Filiera carbunelui

miercuri, 23 iunie 2004, 23:00
4 MIN
 Filiera carbunelui

Licitatia pentru carbunele cu care se vor incalzi iesenii la iarna stirneste in continuare controverse. Un om de afaceri implicat in tranzactii de acest gen sustine ca pretul de 80,5 dolari/tona, obtinut pentru Iasi, este foarte mare. „La un pret de 60-65 de dolari pe tona, furnizorul de carbune avea un profit bun”, a afirmat Gheorghe Buhac, directorul „GMT Trade”. Acesta explica pretul fixat la licitatia de la Bucuresti, de 80,5 dolari, prin existenta unor adevarate filiere de intermediari pe traseul carbunelui de la mina pina la CET Iasi. Un astfel de lant de firme a fost identificat de Buhac la CET Suceava, unde carbunele a trecut prin sapte firme de la gura minei din Rusia si pina la societatea suceveana. Contactat ieri, primarul Gheorghe Nichita a spus, pentru „Ziarul de Iasi”, ca va face propriile verificari. „I-am cerut directorului Mihai sa-mi faca o informare exacta pentru a sti totul despre carbunele care trebuie cumparat: pret, putere calorica, transport. Mihai trebuie sa justifice pretul contractat. Daca voi gasi o fisura, voi sesiza Guvernul”, a declarat Gheorghe Nichita.
Licitatia a fost transata la Bucuresti
Licitatia pentru carbunele iesenilor s-a tinut acum citeva saptamini la Bucuresti. Aici s-a hotarit atit pretul, cit si firmele care vor furniza carbunele la Iasi. Saptamina trecuta, Consiliul de Administratie al CET Iasi a validat hotarirea comisiei din Capitala, aprobind astfel cheltuirea a 12 milioane de dolari, aproximativ 400 miliarde lei. Cu acesti bani se vor achizitiona 150.000 tone de huila necesare pentru incalzirea iesenilor in viitorul sezon rece. Carbunele va fi adus de doua firme, Pentlon Entreprises si Constant Oil, vechi parteneri de afaceri ai CET Iasi. Astfel, cea mai mare parte, 100.000 tone, va fi furnizata de Constant Oil, restul de 50.000 tone fiind atribuit firmei Pentlon Entreprises. Pe fiecare din cele 150.000 tone de huila CET va plati 80,5 dolari. In acest pret sint incluse toate taxele si transportul pina la CET. Acum citeva luni, in toamna, CET Iasi a organizat o licitatie locala si a reusit sa achizitioneze huila la 57,5 dolari pe tona. Conditiile de transport au fost aceleasi ca si acum.
Huila trece printr-un lant de intermediari
„Este un pret foarte mare, cel obtinut acum pentru Iasi. La acest pret pe traseul carbunelui de la mina la CET au fost cel putin 12 firme”, a spus Buhac. Acesta sustine ca, in urma unui control realizat anul acesta la cererea unei firme din Slovacia a descoperit ca huila cumparata de societatea de termoficare din Suceava a trecut pe la sapte firme, intermediari. Furnizorul a fost una din firmele care au cistigat licitatia pentru Iasi, Petlon. „Aceasta a fost doar ultima veriga, carbunele mai trecind prin acte pe la firme din Republica Moldova, Slovacia, Austria, Ucraina si Rusia, abia ultima cumparind produsul de la mina”, a explicat Buhac. In aceste conditii, pretul cu care ajunge huila in Romania este mai mare, fiecare firma adaugindu-si propriul comision pentru a cistiga ceva din afacere. Contactat telefonic, Doru Tirpea, unul dintre reprezentantii din Romania ai Pentlon a refuzat orice comentariu. „SC Pentlon Entreprises SRL este o filiala a societatii care se ocupa cu furnizarea de carbune. Eu ma ocup de carbune numai cind sint solicitat. Mai mult de atit nu am ce sa va spun”, au fost singurele cuvinte ale lui Tirpea inainte de a inchide telefonul.
La gura minei, o tona costa intre 7 si 13 dolari
Pentru a exemplifica ca se poate obtine carbune la un pret mai scazut decit cel de la Iasi, Gheorghe Buhac a prezentat o afacere la care lucreaza. „Centrala termica din Ploce (Croatia – n.r.) urmeaza sa semneze un contract pentru achizitionarea a 50.000 tone de acelasi tip de carbune ca la Iasi la pretul de 65,5 dolari pe tona. La acest pret, carbunele nu va fi livrat pina la poarta unitatii, ci pina in apropiere de Cop, la granita din Ucraina si Ungaria. Iasul este insa mult mai aproape de Rusia decit Cop si cu acest pret, de 65,5 dolari se putea aduce si la noi, incluzind in tarif si toate taxele”, a afirmat Buhac. Acesta a adaugat ca stie si care sint preturile la acest tip de combustibil direct la sursa. „La gura minei, in Rusia, in localitatea Kemerovo din regiunea Kuzbas, pretul unei tone de huila variaza intre 7 si 13 dolari. Transportul de acolo si pina in Romania variaza pe tona intre 30 si 35 dolari”, a precizat Buhac, care a adaugat ca restul taxelor si cu profitul furnizorului tona ar putea ajunge la 60-65 dolari.
Pretul tonei de huila este foarte important pentru ieseni. Fiecare dolar platit in plus inseamna 150.000 dolari in plus la intreaga cantitate de carbune, adica 5 miliarde lei. Daca s-ar fi cumparat carbune cu 60 de dolari pe tona, atunci economia realizata ar fi fost de 3 milioane de dolari, adica in jur de 100 miliarde lei. (Felix GUZGA)

Comentarii