Suzeta de 10.000 euro. Romanian Creative Week Iași a deschis un magazin online. „Prețuri bune pentru artiști cu cotă mare”

vineri, 26 aprilie 2024, 03:00
5 MIN
 Suzeta de 10.000 euro. Romanian Creative Week Iași a deschis un magazin online. „Prețuri bune pentru artiști cu cotă mare”

Cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative, Romanian Creative Week, și-a lansat un magazin online. Evenimentul dedicat creativității se va desfășura la Iași în perioada 15 – 26 mai 2024, dar în magazinul online pasionații de artă pot deja să își aleagă tablouri sau sculpturi oferite la vânzare de o parte dintre invitații speciali ai festivalului, de curatori și de artiști. Pentru cine nu e pregătit să investească în artă, magazinul vinde și tricouri, șepci, agende, sacoșe sau mici suveniruri.

“Romanian Creative Week își propune să fie o platformă de accelerare pentru tinerii din industriile creative. În acest spirit ne-am gândit la acest magazin, pe care, de fapt, am vrut inițial am vrut să-l numim galerie. Dar într-acolo va merge. Magazinul are mai multe secțiuni, dedicate artiștilor invitați, artiștilor din festival și curatorilor. Invitam artiști care ne plac, invitam curatori care fac o selecţie a artiștilor. Sunt artiști cu cotă mare. Ce mă bucură foarte mult este că artiștii din Iași vor avea astfel o platformă organizată, pe care o vom face cunoscută în toată țara, astfel încât să recuperăm  timpul pierdut. Timp pierdut în comparație cu alte orașe mari din țară”, a dezvăluit Irina Schrotter, președinta Federației Patronatelor din Industriile Creative din România ambițiile organizatorilor RCW legate de promovarea creativității ieșene.

 

“Nu există piaţă de artă în România”

 

Despre recuperarea unui decalaj între Iași și alte orașe vorbește și Gabriel Caloian (FOTO), absolvent al Facultății de Arte Plastice, Decorative şi Design Iaşi, secția Grafică, și al unui masterat de Grafică, din cadrul aceleiași facultăți, laureat al Premiului Național pentru Grafică acordat de Uniunea Artiștilor Plastici din România (2020).

“Nu există piaţă de artă în România. Sunt câțiva colecționari, dar piaţa românească de artă e la nivel de pionierat, așa cum la nivel de pionierat e și acest magazin lansat de RCW. Avem în România doua târguri de artă, Art Safari și Art Encounters, și trei case mari de licitații: Artmark, Vikart și ANS Azura. Doar așa pot ajunge artiștii la public. Acestea însă sunt de prin București, Cluj, la Iași nu avem. În opinia mea ar fi potrivită și deschiderea unei case de licitații pentru artă, la Iași”, spune Gabriel Caloian, prezent în magazinul RCW cu opt lucrări pe pânză din seria Meteoric, care se vând cu 3.900 lei fiecare. (vezi aici Meteoric 1 și Meteoric 7)

“Articolele exclusive pe care le vindem sunt curatoriate și reprezintă spiritul pe care Romanian Creative Week îl promovează. Asigurăm integritatea produselor prin certificat de autenticitate”, se precizează în dreptul fiecărei lucrări de artă oferită spre vânzare în magazinul-galerie al RCW.

 

De unde va veni generația noilor colecționari de artă?

 

Dacă piață de artă nu (prea) există, cine e publicul căruia i se adresează lucrările artiștilor ieșeni sau români, în general? “După cum spuneam, sunt câțiva colecționari. În opinia mea, corporatiștii ar fi publicul țintă al acestui magazin care promovează arta contemporană. Sunt tineri educați, conectați la noutățile din zona artei, dar care nu prea au timp sa cerceteze fenomenul, să meargă prin galerii. Din rândul lor, cred eu, se va desprinde o generație nouă de colecționari de artă”, spune Gabriel Caloian.

În secțiunea de magazin dedicată artiștilor invitați, Dragoș Pătrașcu, profesor emerit în cadrul Departamentului de grafică al Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, este prezent cu zece lucrări în acril pe pânză, pe care le propune la vânzare cu prețuri între 20.000 (Ofranda) și 60.000 de lei (Cuplu – Anatomia Memoriei).

“Bucurați-vă”, e numele lucrării realizată din metal sudat de Emanuel Chiriac, doctorand ce studiază Sculptura contemporană și mediul înconjurător la Universitatea Națională de Arte George Enescu din Iași. Bucurați-vă are 170x70x80 cm și costă 19.000 de lei. Între timp, “Un om simplu”, cea mai ieftină dintre lucrările acestui artist din magazinul RCW (7.000 lei), s-a vândut, dar alte lucrări sunt încă disponibile.

Președintele Filialei Iași a Uniunii Artiștilor Plastici din România, Felix Aftene, e prezent în magazin cu Mustața lui Dali – serigrafie pe carton (lucrări ale artistului, imprimate pe carton. Fiecare lucrare se poate vinde într-un număr limitat de exemplare astfel imprimate). Fiecare dintre lucrările lui Felix Aftene din magazinul RCW are un număr de capitol (vezi mai jos Mustața lui Dali – Capitolul 6 și Mustața lui Dali – Capitolul 10). Prețul lor este de 3.100 lei.

Printre lucrările scoase la vânzare e și Suzeta, a lui Florin Magda, pe care artistul din Alba Iulia, absolvent al unui master în Sculptură la UAD Cluj, a expus-o la Iași la prima ediție a Romanian Creative Week. “Suzeta” costă 50.000 de lei, iar cei care nu au văzut-o în festival se pot lăsa ușor păcăliți de fotografie, dacă nu citesc cu atenție descrierea: în poză arată ca și cum ar fi de dimensiunile unei banale suzete. În realitate, opera de artă, creată din “Oțel Corten Inox”, are 120 x 120 x 120cm. „Suzeta e monumentală, superbă”, spune Irina Schrotter. “Este foarte frumoasă, prețul mi se pare chiar mic pentru lucrarea asta”, spune și artistul Gabriel Caloian.

“Lumea a început să înțeleagă și să aștepte provocările artiștilor. Acum este în renovare Galeria Tonitza, care va deveni o galerie multifuncțională. Noi am avut un call de proiecte pentru această reamenajare și e cadoul nostru pe care îl facem artiștilor din Iași. Galeria va găzdui și magazinul artiștilor din Uniunea Artiștilor Plastici”.

 

Piața suvenirurilor

 

În magazinul online al Romanian Creative Week se pot cumpăra însă și pixuri, creioane, tricouri, șepci, agende sau sacoșe inscripționate cu logoul festivalului sau alte mici suveniruri. (vezi aici https://romaniancreativeweek.ro/shop/)

Piața suvenirurilor din România e însă insuficient dezvoltată, iar în Iași e, practic, inexistentă în acest moment, în care RCW pare hotărâtă să seteze o linie de start. Asta deși, conform Institutului Național de Statistică, turiștii străini sosiți în structuri de cazare din România în ultimul trimestru din 2023 și-au cheltuit aproape o treime din bugetul de cumpărături pe cadouri și suveniruri, adică aproape 13 milioane de euro.

Comentarii