Autostrada A8 intră la finantare cu două capete. Ce a mai promis desantul ministerial la Iaşi

joi, 03 decembrie 2020, 02:50
3 MIN
 Autostrada A8 intră la finantare cu două capete. Ce a mai promis desantul ministerial la Iaşi

Autostrada Unirii ar urma să fie construită atât cu bani din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, cât şi din Programul Operaţional de Transport, a anunţat ministrul Fondurilor Europene, ieri, la Iaşi.

„Autostrada Unirii are şi susţinere şi va avea şi resursele financiare pentru a putea fi implementată. Dacă A7 (Autostrada Moldovei, Ploieşti-Paşcani-Siret, n.r.) va fi finanţată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, pentru Autostrada A8, care iniţial avea ca finanţare fondurile de coeziune, astăzi, în urma discuţiilor, avem două sectoare de autostradă care vor fi finanţate prin PNRR”, a declarat ieri Costel Alexe, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi.

Cele două capete de autostradă sunt sectorul Moţca-Tg. Neamţ-Leghin şi cel de la Miercurea Nirajului la Tg. Mureş prin Acăţari, 33, respectiv 25 km. Costul estimat al construirii celor două tronsoane se ridică la 160 de milioane de euro, a declarat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş.

Ulterior, de la Adrian Covăsnianu, vicepreşedintele Asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă!”, am aflat că proiectul celor două segmente depăşeşte 300 de milioane de euro. Acestea sunt, ca parte în sectorul montan al A8, în plin proces de reactualizare a studiului de fezabilitate, care ar trebui să fie predat în vara anului viitor.

Urmează două licitaţii – sau doar una singură – pentru proiectarea şi execuţia acestui tronson cu o lungime totală de 211 km. Sau 155 km, dacă vor fi realizate mai întâi cele două capete.

Prezentă ieri la Iaşi, împreună cu ministrul Marcel Boloş, vicepremierul Raluca Turcan a adăugat că Autostrada Unirii va beneficia de o finanţare mixtă, PNRR şi Programul Operaţional de Transport.

Pe lângă A7, ea a menţionat şi Autostrada A13, Bacău-Braşov, care ar urma să fie finanţată prin Programul Operaţional de Transport. În total, 9 miliarde de euro pentru cele trei autostrăzi, a precizat ministrul Boloş.

Primarul Mihai Chirica a subliniat că va trebui avut grijă la diferenţierea investiţiilor prin PNRR, care trebuie să se încheie în august 2026, şi a celor prin fonduri europene în exerciţiul financiar 2021-2027, care pot să se încheie în 2030 dacă au fost începute înainte de sfârşitul anului 2027.

Ministrul Fondurilor Europene a recunoscut însă că este dificil de dat un termen de la care ieşenii vor putea să meargă până la Tg. Mureş pe autostradă. Marcel Boloş a amintit de asemenea că finalul exerciţiului financiar va fi 2029 sau 2030, în funcţie de cum va decide Parlamentul European.

Într-o declaraţie anterioară, ministrul a amintit celelalte proiecte mari ale Iaşului: Spitalul Regional de Urgenţă, cu o valoare de 500 de milioane de euro, Institutul Regional de Boli Cardiovasculare, cu o valoare estimată de peste 300 de milioane de euro, dar şi de o investiţie în sumă de 50 de milioane de euro la Institutul Oncologic. El le-a atribuit iniţial PNRR.

Amintim că acest plan respectiv, aflat în consultare publică pe pagina de internet a Ministerului Fondurilor Europene, menţionează toate cele trei spitale regionale care vor fi construite la Iaşi, Cluj-Napoca şi Craiova, dar fără să precizeze că ar fi alocată finanţare prin PNRR.

De asemenea, nici Institutul Regional de Medicină Cardiovasculară şi nici investiţia pentru IRO nu apar în varianta planului publicată pe pagina MFE. Aşa cum am mai relatat, Iaşul figurează cu o bretea de la viitoarea autostradă A8 (de la ieşirea din Leţcani spre Podu Iloaiei) la viitoarea centură de trafic uşor Dacia-Nicolina, respectiv la capătul acesteia de la Uricani.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii