Eurogara va fi inaugurata neterminata

vineri, 10 decembrie 2004, 00:00
3 MIN
 Eurogara va fi inaugurata neterminata

Noua Gara a Focsaniului va fi inaugurata astazi, cu toate ca lucrarile nu sint terminate, in goana dupa capital electoral cu doua zile inainte de alegeri. Panglica va fi taiata cu siguranta de Marian Oprisan, in timp ce Miron Mitrea s-ar putea sa nu participe, suparat pe rezultatele electorale de la primul tur. „Miine (azi – n.r. ) va avea loc o punere in functiune a corpului A din cladire, urmind ca intreaga investitie sa fie inaugurata dupa finalizarea lucrarilor la cladire si la platoul din fata, unde va functiona piata garii. Evenimentul va incepe de la ora 11.00, asteptam si noi programul manifestarilor”, ne-a declarat Ionel Filimon, director al Regionalei CFR Galati, ieri, in jurul orelor 15.00. Spatiile functionale din Gara sint casa de bilete, holul central, sectorul de eliberare a legitimatiilor de calatorie, sala de asteptare (in interior) si o parte a peronului exterior. In cursul zilei de ieri, in interior se faceau finisaje si probe pentru echipamentul electronic cu care sint dotate ghiseele de eliberare a legitimatiilor de calatorie, care vor inlocui biletele clasice de carton. Citiva din chiriasii spatiilor comerciale din Gara isi aduceau marfa pentru a fi expusa la inaugurare. „Linia 1 va ramine inchisa. Trecerea se va face pe rampe de lemn pina la finalizarea lucrarilor. Se va lucra la casele de bilete si se vor putea folosi sala de asteptare si peronul”, a mai adaugat directorul Filimon.
„Trenul” inaugurarii a „deraiat” de la program
Incercarea de a afla care va fi programul evenimentului de azi a fost un esec total. Nici organizatorii si nici invitatii nu stiau, sau nu pareau sa stie de un asemenea program. Directorul Ionel Filimon a declarat ca singura informatie pe care o are este ora inceperii ceremoniei. Acelasi lucru l-a declarat si Oana Branzan, promotorul de imagine al Companiei Nationale de Cai Ferate. „Azi (ieri – n.r.), dupa ora 13.00 am aflat si eu de acest eveniment. Nu stiu decit ca unul dintre participanti este d-nul Orlando Craciun, director general adjunct al CNCF. Nu stiu despre o alta participare din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Miine, la Focsani, vom emite un comunicat de presa pe care-l veti primi”, a spus Oana Branzan. Si purtatorul de cuvint al Consiliului Judetean a afirmat ca nu are cunostinta de existenta unui program al evenimentelor de azi sau de prezenta certa a vreunui oficial. Aceeasi lipsa de informatii a caracterizat si Biroul de Presa al Ministerului Transporturilor, de unde ni s-a comunicat aseara ca, in urma modificarilor de ultim moment, nu pot oferi informatii despre prezenta ministrului Mitrea la Focsani sau a oricarui alt oficial din minister. Toate acestea nu fac decit sa demonstreze ca inaugurarea se face in graba, doar pentru alegerile de duminica.
Eurogara de milioane de euro
Investitia a carei punere partiala in folosinta va avea loc astazi a fost estimata la inceputurile ei la peste cinci milioane de dolari. Desi institutiile abilitate au refuzat sa declare o suma anume, banii vor merge catre executantul lucrarii, respectiv SC Art Constructii 92, fosta SC Valahorum SA. Proiectul in cadrul caruia a fost modernizata statia CFR Focsani este intitulat „Modernizarea statiei de cale ferata Focsani la standarde europene” si face parte din programul de reabilitare a unor statii de cai ferata din Romania. Perseverenta cu care beneficiarii lucrarii au refuzat sa declare sumele cheltuite, societatile care au inchiriat spatii comerciale si chiria perceputa nu poate conduce decit la ideea ca aspectele sint deranjante pentru urechile, dar mai ales pentru buzunarul alegatorului de duminica, si nu trebuie cunoscute pina atunci. Fara a preciza un termen concret al finalizarii investitiei, termenul avansat de toti cei intrebati a fost anul 2005. (Gabriel SAVA)
Prima „eurogaura” din Romania
Constructia noii Gari din Focsani a inceput in anul 2001, cu incalcarea flagranta a prevederilor legale privind achizitiile publice. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, condus de Miron Mitrea, a incredintat direct o investitie de peste cinci milioane de dolari firmei Aispa Stars ’95, care ii apartine lui Corneliu Prunache. Cunoscutul om de afaceri pe bani publici a fost si subcontractor la demolarea vechii gari, care a costat 12 miliarde de lei. Cladirea avea o vechime de peste 100 de ani si era construita de inginerul Anghel Saligny. Culmea achizitiilor a fost mai intii incredintarea lucrarii, inainte sa se faca documentatia tehnica. Scandalul creat in jurul incredintarii investitiei l-a lasat pe Prunache fara gara. Investitia a fost preluata apoi de firma Valahorum, care a dus lucrarea pina aproape de sfirsit. (M.B.)

Comentarii