşul face parte dintre cele 30 de municipalităţi incluse în program“, a spus Mihai Chirica.
Nu în ultimul rând, o altă achiziţie a Primăriei vizează aducerea la Iaşi a altor 16 tramvaie noi. Şi în acest caz, finanţarea este asigurată pe o axă „dedicată“ Iaşului din cadrul Programului Operaţional Regional 2014 - 2020. Tramvaiele vor fi achiziţionate prin intermediul a trei proiecte europene ce prevăd şi reabilitarea a cinci tronsoane de cale de rulare.
Astfel, în perioada 2016 - 2023, parcul CTP ar urma să cuprindă 208 de autobuze noi (100 - Euro 6, 44 electrice şi 64 CNG) şi 32 tramvaie noi. Acest lucru ar înseamna înlocuirea totală a autobuzelor vechi din dotarea CTP şi a unei treimi din tramvaiele care sunt zilnic scoase la stradă. Totodată, se deschid premisele pentru un transport metropolitan.
Şeful CTP: „Astfel de investiţii s-au mai făcut în anii '60“
Unele estimări arată că programul de investiţii pentru înnoirea parcului CTP ar putea depăşi 100 milioane de euro în perioda 2016 - 2023, fiind vorba despre toate sursele de finanţare: buget local, creditul BERD, fonduri europene şi bani de la Fondul de mediu. Directorul CTP, Cristi Stoica, a precizat ieri că un astfel de program este fără precedent de după 1990, şi este comparabil cu cel din anii '60-'70. Despre achiziţia autobuzelor CNG, Stoica a spus că proiectul este unul foarte bine argumentat şi va avea „un punctaj destul de mare“.
Autobuze de 12 şi de 18 metri
„Staţiile de gaz nu sunt eligibile pentru finanţare, le vom face noi. Staţiile vor fi amplasate în depouri: la o singură încărcare a unui autobuz CNG autonomia este 250 - 300 km, suficient pentru o zi. Astfel de autobuze circulă în zeci de oraşe din Europa, din mai multe motive: gazul este mai ieftin, produce mai puţine noxe decât motorina şi fiabilitatea lor este destul de ridicată, la fel şi siguranţa în exploatare“, a declarat directorul CTP.
În ceea ce priveşte costurile, Cristi Stoica a menţionat că preţul unui autobuz CNG nu este cu foarte mult mai mare decât autobuzele pe bază de motorină. Potrivit directorului CTP, dintre cele 64 de autobuze, 44 vor avea 12 metri (precum autobuzele noi care se află acum la stradă), iar celelalte 20 vor avea 18 metri. În timp ce primul tip de autobuz costă undeva la 230.000 euro, cel de-al doilea tip poate ajunge şi la 280.000 euro, conform precizărilor lui Stoica. Potrivit proiectului ce va fi discutat astăzi de plenul CL, preţul mediu al unui autobuz a fost estimat la 330.000 euro, dar această sumă include şi TVA.
Cuvinte cheie: + transport iași, autobuze cng, autobuze electrice
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Un tânăr motociclist a murit după ce s-a izbit de un cap de pod la Chicerea
VIDEO Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești/Suceava
Trei copii au ajuns la spital după ce un copac a căzut peste mașina în care se aflau
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |