Cabinetele medicale din şcoli, salvate de la desfiinţare

marți, 24 septembrie 2013, 01:50
3 MIN
 Cabinetele medicale din şcoli, salvate de la desfiinţare

Ministrul Sănătăţii a revenit asupra deciziei privind cabinetele din şcoli.

Elevii şi studenţii nu vor rămâne fără medicina şcolară. După numeroase dezbateri, ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu, a revenit asupra deciziei de a desfiinţa medicina şcolară şi a decis ca în unităţile de învăţământ să funcţioneze în continuare cabinetele medicale. Activitatea medicilor şcolari şi modul în care vor funcţiona de anul viitor cabinetele vor fi analizate în perioada următoare şi se va face o reţea adecvată, pentru ca acest tip de medicină să se dezvolte.

În momentul de faţă, nu toate unităţile beneficiază de cabinete şcolare, în mediul rural întreaga activitate este preluată de dispensare, iar în oraş un medic se ocupă de trei sau chiar patru licee. Chiar dacă responsabilitatea pe care trebuie să o aibă medicul şi competenţele acestuia sunt încă neclare, nimeni nu vede desfiinţarea medicinei şcolare ca o soluţie care ar trebui luată în calcul.

Ana Gîrlea e medic şcolar şi se ocupă de trei cabinete şcolare, la Liceul Tehnologic „Petru Poni“, Grupul Şcolar „Constantin Brâncuşi“ şi Liceul „Anghel Saligny“. Merge pe la toate trei, iar permanent în timpul orelor de program stă câte o asistentă. Medicul susţine că numărul elevilor care necesită îngrijiri de prim ajutor este mare, deşi şcoala a început de puţin timp. „Pe lângă vaccinarea copiilor care au intrat la liceu, mă ocup şi de prevenţie, de acordarea primului ajutor. De asemenea, suntem mult mai accesibili decât medicul de familie, la care de multe ori este nevoie de programare şi este foarte aglomerat“, a afirmat dr. Gîrlea.

Iniţial, ministrul Sănătăţii afirmase că de activităţile preventive s-ar putea ocupa doar asistentele medicale, iar pentru restul problemelor de sănătate minorii să se adreseze medicului de familie. „Asistentele medicale nu se pot ocupa de tot, şi nu se pune problema sistării activităţii medicilor şcolari. Zilele trecute am avut un băiat care consumase în timp ce se afla la liceu etnobotanice, şi a fost un caz dificil, având nevoie de medic. Zilnic, la cabinet vin peste cinci copii, cu diferite afecţiuni“, a precizat asistenta de la Liceul Tehnologic „Petru Poni“.

De rolul important al medicinei şcolare nu s-au îndoit nici reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Iaşi, şi nici medicii, însă recunosc că trebuie să aibă loc schimbări pentru ca totul să funcţioneze corect. „S-a decis ca medicina şcolară să nu fie desfiinţată. E necesară însă o reţea adecvată, o restructurare, precum şi stabilirea competenţelor medicilor din şcoli. Medicina din unităţile de învăţământ are un rol foarte mare în prevenţie, este accesibilă tuturor elevilor. Dacă s-ar fi desfiinţat, pentru orice caz banal la şcoală s-ar fi chemat ambulanţa, deşi se putea rezolva mai simplu“, a declarat prof.dr. Vasile Astărăstoae, preşedintele Colegiului Medicilor din România.

Conducerea IŞJ Iaşi a precizat că medicina şcolară este indispensabilă. „În mediul rural nu sunt cabinete şcolare peste tot, deoarece există dispensar în apropiere şi copiii pot merge acolo. În urban însă, la o şcoală sunt între 1.200 şi 1.400 de elevi, şi este necesar un medic. De asemenea, e nevoie de ei şi la examene, indiferent dacă sunt susţinute de elevi sau profesori, pentru că pot apărea diferite stări din cauza emoţiilor, iar atunci trebuie să fie cineva în preajmă care să acorde imediat primul ajutor“, a punctat Camelia Gavrilă, şefa IŞJ Iaşi.

Comentarii