Treceri spre moarte

marți, 26 februarie 2008, 00:12
5 MIN
 Treceri spre moarte

Zeci de pietoni cad in continuare victime soferilor, pe zebre. In primele doua luni ale acestui an au fost inregistrate in evidentele Politiei Rutiere sase accidente cu urmari grave si alte peste 20 in care pietonii loviti au suferit leziuni usoare.

Pe linga neatentia soferilor, spun politistii de la Rutiera, sint si alti factori care duc la astfel de cazuri, cum ar fi masinile parcate in apropierea trecerilor pentru pietoni sau zebrele care dispar tot mai mult pe zi ce trece, pentru ca vopseaua cu care sint date se sterge. "In general, soferii care vin din alte localitati au o problema serioasa cu trecerile de pietoni care nu se vad", este de parere inspectorul principal Cristian Mindru, din cadrul Politiei Rutiere.

Primaria, care raspunde direct de intretinerea trecerilor de pietoni, aplica normativele pina la ultima virgula. Zebrele sint vopsite de doua ori pe an, chiar daca vopseaua se sterge in doar doua-trei luni.

Sase accidente grave pe treceri de pietoni invizibile

Trecere de pietoni pe Silvestru – Zona Billa, 16 februarie: O femeie de 77 de ani a murit sub rotile unui TIR condus de un basarabean

In topul celor mai periculoase strazi pentru pietoni sint soselele largi unde nu sint montate semafoare la treceri si unde, sustin agentii Politiei Rutiere, din cauza traficului intens, atentia conducatorilor este distrasa si nu mai realizeaza pericolul din apropierea zonei. Astfel, de la inceputul acestui an, au fost inregistrate accidente in care au fost implicati pietoni pe Pacurari, Canta, Independentei sau Carol.

"Sint strazi care anul trecut au fost «in top» la evenimente rutiere in care au fost implicati pietoni aflati pe treceri. Soseaua Pacurari ramine in continuare zona cu pericol ridicat. Luna trecuta, de exemplu, am avut doua accidente grave pe Soseaua Nationala, care nu este o strada larga", a mentionat inspectorul principal Mindru, seful Biroului Siguranta Circulatiei pentru Mediul Urban (BSCMU).

In primele doua luni ale acestui an, politistii au inregistrat sase accidente cu urmari grave pe trecerile de pietoni. Bilantul acestora: o femeie si-a pierdut viata, iar alte cinci persoane au fost transportate la spital cu leziuni grave.

Politistii de la Rutiera spun ca parte din zebrele unde au fost inregistrate accidente sint practic invizibile. Este si cazul celor de pe Soseaua Nationala, de la intrarea in Podul Ros sau de la intersectia soselei cu bulevardul Dimitrie Cantemir, unde anul acesta au avut loc accidente in care au fost implicati pietoni ce traversau regulamentar.

Doar localnicii mai stiu pe unde sint zebrele

Trecere de pietoni in zona Moara de Foc, 16 ianuarie: Un barbat de 51 de ani, lovit de o masina care venea dinspre Rond Canta

Alte zebre care "au disparut" de pe carosabil pot fi intilnite si in Pacurari, catre iesirea din oras, sau in Canta, in apropiere de Moara de Foc, in dreptul statiei de tramvai. Aici de asemenea au avut loc evenimente in care au cazut victime pietoni ce traversau regulamentar.

"Poate fi si acest lucru o cauza, desi sint semnalizate, iar unele dintre ele au si lampi de semnalizare intermitente. Faptul ca nu se vad trasate pe carosabil il poate face insa pe sofer sa nu se mai uite pe margine sa vada daca este sau nu indicator pentru trecere de pietoni. Mai ales pe strazile largi si la traficul care este acum, atentia se indreapta catre ceilalti soferi", a explicat un ofiter al Politiei Rutiere.

Politistii spun ca cele mai mari probleme la trecerile sterse le au soferii care vin din afara Iasului. "Cei care sint din Iasi, stiu pe unde sint amplasate trecerile, chiar daca nu se vad. Pot incetini in zonele respective si sa evite un eventual accident. Au probleme insa cei care vin din exterior. Pe Canta, de exemplu, care e si intrare in oras pentru traficul greu, dar nu numai, toate sint sterse", a mai spus seful BSCMU. De la inceputul acestui an, accidente cu pietoni au mai fost inregistrate si pe bulevardele Dacia (Zona Bicaz) si Carol (Liceul Sportiv).

"Pe marile bulevarde vopsim de doua ori pe an"

Trecere de pietoni Sos. Nationala, 28 ianuarie: O tinara de 19 ani accidentata de un sofer care venea dinspre Podu Ros

Marcajele rutiere de pe arterele din municipiu trebuie intretinute de Primarie. In prezent, Citadin foloseste o vopsea rutiera care ar trebui sa reziste pina la un milion de treceri cu masina. "Nu avem cum sa lucram la marcajul stradal si iarna. Materialul antiderapant aruncat iarna pe strazi conduce la disparitia vopselei. Aceasta problema este primavara in toate orasele", a declarat Catalin Neculau, directorul Citadin. El a mai spus ca vopseaua utilizata acum este importata din Israel si costa 2,4 euro/litru, adica aproape 9 lei/litru, fara TVA.

Pentru a realiza marcajul rutier din intreg municipiul ar fi nevoie de 40.000 litri, adica de aproape 350.000 lei. "Pe marile bulevarde vopsim de doua ori pe an, in general primavara si toamna", a afirmat Neculau.

Alte orase insa lucreaza deja cu un alt tip de vopsea pentru trecerile de pietoni de pe bulevardele foarte circulate. Astfel, inca din 2007 vopsea de tip termoplast este folosita in orase precum Craiova, Constanta sau Bistrita. Acest tip de vopsea contine si plastic si ar rezista, conform datelor de pe site-ul Primariei Craiova, minimum 24 de luni, indiferent de numarul de treceri.

"Ne-am interesat si noi. Aceasta vopsea este mult mai scumpa, de cinci-sase ori. In plus, se poate folosi doar in cazul asfaltului nou. Daca pui pe asfalt vechi se strica foarte repede, nu se prinde bine. Cind se vor reface bulevardele vom folosi vopsea de tip termoplastic. Chiar si la strazile modernizate acum luam in calcul aceast material, in functie de trafic", a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Reprezentantii municipalitatii sustin ca un alt inconvenient al vopselei de tip termoplast ar fi ca se murdareste, iar marcajul capata o culoare apropiata de cea a asfaltului. "Au folosit acest tip de marcaj la un supermarket. S-a vopsit anul trecut cu materiale aduse din Germania. Acum nu se mai cunoaste nimic. Noi am inceput sa vopsim trecerile de pietoni, in special cele din apropierea scolilor", a afirmat Neculau. Soferii ar trebui sa observe foarte usor toate trecerile de pietoni din municipiu abia la sfirsitul lunii martie.

Comentarii