BIOTEHNOLOGIILE AGRICOLE – ALEGEREA PERFECTĂ PENTRU O PROFESIE DE VIITOR

• image001
  • image005
  • image007
  • image013

În ultimele decenii, şi mai ales în anii care marchează începutul secolului 21, întreaga lume a asistat şi asistă la progrese științifice deosebite. Printre domeniile aflate în top, se numără şi biotehnologiile, a căror dezvoltare este susţinută atât de descoperirile recente din biologie, microbiologie, biochimie, inginerie genetică etc., cât şi de cerinţele societăţii faţă de anumite aspecte cu care se confruntă în prezent (criza energetică şi alimentară, probleme ecologice şi de bioremediere).

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi vine în întâmpinarea celor care sunt receptivi la nou şi care îşi doresc să se pregătească în domenii inovative, completându-şi oferta educaţională cu un nou program de studii de licenţă – Biotehnologii agricole.

Ce sunt biotehnologiile şi care sunt aplicaţiile acestora?

Biotehnologia, ca domeniu interdisciplinar aflat la interferenţa dintre biologie şi tehnologie, presupune orice aplicație tehnologică bazată pe utilizarea sistemelor biologice, a organismelor vii sau derivatelor acestora, cu scopul de a obţine diferite produse necesare omului.

Deşi este considerată ştiinţă a viitorului, biotehnologia stă la baza unor procese cu aplicabilitate din cele mai vechi timpuri, cum ar fi producerea pâinii, vinului, brânzeturilor sau pentru reproducerea şi creșterea selectivă a plantelor şi animalelor.

Biotehnologiile moderne au început să se contureze odată cu progresul spectaculos al tehnicilor de inginerie genetică şi s-au transformat în adevărate industrii, cu un potenţial excepţional de inovare şi cu o mare varietate de activități în agricultură, industria alimentară, industria medicamentelor, protecţia mediului, industria biocarburanţilor etc.

Biotehnologiile agricole – ramură de bază a biotehnologiilor

Biotehnologiile agricole sunt parte integrantă din domeniul vast al biotehnologiilor şi se bazează pe utilizarea artificială controlată a informaţiei genetice a plantelor, animalelor şi microorganismelor.

Biotehnologiile agricole moderne au capacitatea de a rezolva unele probleme importante din agricultură: microreproducerea plantelor şi animalelor prin tehnici de inginerie genetică, hibridare somatică, culturi de celule şi ţesuturi in vitro; ameliorarea plantelor şi animalelor, pentru obţinerea de linii înalt productive, rezistente la boli, dăunători şi la condiţii de mediu extreme; îmbunătățirea nutriţiei și sănătății animalelor; conservarea resurselor genetice vegetale şi animale; obţinerea produselor vegetale şi animale cu profil nutrițional îmbunătățit, pentru alimente mai sănătoase, mai sigure și de calitate; reciclarea produselor reziduale din agricultură; bioremedierea solului şi apei; producerea de surse auxiliare de energie, pe baza deşeurilor organice rezultate în agricultură, zootehnie, industria alimentară.

Pregătirea în domeniul biotehnologiilor

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi este singura instituţie de învăţământ superior din zona Moldovei care organizează studii de licenţă în domeniul biotehnologiilor, la specializarea Biotehnologii agricole, în cadrul Facultăţii de Horticultură.

Cu un plan de învăţământ judicios întocmit, programul de licenţă Biotehnologii agricole oferă studenţilor posibilitatea însuşirii noţiunilor de biologie celulară şi moleculară, inginerie genetică, microbiologie, enzimologie, anatomie şi fiziologie animală, nutriţie şi alimentaţie, culturi de celule şi ţesuturi, micropropagare, markeri moleculari, tehnologii de bioremediere a solului şi apei, biotehnologii de valorificarea a deşeurilor, tehnologii în industrii fermentative, ameliorarea plantelor, biotehnologii de reproducere şi ameliorare a animalelor, organisme modificate genetic, gestionarea şi conservare a resurselor genetice etc.

Avantajele studenţilor de la Biotehnologii agricole

Campusul academic şi cel studenţesc al USAMV Iaşi oferă tuturor studenţilor condiţii deosebite pentru pregătirea profesională, dar şi facilităţi de cazare şi masă, sau de desfăşurarea activităţilor culturale şi sportive.

Studenţii pot beneficia de mobilităţi în cadrul unor programe internaţionale (Erasmus+), de burse consistente, de facilităţi de transport etc.

Perspectivele profesionale ale inginerului biotehnolog

La finalul celor patru ani de studii, absolvenţii acestui program primesc diploma de inginer biotehnolog, meseria fiind recunoscută la nivel naţional şi inclusă în COR (Clasificarea Ocupaţiilor din România).

Deşi Biotehnologiile agricole sunt indisolubil legate de producţia agricolă, horticolă sau zootehnică, inginerul biotehnolog îşi desfăşoară activitatea preponderent în laboratoare care deservesc producţia animală şi vegetală (laboratoare de microbiologie, enzimologie, biochimie sau inginerie genetică, laboratoare destinate ameliorării plantelor şi animalelor, înmulţirii in vitro, controlului calităţii furajelor ş.a.).

Pregătirea multidisciplinară a absolvenţilor de Biotehnologii agricole le dă posibilitatea să fie angajaţi în domenii variate, din ţară sau din alte state ale Uniunii Europene:

- unităţi specializate în biotehnologii vegetale şi animale;

- laboratoare de ameliorare a plantelor şi animalelor;

- laboratoare de analize, certificări, expertize şi acreditări în domenii biotehnologice sau din alte domenii conexe;

- unităţi de producţie vegetală sau animală;

- companii sau secţii de prelucrare a materiilor prime de natură vegetală, în scopul obţinerii unor compuşi utili (furaje, aditivi alimentari, biopesticide, biostimulatori etc.);

- unităţi de prelucrarea produselor vegetale şi animale;

- laboratoare specializate în biotehnologii de mediu şi protecţia mediului;

- asigurarea calității produselor agroalimentare

- siguranţa alimentară şi controlul alimentelor;

- cercetare şi învăţământ.

Dacă am reuşit să vă convingem că Biotehnologiile agricole sunt atractive prin faptul că vă deschid nenumărate şanse de a vă realiza profesional, atunci vă aşteptăm să urmaţi cursurile acestei specializări la Facultatea de Horticultură, din cadrul Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi.

Perioada de înscriere: 9-12 septembrie 2019

(detalii: www.uaiasi.ro)

Iaşul îşi merită echipa de fotbal

Cosmin PAȘCA

Iaşul îşi merită echipa de fotbal

Peste toate, lipsa unui proiect este asemănarea cea mai izbitoare dintre echipa din dealul Copoului şi cea din Podu Roş. Nu cunoaştem obiectivele Politehnicii peste cinci ani - o cerinţă banală pentru un club respectabil - la fel cum nu există o foaie de parcurs a Iaşului care să depăşească un singur ciclu electoral.

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

Impersonare

Impersonare

„M-a echipat ca pe beizadea (e drept că şi semănam puţin cu juniorul Ceauşeştilor). Mi-a aranjat părul şi mi-a oferit un costum asemănător cu ale Nicuşorului. Mi-a spus că trebuie doar să râd zgomotos, să înjur şi să beau whiskey la greu. Aşa am procedat, mai ales la masa festivă (care s-a organizat în restaurantul meu). Mă scuzaţi, am fost pupat în fund în ziua aia, de nu vă puteţi imagina!... Totul a mers strună până în clipa în care nu mai ştiu cine a cerut ca eu să o sun pe mama, pe tovarăşa Elena, pe loc, şi să solicit fonduri suplimentare în teritoriu.”

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (III)

George ŢURCĂNAŞU

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (III)

Replierea teritoriului politic moldovenesc a impus mutaţii substanţiale la nivelul morfologiei şi structurii sistemului de aşezări. Din perspectiva noastră, e importantă îndesirea reţelei de aşezări urbane şi reconfigurarea ariilor de influenţă a acestora.

Insuportabila greutate a fiinţării

Bogdan ILIESCU

Insuportabila greutate a fiinţării

„The chicken is only an egg’s way for making another egg.” (Găina este doar modul prin care un ou face un alt ou) - Richard Dawkins

Iaca unde va ajunge senatoarea panaramă de Iaşi până la urmă!

Una scurtă dar vioaie pe astăzi despre senatoarea panaramă aleasă de ieşeni, madam Şoşoacă, despre care mulţi cică se întreabă cam ce parcurs politic ar urma să aibă, acumă că şefii ei mai tineri, prin ordin de zi pe unitate primit de la cei cu stele în rezervă, au pus-o pe liber la partid.

Romantic