Succesele si insuccesele actualei puteri

miercuri, 13 iulie 2005, 23:00
5 MIN
 Succesele si insuccesele actualei puteri

Anul 2005 ar putea fi anul cu cele mai multe reforme din 1990 incoace, potrivit ultimului raport de analiza si prognoza al Societatii Academice din Romania. Introducerea cotei unice de impozitare este apreciata ca un succes, deoarece a crescut incasarile la buget in primele cinci luni ale anului, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Tot la realizari pot fi trecute si reformele anuntate in agricultura si in ceea ce priveste descentralizarea. Raportul atrage atentia ca si in legile care constituie un progres au fost scapari mai mult sau mai putin intentionate, iar Guvernul a continuat in anumite domenii practicile vechii puterii. Astfel, subventiile acordate agricultorilor nu sint compatibile cu normele Uniunii Europene. SAR trage un semnal alarma in privinta decalajului economic dintre regiunile tarii, expertii sustinind ca sint putine sanse ca acestea sa fie eliminate intr-un viitor apropiat, chiar cu asistenta europeana. Acestia mai spun ca ritmul crescut de lucru al guvernarii nu este numai meritul actualei puteri ci se datoreaza si cerintelor tot mai mari ale Uniunii Europene, o data cu apropierea anuntatului moment al aderarii. Raportul a fost intocmit inainte ca Guvernul sa-si anunte demisia.
Expertii Societatii Academice din Romania considera un succes introducerea cotei unice de impozitare, de 16%. Potrivit calculelor efectuate pe baza datelor Ministerului de Finante, in primele cinci luni ale anului, nivelul incasarilor la buget a crescut cu 4,7% in termeni reali fata de aceeasi perioada a anului trecut. In sectoarele in care incasarile au scazut, scaderea este mult mai mica decit prognozele guvernantilor si ale FMI. Din acest motiv, decizia Guvernului de a creste cota din impozite repartizata bugetelor locale, pentru a compensa introducerea cotei unice de impozitare, ar putea ramine fara obiect. SAR arata insa ca au fost intirzieri in aplicarea anumitor prevederi ale Codului Fiscal. „Mai importante decit intirzierile sint ?nsa scaparile strecurate ?n Parlament ?n regimul impozitarii cistigurilor din tranzactii imobiliare, introduse ?n premiera ca urmare a acestei reforme. S-a creat posibilitatea ca, prin modificarea datei contractelor sau prin diverse scheme de donatii ?ntre persoane fizice, sau ?ntre persoane fizice si firme, sa se evite complet acest tip de impozitare”, se arata in raport. Autorii acestuia spun ca daca nu se vor elimina aceste scapari atunci nu se vor incasa sume prea mari de la buget din aceasta sursa. Expertii au apreciat drept un pas curajos decizia Guvernului de a creste impozitul pe terenurile agricole, insa considera ca acestea trebuiau sa fie percepute la bugetele locale si nu direct la bugetul de stat. „Nu numai ca aceasta masura contrazice principiile de descentralizare afirmate de guvern si puse la baza pachetului legislativ anuntat pentru toamna – dar poate crea efecte perverse si necontrolabile suplimentare. Unii primari au amenintat deja ca vor mobiliza Consiliile Locale pentru a include tot terenul agricol ?n intravilan, pentru a pastra astfel sumele din impozite la bugetul local”, sustin expertii Societatii Academice din Romania.
Subventiile agricole nu sint compatibile cu normele UE
„Obiectivele de politica agricola ale guvernului instalat ?n decembrie 2004 sint dintre cele mai clare de dupa 1990, dar masurile pentru punerea lor ?n practica sunt partial neclare sau nepotrivite. ?n plus, se pastreaza abordarea nediferentiata a ?ntregii perioade de patru ani avute ?n vedere de programul de guvernare, abordare preluata din programul politic de campanie, care nu facea nici o referire la perioada post-aderare, indiferent ca va ?ncepe ?n 2007 sau 2008, si mai ales la nevoia de conformare a politicilor agricole din Rom?nia la modelul Politicii Agricole Comune (CAP)”, afirma autorii raportului SAR. Acestia spun ca pachetul de legi privind proprietatea este o initiativa salutara a guvernului, insa efectele sint reduse pe o perioada scurta de timp. Bugetul Ministerului Agriculturii pe acest an nu permite stimularea investitiilor in agricultura, insa anul viitor vor putea fi luate masuri in acest sens. De asemenea, sint probleme si in acordarea unei rente viagere pentru agriculturii de peste 60 de ani, 100 de euro an pentru fiecare hectar vindut si 50 de euro pentru terenurile arendate. Nu este clar daca acest ajutor poate fi mentinut in momentul aderarii, deoarece UE are un alt sistem de acordare a ajutoarelor, pe o perioada limitata in timp. Expertii SAR spun ca se pot acorda in paralel cele doua tipuri de ajutoare, sau sa fie aplicate succesiv. Raportul arata ca nici actualul guvern nu acorda subventiile dupa normele europene. Expertii considera ca acordarea subventiilor de catre Ministerul Agriculturii prin Agentia de Plati reprezinta „o deturnare a resurselor umane si materiale de la pregatirea aderarii si o risipa a celei mai limitate resurse a acestei perioade, timpul (necesar punerii in functiune a institutiilor care vor derula banii comunitari). Platile directe catre agricultori, cum sint acordarea cupoanelor in prezent, nu se vor mai acorda dupa aderare fara crearea Sistemului Integrat de Administrare si Control. Formele actuale de subvetionare vor trebui inlocuite cu unele corespunzatoare normelor UE. Raportul SAR atrage atentia ca nivelul de absorbtie a fondurilor europene, in ciuda numarului destul de mare de proiecte Sapard, este unul scazut.
Dezvoltarea avanseaza cu 20 – 30 de km pe an
Potrivit raportului SAR, decalajele de dezvoltare economica dintre diferetele regiuni ale Romaniei nu au putut fi sterse de politica de uniformizare dusa timp de mai multe decenii de regimul comunist. Expertii spun ca dezvoltarea teritoriala are „o natura predominant determinista”. O sansa pentru dezvoltarea zonelor mai sarace o reprezinta integrarea in Uniunea Europeana, care ar putea accelera acest proces. Potrivit unui economist maghiar, dezvoltarea economica avanseaza de la vest la est cu 20 – 30 de kilometri pe an, ceea ce explica faptul ca vestul tarii este mai avansat decit regiunea de sud-est. Deschiderea granitelor UE este favorabila tuturor zonelor tarii, deoarece persoanele care pleaca la munca in strainatate sint impartite relativ uniform pe intreg teritoriul. Bucurestiul si Ilfovul au cunoscut cea mai mare dezvoltare in ultimii ani, iar din 1998 PIB-ul s-a dublat. Pe locul doi in privinta ritmului de dezvoltare se afla, asa cum era de asteptat, vestul tarii. Regiunea de sud- est, din care face parte si judetul Vrancea, cunoscuta pentru saracia ei, este „trasa” in sus de judetul Constanta. Un pericol pentru dezvoltare este imbatrinirea diferentiata a populatiei, cei mai multi pensionari fiind in zonele sarace. „Pe viitor lucrurile nu arata bine, pentru ca structura fortei de munca si stocul de capital uman nu sint propice unei dezvoltari sustinute. Practic, din punctul de vedere al ocuparii fortei de munca pe sectoare toata Romania ar trebui sa semene cu regiunea Bucuresti – Ilfov pentru a reproduce structura de dezvoltare economica din UE. In regiunile problema asistenta europeana poate ramine chiar fara efect, pentru ca nu e limpede daca exista destule resurse de energie compententa pentru a o accesa cu folos”, se mai arata in raportul SAR. (M. BOICU)

Comentarii