Cum s-au ars elevii la „bac” cu genul dramatic

luni, 27 iunie 2011, 22:22
4 MIN
 Cum s-au ars elevii la „bac” cu genul dramatic

7 candidati dintre cei aproximativ 6.800 prezenti au fost eliminati de la proba scrisa la limba si literatura romana, sustinuta ieri in cadrul bacalaureatului. Acestia au fost prinsi cu ajutorul webcam-urilor instalate in cele 48 de sali de examen in timp ce incercau sa copieze.

"In toate centrele de examen (24, n.r.), supravegherea s-a realizat cu un grad de maxima seriozitate, atmosfera din centre fiind adecvata unui examen de o asemenea anvergura. Candidatii au inteles importanta examenului si l-au abordat ca atare in majoritatea cazurilor. Cu toate acestea, 7 candidati au fost eliminati  din examen pentru tentativa de frauda", a declarat Liliana Romaniuc, sefa ISJ, in calitate de presedinte al comisiei judetene de bacalaureat.

In ce au constat subiectele

Varianta nr. 5, extrasa din cele 10 elaborate de catre Centrul National de Evaluare si Examinare, a fost perceputa ca accesibila. La primul subiect, candidatii au avut de rezolvat noua cerinte cu grad mediu de dificultate pe mariginea unui text nestudiat in liceu, selectat din opera lui Mircea Eliade, si anume "Nunta in cer". Acestea au vizat, de exemplu, indicarea unor sinonime pentru cuvinte date, alcatuirea unui enunt in care sa apara o expresie formata din cuvintul "gind" sau mentionarea perspectivei narative.

La subiectul al II-lea, s-a solicitat redactarea unui text de tip argumentativ despre cunoasterea de sine, pornind de la urmatoarea afirmatie a lui Nichita Stanescu: "A avea un ideal inseamna a avea o oglinda". Subiectul al III-lea a constat in elaborarea unui eseu de 2-3 pagini, in care sa fie expuse particularitatile de constructie ale unui personaj dintr-un text dramatic studiat.

"Se putea opta, de exemplu, pentru «O scrisoare pierduta» de I.L.Caragiale, «Iona» de Marin Sorescu sau o drama semnata de Camil Petrescu. Probabil candidatii au preferat comedia lui I.L. Caragiale, studiata si in gimnaziu, cu un numar mare de personaje, ilustrind anumite tipuri umane. In ansamblu, varianta extrasa a fost accesibila pentru candidatii care au tratat cu seriozitate acest examen, ridicind insa probleme pentru cei care au un nivel mai slab de cunostinte", a precizat Mihaela Apetroae, inspector de limba si literatura romana. 

Subiectele au fost considerate usoare sau accesibile de catre cei care au invatat. "In general, proba la romana a fost usoara, mai complicat a fost la partea a III-a cu dramaturgia, dar nu a fost ceva necunoscut, am exersat in timpului anului pe aceste subiecte", a spus o candidata de la Colegiul "C. Negruzzi". "A fost nici greu, nici usor, destul de accesibil. Am exersat destul de mult in timpul anului si nu am avut probleme", a spus o alta  candidata, de la Colegiul Economic Administrativ. 

Cei care s-au pregatit mai putin au intimpinat dificultati, mai ales la subiectul al III-lea. "A fost grelut, fiindca nu m-am pregatit prea mult si nu am stat in casa sa invat. Nu am scris la partea a III-a cu dramaturgia pentru ca a fost complicat", a spus un candidat de la Grupul Scolar "Anghel Saligny".

Subiect controversat

La acest subiect, unii dintre candidati au ales sa expuna particularitatile de constructie ale personajului principal din creatia "Ultima noapte de dragoste, intiia noapte de razboi", in ciuda faptului ca nu se incadreaza in genul dramatic, fiind un roman. Ca text dramatic din opera lui Camil Petrescu, candidatii puteau aborda "Jocul ielelor", facind referire la personajul Gelu Ruscanu. Din aceasta cauza ar putea fi depunctati.

"Eu am fost la Colegiul «Sadoveanu» din Pascani, unde am vazut abordari deosebite la subiectul al III-lea, insa, venind spre Iasi cu microbuzul impreuna cu profesori care au supravegheat la Colegiul Tehnic «Unirea» si la Liceul «M. Costin», tot din Pascani, spuneau ca au fost elevi care s-au dus cu analiza catre romanul «Ultima noapte de dragoste, intiia de razboi» si spre personajul principal din acesta, Stefan Gheorghidiu. Am inteles ca s-a facut confuzia aceasta si la licee din Iasi, in special din invatamintul tehnologic. Nu o sa se ia in considerare, daca s-a abordat romanul mentionat. Eu la clasa, cind am discutat despre genul dramatic, am prins si drama de idei «Jocul ielelor». Din punctul meu de vedere, confuzia este de neiertat pentru un absolvent de liceu, pentru ca atunci cind ti se spune text dramatic te trimite automat la o piesa de teatru. Vina nu este insa numai a candidatilor. Este de vina si modul in care este abordat fenomenul literar in manuale", a punctat Vasile Tataru, profesor de romana si director la Grupul Scolar din Vladeni.

Supravegherea cu ajutorul webcam-urilor a fost perceputa de unii candidati ca necesara. "Ideea cu camerele de supravegheat mi se pare foarte buna. Asta pentru ca cei inferiori au avut aceleasi sanse ca si ceilalti, am fost toti la acelasi nivel. Nu m-am simtit deloc incomod sau stinjenit de prezenta camerelor. Anul acesta, chiar a trebuit sa inveti ca sa iei examenul", a spus un candidat de la Colegiul "Negruzzi".

Pentru altii insa, a constituit un motiv in plus de stres. "Am simtit prea multe metode de a ne supraveghea. Si ele ne-au dat si mai multe emotii decit aveam, mai mult stres. Nu am avut voie nici macar sa ne intoarcem sau sa vorbim ceva intre noi. Eu personal am stat foarte incordata, mai mult de frica sa nu fac ceva pentru care sa fiu eliminata", s-a plins o candidata de la Colegiul Economic Administrativ.

"Ne simteam exact ca la videochat. Ni s-a spus ca are o rezolutie mare camera si sa nu facem vreun pas gresit, pentru ca ne depisteaza imediat. Nu am putut sa ne ajutam intre noi, colegii. Au pus camerele probabil ca sa nu existe discutii despre coruptie", a explicat un candidat de la Grupul Scolar "Anghel Saligny".

Comentarii