Cosmar pentru soferii ieseni: piatra cubica

Subtitlu

marți, 15 mai 2007, 23:19
5 MIN
 Cosmar pentru soferii ieseni: piatra cubica

Este cazul strazii Vasile Lupu, unde spatiul dintre liniile de tramvai este destinat buruienilor, nu circulatiei auto. Problemele dateaza de ani buni, municipalitatea insa nu a facut decit promisiuni. Cel putin in cazul strazii Vasile Lupu, de ani buni se anunta extinderea ei. Acum, sefii din Palatul Roznovanu sustin ca in acest an vor demara proiecte de zeci de milioane lei care ar trebui sa ofere soferilor strazi mai incapatoare. 

„De la trepidatii se strica toata masina"

Strazile si asa de proasta calitate devin neincapatoare pentru numarul de autoturisme in permanenta crestere. Municipalitatea ar avea la indemina solutii pentru fluidizarea unora dintre cele mai aglomerate zone. Una dintre solutii este eliminarea pietrei cubice de linga liniile de tramvai. Astfel, prin dublarea latimii strazilor, traficul s-ar putea desfasura mult mai fluent. „Nimeni nu spune ca nu se poate merge pe piatra cubica. Numai ca trebuie sa te tina buzunarul. De la trepidatii, se strica toata masina. Incepind cu amortizoarele, bucsele si restul. Daca nu este vorba de masina ta personala sau de cea cu care isi cistigi piinea in fiecare zi, nu conteaza", a facut haz de necaz Ioan Tincu, sofer de taxi. Una din zonele pe care toata lumea o aminteste este drumul national care trece pe linga Gara. De aici si pina in Podul de Piatra, circulatia auto se desfasoara doar pe o banda din cele trei disponibile. Una din ele este ocupata de masini parcate sau de microbuzele de la una din autogarile ad-hoc din municipiu. O alta banda pe care s-ar putea circula este din piatra cubica, iar majoritatea soferilor nu risca sa o foloseasca. „La orele de virf este una dintre cele mai aglomerate artere. Mai grav este daca vrei sa treci peste liniile de tramvai, pentru ca atunci esti obligat sa treci peste piatra cubica", a povestit Tincu.

Situatia de pe tronsonul Gara – Podul de Piatra se repeta pe bulevardul Nicolae Iorga. Aici, de aproape trei ani, portiunile ocupate de liniile de tramvai sint practic de neutilizat. Cind s-a demarat modernizarea drumurilor nationale, dalele de beton de la calea de rulare au fost ridicate la nivelul asfaltului care nu a mai fost turnat. Astfel, acum exista diferente de citiva centimetri intre carosabil si posibilele benzi folosite doar de tramvaie. Mai mult, in timp, dalele s-au miscat si au aparut diferente mari de nivel chiar intre ele. Pe alocuri, bucati din aceste dale chiar lipsesc, in locul lor fiind gauri uriase. „Poti sa faci un accident daca nu esti atent. Nu poti decit ori sa mergi pe dale, pe anumite portiuni, ori pe sosea, pentru ca diferenta se simte", a mentionat un alt taximetrist.

Amortizoare schimbate de doua ori in sase luni

Piatra cubica provoaca probleme soferilor si pe bulevardul Carol I. Desi este montata relativ recent, putini soferi folosesc banda cu liniile de tramvai. Pe Copou, unde vin zilnic mii de studenti s-ar putea circula mult mai lejer pe doua benzi daca ar fi scoasa piatra cubica si s-ar asfalta. „Circulatia pe aceste strazi inseamna bani de service. Aceasta piatra cubica nu este de azi de ieri, dar nimeni nu face nimic. Traficul este din ce in ce mai aglomerat si ajungi sa fii obligat sa folosesti si linia de tramvai. A trebuit sa imi schimb amortizoarele de doua ori in sase luni. Ultima data m-au costat in jur de 3.000 lei", a precizat Ana Farcasi, care conducea un Opel. Soferii scrisnesc din dinti si pe strada Arcu. Portiunea dintre strazile Cuza Voda si Gavriil Muzicescu are tot piatra cubica la liniile de tramvai. Soferii spun ca zona nu poate fi evitata. Cind se circula de pe Stefan cel Mare trebuie neaparat sa treci peste liniile de tramvai. Iesenii sint obligati sa treaca peste piatra cubica si pe strada Palat. Noul semafor montat de Primarie acolo, obliga toti soferii care vin de pe Sfintul Andrei si urca spre Palat, sa traverseze portiunea de strada facuta din piatra cubica. „Este doar o banda. Daca este parcata vreo masina sau daca ai in fata un autobuz, nu ai alta solutie decit sa treci pe piatra cubica", s-a plins un alt taximetrist. O alta problema semnalata cu ani in urma este cea a strazii Vasile Lupu. Indiferent de ora, pe aici se poate circula doar pe o banda, in cazul in care strada nu este blocata total de maxi-taxi. Practic, se iroseste inca o banda pe fiecare sens de mers cu liniile de tramvai neaslfaltate. Caile de rulare provoaca probleme chiar si cind sint dezafectate. Este cazul fostului traseu 9, dezafectat pe portiunea Podu Ros – CUG. Pe distante mici, municipalitatea chiar a asfaltat peste liniile de tramvai. Majoritatea liniilor insa au ramas si au inceput sa se deterioreze. Orice masina care circula peste aceste linii risca sa ramina fara cauciucuri.

Primaria are solutii doar pentru Vasile Lupu

Sefii Primariei sustin ca iesenii vor scapa de o parte din piatra cubica de pe strazile din municipiu. Astfel, inca din acest an ar urma sa se asfalteze in zona Prefecturii. „Intentionam sa extindem asfaltarile si pe strada Palat. Avem programul derulat cu finantare de la Dexia. Si portiunea de sina de pe drumul national de la Gara este prinsa la finantare prin imprumutul de la BERD. Si in primavara anului viitor avem programate lucrari la sina care vor conduce si la refacerea benzilor de circulatie destinate tramvaielor. Aici intra si portiunea din Piata Unirii", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. El a mai spus ca tot in acest an se vor demara si lucrarile de extindere a carosabilului de pe Vasile Lupu. „Vom scoate lucrarea la licitatie chiar luna asta. Este evaluata la aproximativ 8 milioane lei. Vom face exact ca in Alexandru. Va trebui sa mutam stilpii de iluminat public pe marginea strazii", a afirmat Chirica. Municipalitatea nu are insa nici un plan inca pentru bulevardul Copou si nici pentru Nicolina – CUG. „Analizam situatia din CUG. Sa vedem daca ramin liniile de tramvai sau asfaltam definitiv. Este destul de greu sa ne intindem la multe lucrari pentru ca sint destul de costisitoare. Sint zone in care nu putem asfalta fara a schimba si liniile de tramvai. Daca trebuie schimbata si sina, cheltuielile sint foarte mari. Anul trecut, doar pentru intersectia de la Hotel Europa, pina la intersectia Cinci Drumuri, s-a cheltuit in jur de 1 milion lei, dar s-a schimbat tot", a completat Chirica.

Comentarii