BIOTEHNOLOGIILE AGRICOLE – ALEGEREA PERFECTĂ PENTRU O PROFESIE DE VIITOR

• image001
  • image005
  • image007
  • image013

În ultimele decenii, şi mai ales în anii care marchează începutul secolului 21, întreaga lume a asistat şi asistă la progrese științifice deosebite. Printre domeniile aflate în top, se numără şi biotehnologiile, a căror dezvoltare este susţinută atât de descoperirile recente din biologie, microbiologie, biochimie, inginerie genetică etc., cât şi de cerinţele societăţii faţă de anumite aspecte cu care se confruntă în prezent (criza energetică şi alimentară, probleme ecologice şi de bioremediere).

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi vine în întâmpinarea celor care sunt receptivi la nou şi care îşi doresc să se pregătească în domenii inovative, completându-şi oferta educaţională cu un nou program de studii de licenţă – Biotehnologii agricole.

Ce sunt biotehnologiile şi care sunt aplicaţiile acestora?

Biotehnologia, ca domeniu interdisciplinar aflat la interferenţa dintre biologie şi tehnologie, presupune orice aplicație tehnologică bazată pe utilizarea sistemelor biologice, a organismelor vii sau derivatelor acestora, cu scopul de a obţine diferite produse necesare omului.

Deşi este considerată ştiinţă a viitorului, biotehnologia stă la baza unor procese cu aplicabilitate din cele mai vechi timpuri, cum ar fi producerea pâinii, vinului, brânzeturilor sau pentru reproducerea şi creșterea selectivă a plantelor şi animalelor.

Biotehnologiile moderne au început să se contureze odată cu progresul spectaculos al tehnicilor de inginerie genetică şi s-au transformat în adevărate industrii, cu un potenţial excepţional de inovare şi cu o mare varietate de activități în agricultură, industria alimentară, industria medicamentelor, protecţia mediului, industria biocarburanţilor etc.

Biotehnologiile agricole – ramură de bază a biotehnologiilor

Biotehnologiile agricole sunt parte integrantă din domeniul vast al biotehnologiilor şi se bazează pe utilizarea artificială controlată a informaţiei genetice a plantelor, animalelor şi microorganismelor.

Biotehnologiile agricole moderne au capacitatea de a rezolva unele probleme importante din agricultură: microreproducerea plantelor şi animalelor prin tehnici de inginerie genetică, hibridare somatică, culturi de celule şi ţesuturi in vitro; ameliorarea plantelor şi animalelor, pentru obţinerea de linii înalt productive, rezistente la boli, dăunători şi la condiţii de mediu extreme; îmbunătățirea nutriţiei și sănătății animalelor; conservarea resurselor genetice vegetale şi animale; obţinerea produselor vegetale şi animale cu profil nutrițional îmbunătățit, pentru alimente mai sănătoase, mai sigure și de calitate; reciclarea produselor reziduale din agricultură; bioremedierea solului şi apei; producerea de surse auxiliare de energie, pe baza deşeurilor organice rezultate în agricultură, zootehnie, industria alimentară.

Pregătirea în domeniul biotehnologiilor

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi este singura instituţie de învăţământ superior din zona Moldovei care organizează studii de licenţă în domeniul biotehnologiilor, la specializarea Biotehnologii agricole, în cadrul Facultăţii de Horticultură.

Cu un plan de învăţământ judicios întocmit, programul de licenţă Biotehnologii agricole oferă studenţilor posibilitatea însuşirii noţiunilor de biologie celulară şi moleculară, inginerie genetică, microbiologie, enzimologie, anatomie şi fiziologie animală, nutriţie şi alimentaţie, culturi de celule şi ţesuturi, micropropagare, markeri moleculari, tehnologii de bioremediere a solului şi apei, biotehnologii de valorificarea a deşeurilor, tehnologii în industrii fermentative, ameliorarea plantelor, biotehnologii de reproducere şi ameliorare a animalelor, organisme modificate genetic, gestionarea şi conservare a resurselor genetice etc.

Avantajele studenţilor de la Biotehnologii agricole

Campusul academic şi cel studenţesc al USAMV Iaşi oferă tuturor studenţilor condiţii deosebite pentru pregătirea profesională, dar şi facilităţi de cazare şi masă, sau de desfăşurarea activităţilor culturale şi sportive.

Studenţii pot beneficia de mobilităţi în cadrul unor programe internaţionale (Erasmus+), de burse consistente, de facilităţi de transport etc.

Perspectivele profesionale ale inginerului biotehnolog

La finalul celor patru ani de studii, absolvenţii acestui program primesc diploma de inginer biotehnolog, meseria fiind recunoscută la nivel naţional şi inclusă în COR (Clasificarea Ocupaţiilor din România).

Deşi Biotehnologiile agricole sunt indisolubil legate de producţia agricolă, horticolă sau zootehnică, inginerul biotehnolog îşi desfăşoară activitatea preponderent în laboratoare care deservesc producţia animală şi vegetală (laboratoare de microbiologie, enzimologie, biochimie sau inginerie genetică, laboratoare destinate ameliorării plantelor şi animalelor, înmulţirii in vitro, controlului calităţii furajelor ş.a.).

Pregătirea multidisciplinară a absolvenţilor de Biotehnologii agricole le dă posibilitatea să fie angajaţi în domenii variate, din ţară sau din alte state ale Uniunii Europene:

- unităţi specializate în biotehnologii vegetale şi animale;

- laboratoare de ameliorare a plantelor şi animalelor;

- laboratoare de analize, certificări, expertize şi acreditări în domenii biotehnologice sau din alte domenii conexe;

- unităţi de producţie vegetală sau animală;

- companii sau secţii de prelucrare a materiilor prime de natură vegetală, în scopul obţinerii unor compuşi utili (furaje, aditivi alimentari, biopesticide, biostimulatori etc.);

- unităţi de prelucrarea produselor vegetale şi animale;

- laboratoare specializate în biotehnologii de mediu şi protecţia mediului;

- asigurarea calității produselor agroalimentare

- siguranţa alimentară şi controlul alimentelor;

- cercetare şi învăţământ.

Dacă am reuşit să vă convingem că Biotehnologiile agricole sunt atractive prin faptul că vă deschid nenumărate şanse de a vă realiza profesional, atunci vă aşteptăm să urmaţi cursurile acestei specializări la Facultatea de Horticultură, din cadrul Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi.

Perioada de înscriere: 9-12 septembrie 2019

(detalii: www.uaiasi.ro)

Obsesiile microbiştilor români

Obsesiile microbiştilor români

„Ne-a furat arbitrul” şi „jucătorul X ne-a vândut la pariuri” sunt unele dintre acestea.

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VI)

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VI)

Episodul de azi, penultimul din această serie, conţine o succintă prezentare a confuziei medievale dintre denumirile istorice Dacia versus Danemarca, respectiv Dacus versus Danus, confuzie pe baza căreia autori contemporani construiesc ipoteze aberante, cu motivaţie „patriotică”, dar cu un puternic iz protocronist.

După Înviere

După Înviere

Cea mai importantă predică a Domnului a fost una fără cuvinte. A început în Ghetsimani, cu sudoarea Lui, care "s-a făcut ca picături de sânge" (Luca 22, 44) şi a continuat pe Cruce, până la gestul de a-Şi da duhul de bunăvoie, nu pentru că fusese biruit de moarte.

Dezastru de sărbători

Dezastru de sărbători

Să nu ne amăgim cu gândul că lumea, în special tinerii, nu se mai uită la televizor. România TV are audienţă la un segment deloc neglijabil din populaţie, sensibil la „patriotism” şi la grija pentru „nevoile românilor”. Direct sau insidios, postul exercită o influenţă nefastă, cu consecinţe pe termen lung.

Imagini de colecţie: oare ne-am schimbat sau nu în bine?

Un amic cetitor atent atent ne-a pus ieri la dispoziţie această faină poză de campanie, stimaţi telespectatori.

Bravo autorităților locale care au ținut gol Spitalul Mobil de la Lețcani!

Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?