Braila a scapat de bomba chimica

luni, 19 noiembrie 2001, 00:00
4 MIN
 Braila a scapat de bomba chimica

Reactorul este cel mai greu de degazat dintre toate componentele instalatiei de producere si depozitare a sulfurii de carbon. Operatiunea este realizata de firma "Setcar" SA Braila si "Miorita Com" SRL Braila, aceasta din urma fiind, practic, proprietara reactorului. "Miorita" a cumparat anul trecut, prin licitatie publica, de la lichidatorul "Dunacor" – pe atunci "Euro Consulting Romania" Miercurea Ciuc – instalatia de producere a sulfurii de carbon, din aceasta raminind, in prezent, nedezafectate reactorul si 4 rezervoare. Reactorul a fost singurul obiectiv nepregatit pentru inchidere in momentul in care "Dunacor" a intrat in lichidare, in aprilie 1997. Acum e foarte greu de degazat, mai ales ca reactorul este, in interior, inconjurat de un perete protector din beton refractar, cu o grosime cuprinsa intre 34 si 64 de centimetri, intarit cu inele ceramice, acest lucru urmind sa faca si mai grea dezmembrarea reactorului.
"Dupa degazare, reactorul va putea fi dezmembrat doar printr-o explozie controlata, operatiune ce se va face doar de catre Institutul de Securitate Miniera si Explozibil – INSEMEX – Petrosani, singurul care avizeaza asa ceva si care detine, practic, si tehnologia necesara", ne-a declarat Gheorghe Franga, directorul general al firmei "Setcar", inginer chimist care a lucrat in "Dunacor", anterior lichidarii combinatului. De asemenea, acesta a lucrat ca specialist si in China, pentru punerea in functiune a unei instalatii de sulfura de carbon dintr-un combinat chimic.
Pericol maxim
In dezafectarea reactorului din combinat, dificultatile au aparut chiar de la inceput: coborirea acestuia de pe cei 4 piloni de sustinere parea imposibila. Reactorul, cintarind 50 de tone, abia a putut fi desprins de acolo. Macaraua a actionat cu miscari milimetrice, pentru a nu brusca periculoasa incarcatura. Macaragiul a trecut, probabil, prin cea mai grea situatie intilnita in profesia sa.
Problema la un astfel de reactor este ca nu cumva, in interiorul acestuia, sa patrunda aer. Atunci, sulfura de carbon din interior, in contact cu aerul, explodeaza, urmarile putind fi devastatoare. O asemenea explozie ar afecta serios cladirile din apropiere si ar ucide pe loc personalul care lucreaza in zona. "O astfel de explozie a unui reactor a avut loc in Anglia, prin ’85-’86, omorind 11 oameni. Teoretic, o astfel de explozie la «Dunacor» ar avea efecte doar pe platforma, fara sa afecteze in vreun fel municipiul. Acelasi lucru ar fi valabil si in cazul unei ipotetice explozii a unui rezervor. Atunci cind functiona instalatia si se produceau 2-3.000 tone de sulfura de carbon, era cu totul altceva. Tot atunci, exista pericolul ca, in cazul unei explozii, hidrogenul sulfurat lichid sa treaca in starea gazoasa, sa formeze un nor foarte toxic si sa afecteze grav populatia Brailei. Acum, nu mai poate fi vorba de asa ceva. Oricum, se lucreaza cu foarte mare atentie in zona. Colaboram cu specialisti de marca, iar muncitorii sint coordonati si supravegheati permanent. Avem toate dotarile necesare", a precizat Gheorghe Franga.
Dupa ce reactorul a fost coborit, a inceput operatiunea de degazare a acestuia. Aceasta se face prin introducerea de abur, la o presiune de 11 bari, la o temperatura de citeva sute de grade. Aburul este scos printr-un capat, pe unde se scurge si apa rezultata din condens. Desigur, aburul este, la iesirea in atmosfera, putin toxic, dar nu prezinta un pericol pentru mediu sau pentru muncitorii din zona.
Cheltuieli de 300 de milioane
Corneliu Closca, patronul SC "Miorita Com" SRL, ne-a explicat, la rindul sau, cit de greu a fost sa se ajunga pina la aceasta faza: "A durat mult pina am obtinut toate autorizatiile necesare. A fost nevoie de 3 aprobari, de la 3 institutii diferite din tara – ICIM, IPROCHIM si INSEMEX. Nu aveam abur aici, asa ca am inchiriat o masina speciala. In total, cred ca vom cheltui vreo 300 de milioane de lei cu aceasta operatiune", spune Corneliu Closca. Numai masina a costat 25 de milioane de lei pe zi.
"Lucram cu oameni care stiu ce fac aici. Paisprezece persoane muncesc la dezafectarea reactorului. Oricum, Braila nu mai are acum motive de ingrijorare privind «bomba chimica» din combinat. Sintem siguri ca va iesi bine", a precizat patronul SC "Miorita Com".
Sursa citata a tinut sa evidentieze, dintre persoanele care lucreaza la dezafectare, pe Tanta Gramaticu, fosta angajata a "Dunacor", "una din cele mai pregatite persoane in materie de sulfura de carbon din combinat". Closca l-a mai mentionat si pe fostul colaborator Horea Georgescu, prematur stins din viata, la doar 48 de ani, fost sef al celei mai periculoase sectii din "Dunacor" si care a lucrat si in cadrul "Miorita Com".
De asemenea, "Setcar" SA are drept colaboratori specialisti de marca in chimie, dar si contracte cu institutii specializate, unul fiind cu Universitatea "Dunarea de Jos" Galati, prin doctor in chimie Geta Carac, fost sef-adjunct CTC pe "Dunacor", cu multi ani in urma.
"Setcar" se va ocupa, in combinat, si de dezafectarea celor 62 de rezervoare cu sulfura de carbon, in care se mai gasesc in jur de 300 de tone de substanta. Acestea vor fi dezmembrate in etape, pe parcurs ce cantitatea de sulfura de carbon se va reduce, prin vinzarea acesteia. "Cererea e mica. In ultima vreme, s-au vindut cam 22 de tone. Pina se va elimina toata sulfura, va mai trece ceva timp. Oricum, si in cazul acestora, vom aplica metoda exploziei controlate, urmind sa subcontractam Institutul INSEMEX Petrosani", ne-a mai spus Gheorghe Franga.
Lichidatorul judiciar al "Dunacor", firma bacauana "Sierra Quadrant", a incheiat un contract cu "Setcar" Braila, pentru ecologizarea intregii platforme a fostului combinat chimic, operatiune ce ar urma sa fie finalizata pina in toamna anului viitor. (Mircea DOAGA)

Comentarii