O bucățică din axialul Iași-Suceava costă mai mult decât toată lucrarea contractată în 2020

luni, 15 mai 2023, 09:08
4 MIN
 O bucățică din axialul Iași-Suceava costă mai mult decât toată lucrarea contractată în 2020

Sumele de bani pentru care au fost contractate lucrările rămase de executat pe cele două loturi ale axialului Suceava – Iași au fost făcute publice. Contractele au fost semnate pe data de 24 aprilie, dar în afara unei precizări generale, lapidare, nu au fost oferite  atunci detalii cu privire la fiecare lot în parte.

Valoarea totală estimată este în sumă de 188.982.957,88 lei, fără TVA iar din anunțul public făcut Consiliul Județean nu rezultau niciun fel de sume clar precizate pentru fiecare lot în parte, ci doar o referire cu titlu general: aproximativ 150 de milioane de lei, fără TVA.

Mai întâi de toate, ținem să precizăm că aproximarea a fost greșită. Cu peste 10 milioane de lei. Fără TVA și aceștia. Adică peste două milioane de euro. Mai exact: lotul 1 a fost contractat pentru suma de 88.727.402,55 lei fără TVA iar lotul 2 pentru suma de 71.477.465,26 lei, fără TVA. Nu întâmplător am pus sumele respective „la virgulă”, ci pentru a se putea convinge cititorii despre eroarea – fie de calcul, fie de comunicare – de peste 10 milioane de lei. Sau peste două milioane de euro. Lăsăm la latitudinea fiecăruia.

Și acesta este, din punctul nostru de vedere, doar un preambul. Pentru că nu discutăm de lucrări care se fac de la început la drumurile județene care au fost inclusă în axialul respectiv, ci despre „resturi de lucrări” rămase de executat după ce contractele încheiate au fost denunțate. Când au fost denunțate acele contracte? Ei bine, în februarie 2022. Pentru a putea avea însă o imagine mai clară, este bine să reamintim când au fost încheiate contractele: 22 aprilie 2020 (pe lotul 1) și 28 aprilie 2020 (pe lotul 2).

Cum s-a ajuns ca valorile restului de executat să fie mai mari decât cele ale întregului?! Credeți că NU este posibil? Ba da, din păcate!

Pentru o persoană de bun simț, care poate nu este atât de angrenată în hățișurile economice și/sau de altă natură, valorile pentru restul de executat ar trebui să fie mai mici decât cele care au fost atribuite cu doi ani în urmă … Și totuși, NU. În orice caz, nu pe cele două loturi din axialul Iași – Suceava. Este adevărat că pe de o parte există scuza/justificarea creșterii galopante a unor prețuri la combustibili și materiale de construcție în intervalului 2020 – 2022, mai mare decât a fost în perioada 2017 – 2020. Totuși, există însă și un mare semn de întrebare cu privire la ritmicitatea lucrărilor efectuate din aprilie 2020 (sau mai când s-a dat ordinul de începere) până în 2022. Mai ales când – coincidență sau nu?! – aceeași firmă care a denunțat contractul din 2020 a încheiat altul în 2023.

Dar să ne întoarcem la bani! Și nu orice fel de bani, ci bani publici (cei europeni sunt la fel de publici precum cei guvernamentali, la fel cum tot din bani publici sunt rambursate și creditele accesate pentru a fi plătite diverse lucrări) iar în cazul de față este vorba de fondurile pentru acele tronsoane care fac parte din loturile 1 și 2 ale axialului.

Precizăm din capul locului – pentru cei cărora poate le-a scăpat acest detaliu – că licitația peste restul rămas de executat are exact aceleași două loturi care au fost și până acum. Astfel, Lotul 1 a rămas același, fiind cuprins din sectoarele de drum județean: DJ 208 limită județ Iași – Budeni – Dolhasca și DJ 208A Suceava – Ipotești – Bosanci – Udești – Liteni – Dolhasca, pe o lungime de 46,199 km. De asemenea, Lotul 2 a fost și a rămas cel cuprins din sectoarele de drum județean: DJ 209C Suceava – Frumoasa – Liteni și DJ 209D Liteni – Stroiești – Costâna – Dărmănești, pe o lungime de 29,54 km.

Ce valori estimate sunt la „restul de executat” pentru cele două loturi, scos la licitație de Ziua Bucovinei – 28 noiembrie 2022? La lotul 1, valoarea estimată este de 104.582.798,62 lei, fără TVA. La lotul 2, valoarea estimată fiind de 84.400.159,26 lei, fără TVA. Din nou, o persoană de bună credință și nu din cele mai avizate/autorizate ar putea judeca simplist și să spună că sunt realizate economii semnificative: aproape 16 milioane de lei la lotul 1 și aproape 13 milioane de lei la lotul 2.

Dar dacă avem în vedere o cercetare un pic mai aprofundată, observăm că valoarea estimată fără TVA la întreg lotul 1 era de 110.703.168,04 lei iar la licitația atribuită în aprilie 2020 de către CJ Suceava, contractul a fost încheiat pentru suma de 110.164.282,97 lei fără TVA, ceea ce înseamnă că economiile erau cu jumătate de milion de ei sub valoarea estimată. De asemenea, observăm că valoarea estimată fără TVA la întreg lotul 2 era de 71.035.477,16 lei iar contractul a fost încheiat pentru suma de 69.556.653,86 lei fără TVA, ceea ce înseamnă că economiile rezultate în 2020 erau cam cu un milion și jumătate de lei sub valoarea estimată de CJ Suceava.

 

Iată că atunci – în aprilie 2020 – prețul cu care s-au adjudecat lucrările a fost aproape de valorile estimate și puțin a lipsit să se împlinească și termenul de doi ani până să fie denunțat contractul iar după acest moment s-a reliefat că este nevoie de reactualizarea indicatorilor economici ca urmare a creșterilor de salarii și a unor prețuri la materiale de construcții. Surprinzător sau nu, valoarea totală estimată a restului de lucrări a crescut la 188.982.957,88 lei, fără TVA, de la 181.738.645,2 lei fără TVA pe ambele loturi în întregime, la nivel de 2020.

Mai multe informații, inclusiv date financiare din contracte, pe obiectivsuceava

Comentarii