Cum isi impart „firimiturile” de la UE firmele sefelor din invatamint

marți, 02 noiembrie 2010, 01:09
6 MIN
 Cum isi impart „firimiturile” de la UE firmele sefelor din invatamint

Un program de gradinita estivala, in timpul caruia s-a asigurat hrana pentru 220 de copii din zece unitati scolare din judet, arata modul in care firmele private ale sefelor invatamintului preuniversitar iesean, Liliana Romaniuc, respectiv Lidia Andronache de la Casa Corpului Didactic (CCD) au intrat in joc pentru doar citeva zeci de mii de lei.

Astfel, in perioada 9 august – 8 septembrie, firmele de catering S.C. Sabina CRW SRL, a familiei Romaniuc, respectiv S.C. Capriciu AND SRL, a familei Andronache, si-au luat angajamentul de a asigura hrana pentru 180 de copii, incheind contracte in acest scop in valoare de circa 24.000 de lei.

"Partea cu mincarea a fost cea mai nesemnificativa in cadrul acestui program. Daca isi inchipuie cineva ca am facut profit din asta, se insala. Ideea mea a fost ca, prin pregatirea respectivelor pachetele pentru copii, sa le dau de lucru celor patru angajati, ca sa nu fiu nevoita sa ii dau afara", a explicat sefa CCD, administrator al firmei pe care o patroneaza impreuna cu sotul ei, Valerica Adronache, consilier judetean din partea PDL.

Inspectoratul nu a oferit informatii

Pentru contractarea serviciilor de catering in cadrul programului de gradinita estivala,  Ministerul Educatiei, in calitate de aplicant al proiectului "Toti la gradinita! Toti in clasa I!", nu a organizat o licitatie, ci a luat direct legatura cu firmele de la nivel local. „Atribuirea serviciilor de catering a fost cea a achizitiei directe prin efectuarea unui studiu de piata la nivelul operatorilor economici din Iasi", a precizat Daniel Tomoni, sef al Biroului de Presa din cadrul Ministerului Educatiei.

Contractul, pentru hrana celor 220 de copii, a fost cistigat de patru firme, iar valoarea lui a fost de aproape 30.000 de lei. Reprezentantii firmelor S.C. Agifor SRL (Pascani), respectiv S.C. Tapusa Gh. Maria SRL (Hirlau) sustin ca au semnat contracte in valoare de aproape 6.000 de lei. Aceasta inseamna ca firmelor sefelor din invatamint, celelalte societati cistigatoare, au beneficiat de 24.000 de lei. Firma S.C. Sabina CRW SRL, administrata de catre sotul Lilianei Romaniuc si unde ea insasi este actionara, a asigurat hrana pentru 80 de copii de la scolile "Gh. Marzescu" (Bularga), "Ion Neculce" (Cantemir), "Elena Cuza" (Canta) si "Bogdan Petriceicu-Hasdeu" (Tatarasi).

Reporterii "Ziarului de Iasi" au solicitat in doua rinduri Inspectoratului Scolar informatii punctuale in legatura cu derularea programului de gradinita estivala, insa au primit acelasi raspuns. "Achizitia serviciului de catering pentru proiectul «Toti la gradinita! Toti in clasa I!» a fost facuta de catre aplicant, in speta MECTS, fara consultarea instiutiei Inspectoratului Scolar al judetului Iasi, beneficiarii directi fiind unitatile scolare selectate. In aceste conditii, nu detinem informatii cu privire la cele solicitate de dvs.", ne-au comunicat oficialii ISJ, printr-o adresa trimisa la redactie.

In cadrul unei discutii pe care sefa ISJ a avut-o cu reporterii "Ziarului de Iasi", inainte de primirea raspunsului oficial de la Ministerul Invatamintului, ea a subliniat ca  S.C. Sabina CRW SRL nu a avut nici un fel de implicare in proiectul "Toti la gradinita! Toti in clasa I!".

Mai mult, Liliana Romaniuc a tinut sa explice in ce conditii firma familiei sale ar putea fi acuzata de conflict de interese. "In proiectul «Impreuna vom reusi» al fundatiei Filocalia exista o componenta de catering pentru copii. E clar ca sotul meu nu poate participa acolo, nu din alt motiv, ci pentru ca fiica mea este managerul proiectului. E foarte clar ca tatal ei nu ar putea furniza hrana in cadrul acestui proiect, nici nu iti da voie ghidul solicitantului, ghidul spune foarte clar ca nu se poate", a punctat Liliana Romaniuc.

Noroc cu firma sefei Corpului Didactic

Lidia Andronache, in calitate de administrator al firmei S.C. Capriciu AND SRL, care a asigurat hrana pentru 100 de copii de la scolile din Crucea, Glodenii Gindului,  Grajduri si Mironeasa, a refuzat sa mentioneze pe ce suma a incheiat contractul. "Cert este ca s-au alocat 9 lei de copil cu tot cu TVA si am dus hrana in patru locatii, insemnind 300 de kilometri parcursi zilnic. Pentru transport s-au alocat 0,5 bani de copil. Faceti si dumneavoastra un calcul", a declarat sefa CCD Lidia Andronache.

Ea a tinut insa sa precizeze ca nici nu a luat in considerare ideea de a face profit din asta. "O firma care a luat o firimitura nesemnificativa in urma unei rugaminti pentru ca acei copii din familii defavorizate sa aiba mincare… Firma care ducea in Iasi nu a fost interesata sa mearga si la tara, chiar nu avea cine sa duca mincare acolo, plus ca o saptamina am dus fara bani", a mentionat Lidia Andronache.

Sefa CCD a mai semnalat ca, daca pentru prima etapa a proiectului Ministerul a facut achizitia serviciilor de catering prin incredintare, in cazul celei de a doua, constind in demararea unui program de "scoala dupa scoala", s-a recurs la licitatie, insa fara succes. "Pentru gradinita estivala s-a mers pe incredere, insa pentru after-school, tocmai pentru a nu mai exista suspiciuni, Ministerul a organizat licitatie pe SEAP. De aceasta data nu mai sint suspiciuni, dar nici copiii nu au inca hrana", a atras ea atentia.

Cum s-au desfasurat achizitiile

Administratorii celorlalte doua firme iesene care au asigurat hrana in cadrul programului, S.C. Agifor SRL (Pascani), respectiv S.C. Tapusa Gh. Maria SRL (Hirlau), le-au explicat reporterilor "Ziarului de Iasi" cum s-a desfasurat procedura de achizitie. "Pe mine m-a sunat doamna Rodica Bruss  (n.r.-managerul de proiect din cadrul Ministerului Invatamintului) si m-a intrebat daca pot sa asigur hrana timp de 20 de zile pentru copiii de la Scoala din Cozmesti, Stolniceni-Prajescu. Am luat apoi legatura cu directorul scolii si cu mediatorul de aici si am stabilit impreuna meniul, dupa care am trimis oferta de meniu la Bucuresti, prin fax. Doamna Bruss a trimis apoi contractul in doua exemplare tot prin fax", a precizat Gica Grosu, administratorul firmei S.C. Agifor SRL, care are sediul in Pascani.

Administratorul firmei S.C. Tapusa Gh. Maria SRL sustine ca a fost contactata, de asemenea, de catre managerul proiectului, la recomandarea directoarei Scolii "P. Rares" din Hirlau. "M-a sunat doamna Bruss si m-a intrebat daca as fi de acord sa duc eu mincare pentru 20 de copii de la Scoala «P. Rares» si am fost de acord. Mi-a cerut intii o oferta cu produsele si mi-a spus ca trebuie sa ma incadrez in suma de 8 lei de copil, ca nu se poate aloca mai mult. Am convenit ca in schimbul acestei sume sa asigur fiecarui copil felul I, desert si o apa minerala. Contractul mi l-a trimis prin e-mail, iar eu i l-am trimis semnat tot prin e-mail", a spus administratorul firmei, Maria Tapusa.

Programul a inceput fara mincare

Directoarea de la "P. Rares" a atras atentia asupra faptului ca a fost nevoita sa recomande ea o firma Ministerului, intrucit programul incepuse fara mincare. "O saptamina le-am cumparat apa minerala si covrigi din banii mei si ai directorului adjunct. Pentru a rezolva problema mincarii, m-am gindit sa recomand in acest sens pe cineva din orasul nostru, adica pe doamna Tapusa", a explicat directoarea Lucia Acsinia.

Administratorii celor doua firme au precizat, de asemenea, sumele pe care au incheiat contractele. "Pentru 18 zile, perioada 16 august – 8 septembrie, insemnind 360 de mese pentru 20 de copii am incheiat contract pe 2.880 de lei", a afirmat Maria Tapusa.

"Contractul l-am incheiat pentru 3.040 de lei din cite imi amintesc, insa banii nu i-am incasat nici acum, imaginati-va ce mai afacere. Saptamina asta urmeaza sa ii primesc", a spus si administratorul Gica Grosu. 

Comentarii