Au rămas 4 variante ale Centurii de Nord a Iaşului. Cu ce viteză merg proiectele autostrăzilor

sâmbătă, 06 august 2022, 01:50
3 MIN
 Au rămas 4 variante ale Centurii de Nord a Iaşului. Cu ce viteză merg proiectele autostrăzilor

Capetele A8 finanţate prin PNRR aşteaptă segmentul montan, iar din cele cinci variante ale Centurii de Nord a Iaşului au mai rămas în discuţii patru. „Trebuia să mai fie doar una în stadiul actual”, spune Cătălin Urtoi. În schimb, pe A7 ar putea fi desemnaţi chiar anul acesta constructorii pe segmentul Bacău-Paşcani.

 

Un nou raport despre stadiul proiectelor autostrăzilor A7 şi A8 a fost prezentat vineri la Prefectură, după o săptămână încărcată, începută la celălalt capăt al A8 cu dezbaterile pentru acordul de mediu. La o zi după ce ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a spus la Iaşi că sunt bani pentru autostradă, însă fără să-l convingă pe Ionel Apostol, de la „Împreună pentru A8”, colegul acestuia, Cătălin Urtoi, s-a arătat mai optimist în faţa jurnaliştilor.

Alături de prefectul judeţului, căruia i-a mulţumit că a participat – alături de alţi membri ai asociaţiilor şi de parlamentari la discuţiile pe segmentul Tg-Mureş – Miercurea Nirajului, Cătălin Urtoi a marcat intrarea în licitaţia pentru contractele de execuţie a ultimelor tronsoane din A7. În vreme ce la capătul de sud, între Ploieşti şi Buzău, lucrările vor începe pe 11 august pe primul lot atribuit, săptămâna aceasta au demarat ultimele proceduri de licitaţie în nord. În a doua parte a lunii septembrie expiră termenele de înscriere a ofertelor pentru loturile segmentelor Focşani-Bacău şi Bacău-Paşcani.

Pe tronsonul ieşean al A8, noutatea este că, din cele cinci variante de traseu ale Centurii ocolitoare Nord Leţcani-Ungheni, au rămas în cursă patru. „Dacă de la Tg. Neamţ la Leţcani ştim clar că e profil de autostradă, rămâne în discuţie profilul de la Leţcani la Ungheni, legat de aspectul financiar, de condiţionările impuse de mediu şi de zona locativă, a construcţiilor private”, a anunţat consilierul ministrului Transporturilor. „Acum, ar fi trebuit să mai fie doar o variantă în analiză”, a adăugat el.

Capătul vestic al A8, primul din sectorul montan, va primi mult râvnitul acord de mediu la sfârşitul lunii septembrie. Celălalt capăt, Moţca-Tg. Neamţ-Leghin, va avea dezbaterile de mediu pe 24-25 august, iar Cătălin Urtoi speră că şi acesta va avea acordul de mediu până la sfârşitul aceleiaşi luni. „Urmează etapa indicatorilor tehnico-economici, iar aici sunt iarăşi nişte proceduri de parcurs, în aşa fel încât până la sfârşitul anului, poate chiar din noiembrie, vom avea licitaţiile lansate”, a spus consilierul ministrului Transporturilor. Cei 151 km ai sectorului montan propriu-zis are documentaţia de mediu realizată în proporţie de 60 la sută, iar ţinta pentru obţinerea acordului de mediu este finalul lunii noiembrie.

Dacă pe cei 211 km ai tronsonului vor fi trei acorduri de mediu, studiu de fezabilitate nu poate fi decât unul singur, a precizat Cătălin Urtoi. „Fără acest SF nu se poate merge mai departe în licitaţie cu capetele finanţate prin PNRR”, a adăugat el. La începutul săptămânii, conducerea CNAIR a decis închiderea amiabilă a contractului cu firma spaniolă care l-a obţinut în primăvara lui 2019, deşi în munţi nu au fost făcute toate măsurătorile necesare.

Cititi si: Cătălin Drulă: Contractul de proiectare pentru Autostrada A8 Tg Neamţ-Iaşi a fost semnat

Cititi si: EXCLUSIV A8 – Propuneri oficiale de traseu şi puncte de legătură cu municipiul Iași

 

Comentarii