Pasaj de 6 milioane euro, de 4 ori mai mult decit s-a estimat

Subtitlu

luni, 24 august 2009, 22:34
4 MIN
 Pasaj de 6 milioane euro, de 4 ori mai mult decit s-a estimat

Se intentioneaza refacerea completa a esplanadei din fata Halei, la doar 6 ani de la inaugurare. Cu tot cu modificarile la proiectul propriu-zis al pasajului, costul lucrarilor ar urma sa salte cu inca 15,4 milioane lei. Pina acum au intrat in sapaturi peste 7,5 milioane de lei. In total pasajul va costa cit 300 de garsoniere, la un pret de 20.000 de euro fiecare. 

Iesenii vor plati cu virf si indesat ca sa treaca pe sub bulevardul Anastasie Panu. In locul unor banale semafoare care costa citeva zeci de mii de lei, municipalitatea va cheltui zeci de milioane de lei pentru realizarea unui pasaj. Daca initial ideea unui pasaj a fost considerata una viabila, dupa descoperirea ruinelor de sub bulevard, indicatorii tehnico-economici au luat-o razna. Finalizarea lucrarilor, in care au intrat pina acum peste 7,5 milioane de lei, ar avea nevoie de inca 15,4 milioane lei, fara TVA. Atit arata indicatorii rezultati din proiectul tehnic care inglobeaza in viitorul pasaj pietonal si ruinele. In total se vor cheltui in jur de 6 milioane de euro, adica in jur de 300 de garsoniere la un pret de 20.000 de euro.

Se inlocuieste hidroizolatia Pietei Halei

Consilierii locali vor avea de analizat proiecte foarte importante la urmatoarea sedinta. La sfirsitul lunii, ei vor stabili destinatia a peste 15 milioane lei. Practic, municipalitatea va propune ca banii sa fie ingropati in pasajul subteran de la Hala Centrala. Suma nu acopera insa doar realizarea pasajului. Dupa doar sase ani de la inaugurare, s-a descoperit ca hidroizolatia pietei agroalimentare nu functioneaza cum ar trebui. „Exista un proiect pe ordinea de zi. L-am dat sa fie analizat la partid, sa se vada exact structura costurilor. Curge apa in piata. Trebuie refacuta hidroizolatia. Pentru a face acest lucru este nevoie de a decapa toata piata din fata Halei Centrale. Am inteles ca inca de la inceput erau probleme acolo", a declarat viceprimarul PDL, Gabriel Grigore. Pe de alta parte, reprezentantii Primariei sustin ca era nevoie de legarea hidroizolatiei de la piata cu cea de la viitorul pasaj. Acest lucru ar fi insemnat decaparea partiala a pietei din fata Halei. „Este vorba si de motive de rezolvare unitara a intregului ansamblu de acolo. Vrem sa facem acolo o hidroizolatie care sa tina pe vecie", a precizat Dumitru Tomorug, directorul de investitii al Primariei. Conform datelor din proiectul tehnic, refacerea hidroizolatiei si a pavimentului din piata ar costa in jur de 90 de euro/mp. Cum suprafata care trebuie decapata este de peste 5.000 mp, rezulta costuri de peste 450.000 euro, in jur de 1,9 milioane lei. „Aceste lucrari sint prinse de indicatori. Ne-a costat foarte mult sa pastram acele vestigii. Cred ca se cheltuiesc peste sase milioane lei in plus cu ele. S-a dublat suprafata pasajului", a completat Tomorug. Astfel, suprafata construita a crescut de la 925 mp, la 1.828 mp.

Trei ani de santier la pasaj

Cele mai costisitoare lucrari sint cele legate de structura de rezistenta a viitorului pasaj. Astfel, pentru aceste lucrari, municipalitatea a calculat ca ar avea nevoie de inca peste opt milioane lei. Alte aproximativ cinci milioane lei ar fi necesare pentru finalizarea lucrarilor de amenajare de la interiorul pasajului, dar si pentru punerea in evidenta a vestigiilor. „In medie este un cost estimat de 470 euro/mp, cu tot cu refacerea esplanadei. Anul acesta vrem sa continuam lucrarile si sa finalizam partea de structura, sa deschidem circulatia auto. O parte din lucrari vor fi realizate in continuare de Conest, iar altele vor fi scoase la licitatie", a adaugat Tomorug. Costurile cu pasajul pot fi scazute in cazul in care se aleg alte solutii, alte materiale decit cele propuse prin proiect. Cele trei punti de acces in pasaj au fost prevazute, de exemplu, cu scari rulante. La interior vor fi amenajate si spatii comerciale pe o suprafata totala de peste 400 mp.

Nichita, cel care a reactivat proiectul

Lucrarile de la pasajul din fata Halei Centrale au inceput in anul 2000. De fapt, atunci a fost semnat contractul cu firma Conest. Societatea a amenajat in aproximativ trei ani piata subterana, dar nu a construit si pasajul din lipsa unei comenzi de la Primarie. Astfel, din 2003 si pina in 2006, parea ca s-a renuntat la idee. Primarul Gheorghe Nichita a scos de la naftalina proiectul si a comandat sapaturi in primavara anului 2006. S-a lucrat tot cu firma Conest. Contractul initial de 6,4 milioane lei a fost actualizat periodic si majorat prin mai multe acte aditionale. La valoarea initiala, s-a facut pina acum o majorare de 20%, ajungind la 7,7 milioane lei, fara a se lua in calcul actualizarile de pret facute intre timp. „La urmatoarea sedinta a Consiliului Local se va afla pe ordinea de zi si proiectul cu autogara din Canta. Acum este analizat la partid. Am discutat cu secretarul municipiului si nu este o problema. Chiar daca a fost respins la ultima sedinta, proiectul poate fi din nou pe ordinea de zi. Sedinta va fi pe data de 31 august sau 1 septembrie. Oricum, oridinea de zi am primit-o de vineri. Este un efort considerabil, mai ales ca muti sint in concediu. Vor fi si multe planuri urbanistice pe ordinea de zi", a afirmat Grigore. Autogara provizorie este propusa de firma Real Fresh, pe un teren inchiriat de firma de la SC Fotbal, societate din subordinea Consiliului Local.

Comentarii