Se scumpesc biletele CTP. Amenzile vor fi duble. O surpriză: ce se va întâmpla cu abonamentele?

marți, 03 octombrie 2023, 01:50
4 MIN
 Se scumpesc biletele CTP. Amenzile vor fi duble. O surpriză: ce se va întâmpla cu abonamentele?

Compania de Transport Public (CTP) va majora preţul biletelor de călătorie cu până la 20%. O decizie în acest sens a fost deja adoptată de conducerea operatorului de transport, dar este necesar şi acordul Consiliului Local Iaşi.

„Majorările sunt în cazul biletelor, nu şi a abonamentelor. Estimăm o creştere a vânzărilor directe de bilete cu până la 15%”, ne-a declarat ieri directorul CTP, Cristian Stoica. Creşterile de tarife afectează şi traseele metropolitane.

Care sunt noile tarife ale CTP

Pe raza municipiului Iaşi, preţul unei călătorii cu mijloacele CTP va fi 3,5 lei faţă de 3 lei, iar tichetul cu două călătorii va fi 7 lei. În ambele cazuri, este păstrată valabilitatea de 120 minute. Celelalte tarife practicate de CTP la nivelul mun. Iaşi nu vor fi majorate, conform hotărârii 209/2023 a Adunării generale a acţionarilor, decizia fiind adoptată la finalul săptămânii trecute. Singura schimbare mai apare la suprataxa de călătorie: cei care vor fi depistaţi fără bilet valabil vor plăti o amendă de 99 lei faţă de 50 lei în prezent.

Modificările de tarif enumerate mai sus vor intra în vigoare doar după ce Consiliul Local Iaşi va aproba o hotărâre în acest sens, iar o astfel de decizie poate fi adoptată spre finalul lunii octombrie. În schimb, în cazul preţurilor modificate la nivel metropolitan, noile tarife pot intra oricând în vigoare întrucât Asociaţia Metropolitană de Transport Public Iaşi (AMPTI) a emis deja o hotărâre în acest sens. AMPTI este organizaţia din care fac parte mun. Iaşi şi comune limitrofe, asociaţie care a încredinţat activitatea de transport public către CTP.

În cazul biletelor valabile atât pe raza municipiului, cât şi în zona metrolitană, preţul unei călătorii va ajunge la 8 lei, faţă de 7 lei în prezent, ceea ce înseamnă o creştere de peste 14%, iar tichetul cu două călătorii va fi de 14 lei (faţă de 12 lei în prezent, o creştere de peste 16%). În ambele situaţii, este păstrată valabilitatea de 180 minute. În ceea ce priveşte biletul care asigură transportul unui călător din comuna limitrofă până la punctul de debarcare din municipiul Iaşi (staţia de capăt al traseului metropolitan), preţul unui astfel de tichet va creşte de la 5 la 6 lei (o creştere de 20%), cu o valabilitate tot de 120 minute. Chiar dacă preţurile metropolitane pot intra în vigoare oricând, directorul CTP Cristian Stoica ne-a declarat ieri că planul tarifar va fi implementat uniform, ceea ce înseamnă că operatorul de transport va aştepta hotărârea CL Iaşi.

Peste jumătate din bugetul CTP este asigurat de Primăria Iaşi

CTP are pentru acest an un buget estimat de 211 milioane lei, iar peste 130 milioane lei sunt asigurate de Primăria Iaşi. În primul rând este vorba despre 72 milioane lei care reprezintă diferenţele de tarif (aferente gratuităţilor şi facilităţilor acordate de Primăria Iaşi diverselor categorii socio-profesionale), iar restul sumei este compensaţia aferentă faptului că CTP efectuează un serviciu de interes public. „La începutul anului au fost aprobate 77 milioane lei, dar noi estimăm că, până la finalul acestui an, suma va fi mai mică, în jur de 60 milioane lei”, a declarat directorul CTP.

Cumulat, compensaţia şi diferenţele de tarif înseamnă 132 milioane lei, respectiv aproape 60% din întregul buget al CTP, ceea ce arată în continuare o dependenţă a operatorului faţă de banii de la bugetul local. De asemenea, în ciuda investiţiilor majore în modernizarea parcului auto, în continuare sunt destule deficienţe în activitatea de transport: la orele de vârf, autobuzele şi tramvaiele nu fac faţă fluxului de călători, iar, în timpul zilei, sunt destule trasee unde sunt mereu întârzieri. Nu în ultimul rând, este necesară o reconfigurare a traseelor, aşa cum se tot anunţă de câţiva ani, şi o eficienţă mai mare în alocarea mijloacelor de transport noi pe traseele deficitare din acest punct de vedere. În context, amintim că, în unele situaţii, tramvaiele moderne circulă într-un număr mult mai mic pe traseele pe care Primăria şi le-a asumat prin proiectul european de achiziţie a acestor vehicule, fiind preferate alte rute.

Comentarii