Războiul gunoiului! Un proiect de importanţă vitală pentru Iaşi a început cu stângul

miercuri, 11 septembrie 2019, 01:50
5 MIN
 Războiul gunoiului! Un proiect de importanţă vitală pentru Iaşi a început cu stângul

Gestionarea unitară a colectării gunoaielor la nivelul întregului judeţ, începută în urmă cu numai câteva luni, a debutat cu mare scandal. Firma care trebuie să colecteze şi să strângă a provocat nemulţumirea primarilor, care se plâng de facturile prea mari, de faptul că trebuie să plătească întâi firma, în timp ce ei abia adună de la populaţie sub 30%, şi de faptul că deşeurile reciclabile nu le sunt scăzute din factură, ci adăugate. Una din comunele limitrofe Iaşului plăteşte, de exemplu, 110.000 lei lunar pentru colectare şi transport. „Ne-au păcălit“, spun primarii, la unison. Ce spun oficialii ADIS, asociaţia care se ocupă cu această activitate?

Gestionarea deşeurilor la nivel judeţean abia a început, şi dă deja mari bătăi de cap primarilor din judeţ. Din acest an, la nivel judeţean există un singur operator desemnat să colecteze şi să transporte gunoiul: Girexim Universal SA, firmă ce are încheiat un contract cu Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubritate Iaşi (ADIS). Din ADIS fac parte toate localităţile judeţului. De câteva luni, Girexim a început activitatea în mare parte din judeţ, iar primele probleme au apărut deja: primarii reclamă modul de facturare şi facturile prea mari, dar şi plăţi suplimentare neprevăzute anterior.

110.000 lei/lună numai de la o comună

În prima situaţie este vorba despre faptul că fiecare autoritate locală trebuie să strângă banii de la populaţie şi să plătească factura lunară către Girexim în funcţie de cantitatea ridicată de deşeuri. Iar factura nu este deloc mică. De exemplu, în cazul Tomeştiului, una dintre primele comunele unde Girexim a început activitatea, factura ajunge, potrivit primarului, în medie la 110.000 lei/lună: jumătate reprezintă colectare şi transport, iar cealaltă jumătate depozitarea deşeurilor.

Dar, Primăria Tomeşti abia dacă încasează 30% din această sumă de la populaţie, spune primarul Ştefan Timofte. Totodată, o altă nemulţumire vizează deşeurile reciclabile. Iniţial, primarii au fost informaţi că transportul deşeurilor reciclabile nu va fi plătit de autorităţi ci, mai mult, va aduce beneficii comunităţilor locale: compensări la factura lunară pe deşeuri menajere. Totuşi, acest lucru nu se întâmplă încă, iar primarii trebuie să suporte costurile de transport ale tuturor tipurilor de deşeuri, reciclabile sau nu. Mai mulţi primari au catalogat acest lucru drept „o mizerie“, „o prostie“ sau „o aberaţie“. Răzvan Gheorghiu, director ADIS, încearcă să-i liniştească: de la 1 octombrie, primăriile nu vor mai plăti şi transportul deşeurilor reciclabile.

Primar: „Noi colectăm reciclabilele şi tot noi le plătim“

Primarul din Dobrovăţ, Cătălin Martinuş, a fost cel mai vehement în ceea ce priveşte plata transportului deşeurilor reciclabile. Comuna sa a intrat recent în program, de la 1 septembrie, ocazie cu care a aflat că trebuie să achite aceşti bani. „ADIS mă încasează la fel ca la deşeuri menajere, în condiţiile în care firme private plătesc pentru a primi deşeuri reciclabile. Muncim să le colectăm şi ei ne încasează la fel ca la menajere. Ei încasează 199 lei/tona, fără TVA, pentru a ridica reciclabile. Noi ducem muncă de convingere în sat ca oamenii să înţeleagă să colecteze separat cartonul, sticla, plasticul, şi vine ADIS să mă taxeze pentru a le ridica. Este inacceptabil aşa ceva; aşa au făcut ei proiectul, acum că a început scandalul au început să dea înapoi“, a declarat primarul Cătălin Martinuş. Primarul a adăugat că, dacă ar apela la o firmă privată, societatea ar veni şi ar ridica gratuit deşeurile reciclabile şi, în plus, ar livra primăriei şi o sumă de bani. „Nu sunt su­me mari de bani, dar sunt bani pe care primăria i-ar primi, nu i-ar da“, a comentat Martinuş.

Însă, odată cu desemnarea operatorului unic pe judeţ, în speţă Girexim, acest lucru nu mai este posibil. „Eu sunt extrem de revoltat la tot ce înseamnă acest sistem de management al deşeurilor şi cum s-a stabilit modul de colectare a banilor. Se ignoră un principiu elementar, anume ca fiecare să plătească cât consumă. Apoi, ni s-a spus că doar gunoiul menajer e cel care generează valoarea facturii, iar costurile aferente cantităţilor de deşeuri reciclabile se scad din factură. Plata şi pentru transportul reciclabilelor este o prostie, ar trebui să intervină ADIS“, a spus, la rândul lui, primarul din Ciurea, Cătălin Lupu. Opinii asemănătoare au mai avut pe această temă şi primarii din Tomeşti (Ştefan Timofte) şi Leţcani (Stelian Turcu).

Replica ADIS

Directorul ADIS, Răzvan Gheorghiu, a precizat că, în momentul de faţă, este un tarif unic pentru transportul deşeurilor şi, în această perioadă, se fac demersuri pentru implementarea unui tarif diferenţiat. Astfel, ADIS a trimis către primării un model de hotărâre de consiliu local prin care să fie aprobate tarifele diferenţiate. Potrivit lui Gheorghiu, după ce cel puţin două treimi dintre consilii vor lua o astfel de decizie, şi va putea fi aprobat tariful diferenţiat la nivelul ADIS, atunci costurile pentru transportul deşeurilor reciclabile nu vor mai fi suportate de către primării. „Tariful va fi suportat de organizaţiile de preluare a responsabilităţii producătorilor. Mă refer la producătorii care au obligaţia de a retrage ambalajele de pe piaţă, ei sunt organizaţi în diverse asociaţii care-i reprezintă: producătorii plătesc la asociaţiile respective, iar în viitor, aceste asociaţii ne vor deconta costurile nete astfel încât să nu mai ajungă plata la cetăţeni. Sunt deja încheiate contracte cu mai multe asociaţii de acest gen“, a spus Răzvan Gheorghiu. El a susţinut că tariful diferenţiat ar putea intra în vigoare de pe 1 oc­tombrie. Suportarea costurilor de către producători a fost introdusă relativ recent în legislaţie, un act normativ în acest sens fiind aprobat la începutul anului 2019 (legea 31).

„Mecanismul financiar (plata facturii, n.r.) a fost stabilit în 2012, noi implementăm ce s-a aprobat atunci în momentul depunerii proiectului SMID (sistem integrat de management al deşeurilor, n.r). Consiliile locale care au instituit taxa de salubritate la începutul anului nu au probleme de colectare“, a mai spus Gheorghiu. Potrivit acestuia, majoritatea unităţilor teritorial-administrative sunt deja incluse în sistemul unic de gestionare al deşeurilor, cu excepţia unor localităţi din vestul judeţului, din jurul Paşca­niului, care depind de punerea în funcţiune a sta­ţiilor de la Ruginoasa şi Bălţaţi. 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii