Cu trenul de epoca, de la Cimpulung la Moldovita

duminică, 15 august 1999, 23:00
5 MIN
 Cu trenul de epoca, de la Cimpulung la Moldovita

Ministrul Transporturilor, Traian Basescu, a sosit simbata dimineata, 14 august, la Cimpulung Moldovenesc, pentru a lua parte la manifestarile prilejuite de implinirea a 110 ani de la darea in exploatare a caii ferate Vama – Moldovita. Evenimentul a adunat in mica gara de est a localitatii o multime de personalitati: prefectul judetului, Vasile Ilie, vicepresedintele Senatului, Cristian Dumitrescu – senator PD de Suceava, toti parlamentarii PD de Suceava, respectiv senatorul Teodor Hauca si deputatii Mihai Chiriac si Sandu Alecu, directorul Regionalei CFR Iasi, Mihai Nicolaiciuc, carora li s-au adaugat conducatori ai institutiilor descentralizate din judet, o serie de notabilitati locale si cetateni veniti sa priveasca acest spectacol.
Inca de la prima ora a diminetii, Gara Cimpulung Est forfotea de miscare. Traian Basescu a fost intimpinat de tarani imbracati in port traditional, care i-au oferit piine si sare. Seful Regionalei CFR Iasi i-a invitat apoi pe toti cei prezenti sa petreaca "o zi ceferista". Emotionat de primirea calduroasa, ministrul Transporturilor a spus: "Pentru noi, ocazia unei astfel de sarbatori a insemnat sa aducem la zi si zona de infrastructura, dar si garile. Calea ferata, in ultima vreme, cu totii o injuram cind o avem si o plingem cind n-o avem. Insa, chiar daca resursa financiara nu este suficienta, nu pierdem nici o astfel de ocazie".
Dupa aceste cuvinte de intimpinare, Traian Basescu impreuna cu prefectul Vasile Ilie au dezvelit placuta aniversara de pe peretele cladirii garii, in sunetele fanfarei Liceului Militar din Cimpulung Moldovenesc si aplauzele celor prezenti. Oaspetii au fost invitati apoi sa urce in trenul de epoca pentru o inedita calatorie pe ruta Cimpulung – Vama – Frumosu – Vatra Moldovitei – Moldovita.
Pentru aceasta calatorie, Regionala CFR Iasi a adus, inca de acum o saptamina, de la Muzeul din Sibiu, unica locomotiva cu abur, in functiune, din Romania. Cele 5 vagoane ale trenului de epoca, avind clasele I, II, III, vagon de posta si bagaje, fac parte din patrimonul Regionalei CFR Iasi.
Linia secundara Vama – Moldovita a facut parte din Caile Ferate Bucovinene si a fost construita de firma austriaca Louis-Ortlieb&Co-Munchen, interesata in exploatarea padurilor in Valea Moldovitei. A fost data in exploatare mai intii pe traseul Vama – Dragosa, la 1 august 1889, apoi pe intreg traseul Vama – Dragosa – Vatra Moldovitei – Moldovita, la 15 august 1889.
Localitatile de pe ruta sus-mentionata, pina in anul 1775 erau locuite numai de romani, care se ocupau cu prelucrarea lemnului si pastoritul. Dupa aceasta data a inceput o perioada de colonizare. Astfel, la Moldovita au venit 97 de familii de "hutani" si apoi, prin industrializarea zonei, au fost colonizate familii de germani si de evrei.
De la Vatra Moldovitei, cu caleasca
Prima oprire a fost la Vama. Pe peronul garii, oaspetii au fost intimpinati de primarul comunei si de sateni, cu piine si sare, cu cintec si joc bucovinean. Asemeni garii din Cimpulung, dar de dimensiuni mai mici, si gara din Vama a fost complet renovata si adusa la modelul anului 2000, dupa cum, s-a exprimat Traian Basescu. Si aici evenimentul a fost punctat de dezvelirea placii aniversare, identica celei din gara Cimpulung Moldovenesc.
La urmatoarea statie, in comuna Frumosu, primarul l-a imbiat pe Traian Basescu, dupa obiceiul locului, la "un rachiu cu afine si o gustarica", multumindu-i pentru vizita. Replica neasteptata a lui Traian Basescu a stirnit un val de risete si aplauze: "Eu nu sint vizitator la Suceava, eu sint ginere la Suceava, pentru ca mi-am luat nevasta de aici". La intrarea in Vatra Moldovitei, trenul a oprit, iar ministrul Transporturilor a fost invitat sa continue calatoria intr-o caleasca trasa de un superb cal alb, impodobit cu ciucuri. A fost urmat, intr-un faeton, de prefectul Vasile Ilie si de vicepresedintele Senatului, Cristian Dumitrescu.
In halta Vatra Moldovitei, oaspetii au fost primiti in sunete de bucium si au avut parte de un nou spectacol de cintec si joc bucovinean.
"Bucovina este cel putin la fel de valoroasa din punct de vedere turistic, precum Valea Prahovei sau litoralul romanesc"
La ultima statie, Moldovita, trenul de epoca si-a incheiat calatoria. Peronul garii a devenit neincapator, pentru ca si moldovitenii, in frunte cu primarul lor, au venit sa salute aceasta sarbatoare, impreuna cu vestitul taraf de la Moldovita. Copii si femei, imbracati in costume nationale, au facut o hora in care, mai de voie, mai de nevoie, au intrat si Traian Basescu si prefectul judetului. Si aici a fost inaugurata placa ce marcheaza aniversarea a 110 ani de la darea in folosinta a caii ferate Vama – Moldovita, nu inainte insa ca ministrul Transporturilor sa spuna ca zona Bucovina se afla in atentia Ministerului Transporturilor, in politica de modernizare a infrastructurii.
Calatoria a continuat in aceeasi atmosfera a sfirsitului de veac XIX, de aceasta data cu doua "mocanite" – trenuri forestiere pe ecartament ingust. Caile ferate inguste au fost construite in Bucovina, pe timpul dominatiei habsburgice, pentru a servi la transportul materialului lemnos, din anul 1889 pina in anul 1904. Dupa aceasta data, mocanitele au transportat si calatori. Astazi insa, datorita costului ridicat de intretinere a acestor cai ferate inguste, marea lor majoritate au fost dezafectate. Cele doua locomotive "Klauss" cu abur, fabricate in 1866, au remorcat cite doua vagoane fiecare, transportindu-si calatorii de la Moldovita la Argel. Amplasata intr-un decor feeric, Casa de Vinatoare Argel, apartinind Ocolului Silvic Moldovita, a gazduit o frumoasa serbare cimpeneasca, moment care a incheiat, oficial, "ziua ceferista".
Intr-un scurt moment de ragaz, ministrul Traian Basescu ne-a declarat: "Semnificatia pe care noi o dam acestei sarbatori, dincolo de a fi o chemare pentru privirea inapoi in calea ferata, pentru restabilirea propriei noastre istorii, dorim sa aruncam o privire si catre viitor. In timp ce pe infrastructura feroviara rulam cu un tren de epoca, garile sint cele ale anului 2000, au fost modernizate. In acelasi timp, am vrut sa tragem si un semnal pentru Bucovina, un semnal al refacerii sistemelor de transport care sa atraga turismul in Bucovina, in opinia noastra, ca Minister al Transporturilor, este cel putin la fel de valoroasa din punct de vedere turistic, precum Valea Prahovei, Valea Jiului sau litoralul romanesc". Traian Basescu urma sa petreaca noaptea de simbata la Valea Putnei, pentru a lua parte, a doua zi, la slujba religioasa de la Manastirea Putna. (Gabriela HOSTIUC)

Comentarii