Grafica de 1.000 de ani

joi, 13 ianuarie 2005, 00:00
3 MIN
 Grafica de 1.000 de ani

Pentru oricine trece prin birourile Muzeului de Istorie din Roman nu poate ramine neobservata planseta de desen, pe care se afla, de obicei, si citeva cioburi. Misterul se elucideaza atunci cind afli ca acela este locul de lucru al celui care are rolul de a desena fiecare obiect gasit pe santierele arheologice. Fragmente de metal, de os sau de ceramica, mai mari sau mai mici, cu forme mai mult decit diverse, adica tot cea ce pamintul a pastrat in adincuri de sute si mii de ani, este reprodus de Dan Spatariu. Desenul arheologic reprezinta o specializare nou introdusa la Facultatile de Arte Plastice din tara. Dan Gianni Spatariu, cel care, de zece ani, este desenator la Muzeul de Istorie din Roman, este inginer si stapineste foarte bine desenul tehnic. Desenul arheologic l-a invatat din mers, la locul de munca. „Aceasta munca este mai spectaculoasa privita din afara decit descrisa de cel care o face. Pentru mine este relativ simplu. Ca sa pot reproduce un fragment, cel mai important este sa studiez
fragmentul, sa-l integrez mintal in intregul din care facea parte si sa-l asez in pozitia sa functionala. Restul este doar desen”, a spus Dan Spatariu. Ca sa faci o astfel de munca trebuie sa stii desen tehnic si sa ai inclinatii pentru desen artistic. „Desenul tehnic l-am invatat foarte bine in liceu, de la domnul profesor Savin. Pot spune chiar ca cei cinci ani de facultate nu au adus pentru mine nici o noutate in ceea ce priveste desenul tehnic. Pentru desenul artistic am avut totdeauna inclinatii”, a spus Dan Spatariu. Nu i s-a intimplat, pina acum, ca vreunul dintre obiectele care asteptau sa fie desenate sa-i puna probleme. Fascinatia care il tine legat de aceasta munca vine din alta parte. „Incerc intotdeauna un sentiment ciudat atunci cind pe cioburile care imi ajung in mina
gasesc amprente ale celui care l-a facut. Un fel de semnatura a creatorului, care rezista mii de ani. Gasesc, citeodata, amprente atit de clare, de parca ar fi fost puse ieri. Simt ca aceste semne creaza o comuniune, o legatura in timp care ajunge la mine, plecind de la cel care a facut vasul”, spune Dan Gianni Spatariu. Intr-o epoca in care tehnica pare sa domine omul, metoda desenarii fiecarui obiect pare sa fie desueta. Dar ea suplineste ceea ce inca nu poate face tehnica. „Fiecare obiect descoperit in cadrul sapaturilor de pe un santier arheologic este descris, fotografiat, catalogat si i se intocmeste o fisa. Fotografiile nu sint, insa, suficient de clare. Se poate deduce forma, marimea, dar o fotografie nu poate arata detalii cum ar fi, de exemplu, suprafetele lustruite, care pot fi evidentiate prin desen”, a spus desenatorul. Chiar daca deseneaza in jur de 1.000 de obiecte pe an, niciodata nu i s-a intimplat sa deseneze doua obiecte identice. Desenele sale insotesc apoi publicatiile de specialitate, rapoartele de sapaturi sau monografiile prezentate la intilnirile specialistilor. Conlucrind cu arheologii sau cu muzeografii, desenatorul arheologic poate desena si obiectul intreg din care provin cioburile. „Imi pot lasa imaginatia sa zboare si sa desenez si obiecte intregi. In acest caz, conturul intreg il fac punctat, deosebit de cel care reprezinta fragmentul. Imaginatia mea nu poate inlocui o dovada istorica”, a spus Dan Spatariu. (Cosette ZANOCEA)

Comentarii