Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Camionul groazei - primele concluzii ale anchetei accidentului de la Bălţaţi. Șeful ISCRT: "Nu se justifică"

GALERIE
accident, camion baltati
  • accident, camion baltati
- +

Cardul din tahograf, care nu îi aparţinea şoferului, ar fi fost uitat acolo din neglijenţă. "De obicei, şoferii recurg la alt card atunci când au terminat cele 9 ore de condus şi nu şi-au atins targetul de kilometri. Mulţi pun un magnet pe tahograf, alţii pun un alt card, sau îl scot de tot ca să nu mai înregistreze. Dar, dimineaţa, la începutul programului de lucru nu se justifică", crede Mihai Alecu, inspectorul şef al ISCTR România

În cazul cercetărilor accidentului cu şapte morţi de la Bălţaţi, experţii de la controlul transporturilor au reuşit să scoată date din tahograful camionului. Imediat după accident, tahograful era făcut bucăţi, împrăştiat pe şosea, aparatul fiind aruncat din cabina şoferului de violenţa izbiturii cu autoutilitara în care se aflau cei şase nefericiţi. Controlorii de la ISCIR au mers la firma care opera camionul şi au amendat-o deoarece cardul din tahograf nu era al şoferului mort, Radu Andrei. Inspectorii sunt de părere că acel card fusese uitat de către şoferul care condusese camionul cu o zi înainte. “Simplă neglijenţă", spun ei. Ce au mai descoperit inspectorii de la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) în cazul accidentului şocant de la Bălţaţi, puteţi citi în rândurile de mai jos. 

Jurnaliştii “Ziarului de Iaşi" încearcă, în continuare, să scoată la iveală condiţiile care au favorizat accidentul şocant de la Bălţaţi, de marţi, unde au murit şapte persoane. La ora 6.30 dimineaţa, un camion care aparţinea firmei Agrotrans, a fiicei primarului din Dumeşti, Mihai Cocoveică, a plecat la drum. La volan se afla Andrei Radu, de 30 de ani, din Dumeşti. Acesta avea permis de conducere de 12 ani, iar atestatul de şofer de transportator de 7 ani. Într-o curbă la ieşirea din Bălţaţi spre Târgu Frumos, bena camionului ar fi derapat pe linia continuă lovind o ambulanţă care mergea cu viteză spre Iaşi. Ambulanţa a lovit două roţi ale benei, adică partea din spate a camionului. Ulterior, Şoferul camionului a pierdut controlul volanului şi a pătruns pe sensul opus, unde a lovit într-o fracţiune de secundă o autoutilitară care abia fusese depăşită de ambulanţă. Şoferul din autoutilitară, Costantin Pralea, de 39 de ani, din Boureni, a fost surprins şi nu a mai avut nicio reacţie. Cei şase din autoutilitară au murit pe loc, iar şoferul camionului din Dumeşti a decedat şi el în scurt timp. În scurt timp, la faţa locului au fost trimişi şi inspectori de la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR). “Am fost solicitaţi de către poliţie de a verifica legalitatea din punct de vedere al transportului.

La faţa locului, totul a fost ok din punct de vedere a licenţierii, atestatului de transport. La locul accidentului, din cauza impactului, tahograful era distrus şi nu mai era funcţional pentru a putea verifica parametrii, dar am trimis la faţa locului un inspector profesionist, care a luat tahograful cu totul şi l-am pus în funcţiune la sediu. I-am dat acelaşi amperaj de curent, iar în momentul în care am extras cardul pentru a-l citi, am constatat că cartela tahografică nu era a conducătorului auto care se afla la volanul autovehicolului. Societatea a fost sancţionată cu 12.000 de lei pentru constatarea aceasta şi a fost dispus un control la sediul societăţii, care încă nu s-a finalizat", a explicat Mihai Alecu, inspectorul şef al ISCTR România.

Cititi si: Cum a lovit moartea la Bălțați. Șapte povești de sub cearșafurile albe întinse pe câmp

Cei de la ISCTR sunt de părere că acel card din tahograful camionului fusese uitat de către un alt şofer care operase camionul cu o zi înainte. Adică fiul primarului, care şi el, ocazional, folosea camionul. Inspectorii spun că Andrei Radu, şoferul camionului, nu ar fi avut un motiv real de a face trucul cu schimbarea cardului, mai ales că pe drumuri, cei de la ISCTR încep activitatea după ora 8 dimineaţă. “Eu nu înţeleg de ce a folosit alt card deoarece nu este o perioadă în care se cară cereale şi să conducă atât ziua cât şi noaptea. În plus, era începutul zilei, nu terminase programul zilnic şi trebuia să mai conducă o oră sau două în plus. Eu cred că din neglijenţă. Camionul ar fi fost condus cu o zi înainte de către un alt şofer, iar când s-a urcat în camion, băiatul a băgat cheia în contact şi a plecat. Nu se justifică înlocuirea altui card în tahohraf, el nu lucrase noaptea. Simplă neglijenţă, credem noi, mai ales că era prima cursă. De obicei, şoferii recurg la alt card atunci când au terminat cele 9 ore de condus şi nu şi-au atins targetul de kilometri. Mulţi pun un magnet pe tahograf, alţii pun un alt card, sau îl scot de tot ca să nu mai înregistreze. Dar dimineaţa, la începutul programului de lucru nu se justifică. Riscul era prea mare şi nejustificat, el noaptea nu a condus. În plus, atestatul îl avea de câţiva ani, avea experienţă, de aproximativ şapte ani avea carnet de profesionist", a completat directorul. Acesta mai spune că bena camionului nu era destinată transportului de pietriş, ci numai de cereale, fiind din aluminiu.

“Firma de transport are profil agricol, iar bena camionului era doar pentru cereale, nu pentru agregate, care sunt mai grele. În perioada asta, neavând marfă de transportat, mai făceau alte tipuri de transport. Benele nu sunt destinate pentru aşa ceva. Camionul implicat în accident avea bena mai subţire, mai uşoară, din aluminiu, are un volum mai mare. Fiind destinate doar cerealelor, marfa este mai uşoară. Se strică mult mai repede dacă încarci cu pietriş care este abraziv. Transportatorul se adaptează pentru a supravieţui. Ca o concluzie, accidentul nu a avut loc pe fondul oboselii, ci o greşeală de conducere, de atenţie sau viteză", a concluzionat Mihai Alecu. 

Cititi si: Accident grav în această dimineaţă în Bălțați: șapte persoane au murit

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri