Dragostea pentru meserie i-a curmat viata

marți, 06 august 2002, 23:00
4 MIN
 Dragostea pentru meserie i-a curmat viata

Tragedia de luni, de la Petrotub, i-a ingrozit pe salariatii societatii si a distrus inimile membrilor familiei. Dan Scarlat a fost, in ultima vreme, soferul directorului general de la Petrotub si a ales sa-si curme viata izbindu-se violent cu autoturismul Dacia in poarta societatii. Masina s-a zdrobit de peretele vestiarului, distrugindu-se in proportie de 95%, iar Dan Scarlat a suferit multiple traumatisme si plagi, din cauza carora a murit in drum spre Spitalul de Neurochirurgie de la Iasi.
Nascut pentru a conduce
Familia lui Dan Scarlat, fostul sofer de la Petrotub care a ales un mod atit de tragic de a-si curma viata, facea ieri ultimele pregatiri pentru inmormintare. Gestul lui Dan Scarlat a cazut ca un trasnet asupra familiei. Sotia lui, educatoare, face cu greu fata acestei incercari, iar fetita de numai zece ani, care isi facuse un idol din tatal ei, nu intelege cum cel care ii era model de viata a disparut. Singura lor alinare vine din partea parintilor si a colegilor de la Petrotub.
In jurul orei 11,00, doi colegi de la Petrotub au adus o cruce din lemn si au promis ajutor familiei. "Am lucrat cu el si este omeneste sa fii aproape in astfel de situatii", a spus unul dintre ei. Tatal lui Dan Scarlat se plimba neputincios prin fata blocului. Oricit s-ar ruga, nimeni nu-i mai poate aduce inapoi baiatul. "Meseria de sofer a fost pentru el mai presus de orice. Nu-l interesa nici citi bani cistiga, atita vreme cit stia ca poate fi la volan. Conducea si cite 24 de ore, venea obosit acasa, se odihnea putin, iar a doua zi o lua de la capat. Ca sofer al directorul de la Petrotub a fost in mai multe tari, in Germania, in Ucraina, in Austria", a spus tatal lui Scarlat.
In timpul cit a fost sofer, Dan Scarlat a fost alaturi de multe persoane importante din societate. "Am fost cu el in delegatii la Zalau, la Bucuresti. Vreau sa va spun ca facea abstractie de cei care erau in masina si toata atentia lui era concentrata la volan. Cred, fara sa exagerez, ca a fost unul dintre cei mai buni soferi pe care i-a avut societatea", este de parere Gheorghe Anghel, viceliderul sindicatului Romantub.
Problemele de sanatate pe care le-a avut Dan Scarlat in ultima vreme erau provocate, spun specialistii, de suprasolicitare si stres. Dupa internari si concedii medicale prelungite, lui Dan Scarlat i se oferise in Petrotub un post la garaj. "Era facut pentru a conduce. Oricine a mers alaturi de el in masina sau l-a ascultat povestind despre meseria de sofer stie ca singura pasiune a lui era sofatul. Cred ca nu a putut accepta ideea ca nu mai poate stapini volanul unei masini", a declarat Mircea Anton, liderul sindicatului Romantub.
Nesomn si suprasolicitare
La inceputul anului, Dan Scarlat a facut plingere la Colegiul Medicilor, prin care contesta diagnosticul pus de catre medicul de la Petrotub, Octav Cirstea. "Ca urmare a problemelor de sanatate, atestate de documentele existente la dosar si a recomandarii facute in aceste documente – de a i se asigura un climat socio-profesional protectiv – medicul unitatii avea obligatia de a anunta conducerea unitatii asupra acestora. Medicul unitatii, Octavian Cirstea, a actionat corect. Hotarirea de a fi trecut pe postul pe care sinteti calificat ca lacatus mecanic apartine conducerii Petrotub, si nu medicului. Cabinetul medical nu a emis nici un document restrictiv asupra dreptului dumneavoastra de conducator auto, ci numai un referat de informare a conducerii unitatii", se arata in concluzia comisiei care a cercetat plingerea sa.
Pe 17 iunie, Dan Scarlat a fost internat la sectia de Psihiatrie a Spitalului Municipal Roman, unde a fost diagnosticat cu tulburare depresiva de intensitate medie. Aici a fost supus unui tratament antidepresiv intensiv. Potrivit diagnosticului, el prezenta, la internare, instabilitate psihomotorie, irascibilitate, iritabilitate si cefalee. Dupa istoricul bolii, toata aceasta simptomatologie s-a instalat in conditiile privarii de somn si a suprasolicitarii. A reactionat favorabil la tratament, iar medicii psihiatri i-au recomandat un regim psihoprotector la locul de munca si in familie. Cind a fost internat in sectia de Psihiatrie, Dan Scarlat avea deja 130 de zile de concediu medical. El a mai avut o tentativa de sinucidere, pe 12 iunie, cind a incercat sa-si puna capat zilelor inghitind 20 de tablete de Diazepam, pastile care erau prescrise pe reteta sa de tratament. El a fost internat la sectia Medicala I a spitalului, de unde a fost transferat, dupa o saptamina, la Psihiatrie.
Dan Scarlat a fost pilot de raliuri
Faptul ca Dan Scarlat a fost citiva ani buni angajat ca sofer la Petrotub, el ajungind soferul personal al directorului, nu s-a datorat unei simple intimplari. Abilitatile si inclinatiile sale catre soferie au fost scoase in evidenta inca dinainte de Revolutie, cind Dan Scarlat a participat la mai multe raliuri prin tara, alaturi de un alt campion romascan, Sorin Balint. Cei doi au fost si fondatorii "Clubului de Automobilism Auto-Total" Roman. "Am participat cu el la mai multe raliuri, inca din anul 1995. Am fost cu el in aceeasi echipa la citeva competitii si l-am cunoscut foarte bine. Am mers impreuna chiar si la sectia de competitii a uzinei Dacia, pentru a achizitiona doua masini cu care sa participam la concursurile auto. Era un tip foarte calculat, calm. Atunci cind avea probleme, tinea totul in el, nu se exterioriza. In ultima vreme, m-am intilnit cu el de mai multe ori si mi-a spus ca este necajit. Mi-a povestit ca cei de la Petrotub vor sa-l dea afara de la serviciu. A spus ca unii dintre colegii sai incercau sa il «sape», pentru a fi dat afara. Chiar m-a intrebat ce trebuie sa faca pentru a deveni instructor auto, in cazul in care va ramine fara serviciu. Imi pare rau pentru ce s-a intimplat, pentru ca era un om deosebit", ne-a declarat romascanul Sorin Balint, campion national la automobilism. (B. GOTCA, L. CRAINICU, E. PAL)

Comentarii