Neintelegeri la nivel cultural

luni, 11 martie 2002, 00:00
5 MIN
 Neintelegeri la nivel cultural

Cu toate ca, de obicei, conflictele sau neintelegerile sint caracteristice altor domenii, se pare ca apar si in sfera culturii. Astfel de neintelegeri, avind ca motiv Galeriile de Arta, se afla in plina desfasurare in prezent, opunindu-i pe unii conducatori de institutii culturale brailene. Referitor la spatiul de expunere mentionat – Galeriile de Arta -, exista, in acest moment, doua pareri, care, intersectindu-se, au generat nemultumiri de ambele parti, si anume Directia Judeteana pentru Cultura, Culte si Patrimoniul Cultural National (DJCCPCN) si filiala braileana a Uniunii Artistilor Plastici (UAP). Intr-un comunicat de presa remis redactiei noastre de catre prima institutie si semnat de directorul Marilena Niculescu, invocind reglementarile legale in vigoare, potrivit carora spatiul Galeriilor de Arta se afla, din 1996, sub administrarea acestei institutii, se arata ca "toate persoanele au dreptul sa ia parte liber la viata culturala a comunitatii, sa practice artele si sa participe la progresul stiintific si la binefacerile acestuia". Niculescu precizeaza ca, "daca in alte localitati, exista mai multe spatii expozitionale de arta, ceea ce permite rezervarea unora dintre ele numai pentru creatia profesionista, in Braila, singurul spatiu special destinat artelor plastice este cel al Galeriilor de Arta".
In opinia lui Gheorghe Mosorescu, presedintele UAP Braila, care ii reprezinta pe artistii plastici, este necesara sprijinirea actului cultural de calitate atit de catre institutia pe care o reprezinta, dar si de catre Directia Judeteana pentru Cultura. Presedintele UAP considera ca cel care expune la Galeriile de Arta trebuie mai intii sa treaca de testul aprecierii informale a membrilor Uniunii. Mai exact, artistul care vrea sa expuna la Galerii trebuie sa depuna la UAP o cerere, un CV detaliat si, mai apoi, trebuie sa astepte verdictul artistilor plastici, care iau astfel de hotariri in sedinta anuala, care, pentru astfel de cazuri, are loc de obicei in decembrie, cind se intocmeste programul de expunere pentru anul urmator.
Valoarea Aurei Seralio – marul discordiei intre specialisti
Daca, pina acum, cele doua opinii – cea a Directiei, "legalista", si cea a UAP, "cutumiara" – nu s-au batut cap in cap, vernisajul expozitiei de miniatura si plastica mica a artistilor plastici, desfasurat pe 23 februarie, in acest an, a fost momentul care a scos la iveala nemultumirile celor din Uniune. Cu acest prilej, Gheorghe Mosorescu si Maria Stoica, critic de arta, au supus atentiei publicului prezent la manifestare si reprezentantilor presei locale, problemele cu care se confruntau artistii plastici, la acea data. Potrivit afirmatiilor acestora, era vorba despre scurtarea intervalului de timp destinat expunerii lucrarilor profesionistilor, in favoarea unei anonime in spatiul cultural brailean, Aura Andra Seralio. Potrivit declaratiilor lui Mosorescu si Mariei Stoica, "vinovata" pentru aducerea unui nume necunoscut la Galeriile de Arta ar fi fost Marilena Niculescu, directorul DJCCPCN. "Sa iei aceasta hotarire, sa scoti artistii profesionisti din sala si sa aduci un nume oarecare, fie el si talentat… In acest moment, nu stim exact ce sa facem, daca trebuie sa mai expunem la Braila sau nu. Are cineva nevoie de noi sau nu ?", intreba Mosorescu. Citeva dintre motivele enumerate de presedintele UAP, care se impotrivea organizarii unei expozitii de pictura cu lucrari semnate de Seralio, la Galeriile de Arta, erau lipsa de studii de specialitate – mai exact, faptul ca nou venita a absolvit doar o scoala populara de arta, nu facultatea de profil -, comunicarea numelui ei, de catre directia de resort, doar cu citeva zile inainte de vernisajul care, ulterior, a fost contramandat si nesocotirea programului UAP. Cu aceeasi ocazie, pe 23 februarie, unii critici de arta si artisti plastici au purtat discutii legate de nivelul valoric al controversatei artiste. Lucrarile lui Seralio au fost apreciate de unii specialisti in domeniu ca fiind compatibile cu prestigiul Galeriilor de Arta, iar de altii, ca nefiind. In opinia vorbitorilor, Galeriile de Arta reprezinta un spatiu de referinta pentru artistii plastici si expunerea, aici, reprezinta un lucru important pentru CV-ul lor. Cu totii, insa, au catalogat-o pe Seralio drept "artist plastic amator".
De fapt, acest conflict isi are originea in anul 2001, cind directorul DJCCPCN, Marilena Niculescu, a aprobat, in octombrie, cererea inaintata de Fundatia "R. R. Policrat", pe 28 septembrie, in acelasi an, in care Ovidiu Bajan, presedintele fundatiei, isi exprima dorinta de a organiza o expozitie de pictura la Galeriile de Arta, in perioada 25 februarie – 10 martie 2002. Mai tirziu, in sedinta anuala din decembrie a UAP Braila, acelasi interval de timp a fost alocat expozitiei de miniatura si plastica mica a artistilor plastici. Lipsa de comunicare dintre cele doua institutii a condus la aparitia acestui conflict.
Sansa egala la cultura, in divergenta cu elitismul membrilor UAP
Dupa vernisajul din 23 februarie, aflind care sint nemultumirile membrilor UAP, Marilena Niculescu a fost de parere ca "baza legala pe care functioneaza DJCCPCN stabileste ca aceasta este reprezentantul Ministerului Culturii si Cultelor in teritoriu, in calitate de serviciu public descentralizat, cu personalitate juridica. Directiile judetene isi desfasoara activitatea pe baza principiilor fundamentale care guverneaza sfera culturii si artei in Romania, intre care principiul sansei egale la cultura". Drept pentru care Niculescu considera normal sa i se acorde Aurei Seralio sansa de a-si face cunoscute creatiile in cadrul Galeriilor de Arta, "cu toate ca este doar artist plastic amator". "De altfel, aici s-au mai organizat, in timp, expozitii ale artistilor amatori. Atunci, publicul si specialistii au fost invitati sa-si formeze un punct de vedere si sa si-l exprime", a subliniat directorul Culturii judetene.
Trebuie mentionat ca presedintele Fundatiei "R. R. Policrat", Ovidiu Bajan, si-a reactualizat cererea catre Directia Judeteana pentru Cultura, in care precizeaza: "Va comunicam ca nu renuntam la organizarea expozitiei si, ca atare, va rugam sa reprogramati organizarea acesteia in acelasi loc, adica la Galeriile de Arta. Va informam, de asemenea, ca, asa dupa cum am precizat si in prima adresa, fundatia a efectuat cheltuieli cu organizarea expozitiei si, in consecinta, acesti bani trebuie justificati prin realizarea scopului propus."
Pina la ora actuala, conducerile UAP Braila si DJCCPCN nu au stabilit un modus vivendi, astfel ca, deocamdata, nu se stie cum si cind se va detensiona acest conflict. (Elena RADUCANU)

Comentarii