Contractele individuale cu SC ACET SA ar rezolva problema rau-platnicilor

joi, 06 august 1998, 23:00
6 MIN
 Contractele individuale cu SC ACET SA ar rezolva problema rau-platnicilor

Contractele individuale pentru apa si termoficare au constituit, inca de acum mai bine de doi ani si jumatate, un subiect fierbinte. Incheierea acestor contracte intre regia de profil si fiecare familie in parte prin intermediul asociatiilor, ar fi singura solutie de rezolvare a crizei serviciilor vitale prin care trece Suceava de aproximativ trei ani si in care sint antrenati peste 100.000 de suceveni. SC ACET Suceava (fosta RAUCL) are de incasat aproximativ 20 miliarde lei. Generata de imposibilitatea si mai ales de rea-vointa citorva mii de locatari de a-si achita la timp consumul de apa potabila si energie termica, actuala criza va continua atit timp cit aceste contracte individuale nu se pun in practica. Aceasta este opinia consumatorilor care, desi isi achita intretinerea, se vad privati de unele servicii absolut normale si necesare unui nivel de viata decent: apa calda, caldura sau apa potabila. Neaplicarea acestei metode pune in pericol intreg sistemul de furnizare al municipiului, care poate sucomba in orice moment. S-a demonstrat clar ca nici una dintre solutiile gasite pina acum nu a rezolvat situatia, ba din contra a inrautatit-o. Debransarea unor asociatii si blocuri cum au fost cele din cartierul Burdujeni nu a rezolvat nimic. Incasarile de la rau-platnici n-au crescut semnificativ. In momentul de fata Suceava nu beneficiaza de apa calda menajera deoarece au inceput lucrarile de revizie a instalatiilor.
Contractele individuale ar rezolva atit problemele SC ACET SA fata de principalii sai furnizori, cit, mai ales, dilema locatarului care, desi plateste la timp ceea ce consuma, se vede pus in situatia de a nu primi apa calda si caldura. Contractul individual ar permite fostei regii sa debraseze doar familiile rau-platnice si nu un bloc sau o asociatie intreaga, la gramada. Astfel, locatarii care se achita de obligatii – multi dintre ei facind eforturi supraomenesti, practic isi iau de la gura pentru a plati la timp intretinerea – vor putea beneficia de absolut toate serviciile pe care, in mod normal, trebuie sa le aiba.
Dupa cum ne-a declarat primarul municipiului Suceava Constantin Sofroni, se lucreaza la aceste contracte: "Ele vor fi niste contracte aditionale la cele actuale deoarece propunerea mea de contorizare a cazut deoacamdata" a mai spus Sofroni. Aceste contracte sint in puterea asociatiilor de proprietari, prin grija Parlamentului, cel care a votat Legea 114/1996 a locuintei. Oamenii inca privesc lucrurile ca inainte de 1989: ca pot consuma cit vor, pe mai nimic, si ca altcineva trabuie sa le rezolve problemele legate de propria locuinta. Guvernul a emis recent un proiect de modificare a Legii 114/1996, care da drepturi mai mari conducerilor asociatiilor de proprietari in actiunea de recuperare a restantelor. Astfel, bunurile datornicilor vor putea fi scoase la vinzare, iar in caz ca nu se vor recupera integral datoriile, se vor putea scoate la vinzare si apartamentele. Totul se face prin actiune judecatoreasca – scutita de taxa de timbru – aceste cazuri urmarind a fi judecate mai rapid.
Cum ar arata aceste contracte individuale? Contractul respectiv s-ar incheia intre trei parti: asociatia de locatari/proprietari – in calitate de prestator servicii pentru locatarul titular de apartament si reprezentant al intereselor acestora in raporturile contractuale cu SC ACET SA, denumita pe scurt "Prestator", locatarul respectiv – denumit pe scurt "Beneficiar" si SC ACET SA, denumita pe scurt "Furnizor-prestator". Desigur, intre asociatie si regie mai exista un contract de furnizare, care stipuleaza obligatiile si drepturile celor doua parti.
Contractul individual va cuprinde clauze referitoare la cele doua parti direct vizate – asociatie si locatari. Obiectul contractului ar fi "asigurarea energiei termice pentru incalzirea si prepararea apei calde menajere, cit si apa potabila si evacuarea apelor uzate si meteorice in limitele clauzelor incheiate cu ACET Suceava de catre asociatia de locatari/proprietari.
Obligatiile prestatorului (ale asociatiei) ar fi trebuit sa fie urmatoarele: sa aduca la cunostinta beneficiarului conditiile si clauzele contractului dintre fosta regie si asociatie si sa se asigure utilitatile in conditiile contractului respectiv; sa incaseze de la beneficiar contravaloarea serviciilor prestate de ACET Suceava, respectiv contravaloarea serviciilor pentru furnizarea energiei termice, cit si contravaloarea serviciilor pentru furnizarea apei potabile si evacuarea apelor uzate si meteorice; sa aduca la cunostinta beneficiarului orice majorare a tarifelor ce privesc prestarile de servicii executate de ACET Suceava; sa incunostiinteze beneficiarul despre limitarile sau intreruperile in livrarea agentului termic sau a apei potabile, cit si a cauzelor acestora; sa puna la dispozitia beneficiarului (la solicitarea expresa a acestuia) ori de cite ori este cazul, actele prin care se stabileste modul de calcul a cotelor parti de intretinere pentru agent termic si apa-canal, respectiv facturile emise de ACET Suceava, baza de calcul; sa faca cunoscut beneficiarului conditiile de cantitate si de calitate ale serviciilor prestate de SC ACET SA Suceava; se obliga sa execute reparatiile si intretinerea la parti de folosinta comuna ale imobilului.
Obligatiile beneficiarului (locatarul) – par drastice, la prima vedere, dar absolut normale pentru un consumator serios: sa achite lunar, pina la finele lunii urmatoare celei pentru care se pretinde plata, contravaloarea prestatiilor ce privesc furnizarea agentului termic si furnizarea apei potabile si evacuarea apelor uzate si meteorice in cuantumul stabilit de prestator, pe baza facturilor transmise de SC ACET Suceava; in cazul in care prestatorului i se pretinde de catre ACET Suceava majorari sau penalizari pentru neachitarea in termenele legale a contravalorii serviciilor prestate de aceasta regie, sa achite cota parte din sumele ce reprezinta majorari sau penalizari, proportional cu sumele restante la plata si numarul de zile de intirziere; se obliga sa plateasca cota de contributie la constituirea fondului de rulment potrivit Hotaririi Administratiei Generale a Asociatiei de Locatari/Proprietari si a fondului de reparatii; sa utilizeze energia termica si apa potabila numai in scopul pentru care s-a incheiat contractul intre SC ACET SA Suceava si Asociatia de Locatari/Proprietari (prestatori); sa nu execute modificari ale instalatiilor interioare inclusiv la corpurile de incalzire, fara incunostiintarea prestatorului si aprobarea SC ACET Suceava si in conditiile stabilite de acesta; va permite accesul delegatiilor SC ACET Suceava pentru inventarierea suprafetelor radiante ale corpurilor de incalzire si pentru verificarea starii tehnice a instalatiilor sanitare interioare si a subsolurilor termice; beneficiarul care paraseste imobilul sau isi schimba locul de munca este obligat sa anunte, in scris, prestatorul in termen de 48 de ore; beneficiarul se obliga sa anunte prestatorul de modificarea numarului de persoane din apartament, de indata ce aceasta situatie a intervenit; in caz de neplata a obligatiilor la cheltuielile comune de intretinere privind apa-canal si energie termica pentru incalzit si apa calda menajera, mai vechi de 30 de zile, beneficiarul va permite accesul delegatului prestatorului si al SC ACET Suceava la instalatiile interioare de apa-canal si energie termica pentru sistarea individuala a serviciilor. Reluarea furnizarii se va face dupa indeplinirea dovezii de plata si achitarea cheltuielilor de debransare-rebransare. In caz de neplata a obligatiilor din serviciile de apa-canal si energie termica mai vechi de 30 de zile, beneficiarul consimte sa recunoasca valoarea de titlu executoriu a prezentului contract asupra bunurilor mobile si imobile. In conditiile in care beneficiarul nu-si achita debitele la termenele stabilite de prestator (inclusiv cota parte majorarii si/sau penalizari de intirziere) si ACET Suceava promoveaza actiune in justitie impotriva prestatorului pentru recuperarea debitelor datorate regiei, beneficiarul va achita si cota parte din cheltuielile de judecata stabilite de prestator in sarcina sa, proportional cu restanta proprie.
Capitolul "raspundere contractuala" poate prevedea ca: in conditiile in care beneficiarul nu-si va indeplini obligatia de plata a debitelor la termenele stabilite de prestator, beneficiarul va achita penalitati de intirziere 0,5% pentru fiecare zi de intirziere calculate asupra sumei datorate; neexecutarea in totalitate sau in parte a obligatiilor prevazute in contract, atrage raspunderea contractuala a partii ce nu-si executa obligatiile stipulate; in conditile in care SC ACET SA va promova actiune in justitie pentru recuperarea sumelor datorate de Asociatia de Locatari/Proprietari (parte in contract), beneficiarul locatar consimte cota parte majorarii si penalizari de intirziere aferente debitului; beneficiarul consimte de asemenea ca prezentul contract sa constituie anexa la contractele incheiate intre SC ACET SA si Asociatia de Locatari/Proprietari, ca subcontract; litigiile de orice natura ivite intre parti se vor solutiona pe cale amiabila sau judecatoreasca. (Mihaela BUCSINESCU, Mircea DOAGA)

Comentarii