Costul final pentru alternativa Iaşi-Suceava s-a dublat. Vot final în două CJ-uri: 315 milioane în plus la Axa rutieră

marți, 05 decembrie 2023, 02:50
3 MIN
 Costul final pentru alternativa Iaşi-Suceava s-a dublat. Vot final în două CJ-uri: 315 milioane în plus la Axa rutieră

Investiţiile nefăcute la timp ajung întotdeauna să coste mai mult. Consiliul Judeţean şi-a asumat riscul, dar rămâne de văzut cine va suporta nota de plată.

Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava este un proiect vechi de zece ani, dar care nici azi nu este funcţional pe de-a-ntregul. Nu a fost nevoie de toţi cei zece ani ca să-şi dubleze preţul, ci de numai şase. Astfel, dacă în septembrie 2017, la momentul semnării contractului de finanţare, costul estimat al întregului proiect era de aproape 327 de milioane de lei, anul trecut depăşea 640 de milioane.

Ziarul de Iaşi a relatat deja că modernizarea celor 167,6 km de drum judeţean, din care 91,7 km sunt în judeţul Iaşi, s-a scumpit peste măsură. Dacă, în 2017, era vorba de 73 de milioane de euro – sau 327 de milioane de lei, la cursul de atunci – în 2019 a fost votată în ambele consilii judeţene o majorare de 40 la sută, respectiv până la 103 milioane de euro. În lei, costul a ajuns la 487 de milioane de lei, din care partea Iaşului era de 264 de milioane (cu 83 de milioane mai mult), iar a Sucevei, 223 de milioane (77 de milioane în plus faţă de 2017). Preşedintele de atunci al CJ, Maricel Popa, spunea la momentul votului din vara anului 2019 că diferenţa va fi acoperită din fonduri guvernamentale.

Săptămâna trecută, aleşii ieşeni s-au reunit ca să parafeze costul final al întregului proiect, crescut acum la 642,5 milioane de lei. Partea eligibilă de finanţare a rămas 305 milioane de lei până anul acesta, când Agenţia Regională de Dezvoltare Nord-Est a fost de acord cu o creştere până la 320 de milioane – dacă va primi spre decontare aceste plăţi suplimentare până pe 24 februarie 2024.

În schimb, valoarea neeligibilă s-a înzecit, de la 28 de milioane de lei (potrivit hotărârii CJ adoptate în noiembrie 2016), la 328,3 milioane (potrivit hotărârii adoptate săptămâna trecută).

Şi aleşii suceveni s-au întrunit ieri în acelaşi scop: pentru modificarea vechii hotărâri pe care au adoptat-o la rândul lor în noiembrie 2016 şi a cheltuielilor legate de proiect. Vecinii din Bucovina au aranjat mai bine cifrele în tabele, deşi diferă de cele adoptate la Iaşi. Astfel, se poate urmări mai uşor evoluţia costurilor – care, deşi în Suceava au fost iniţial mai mici, pentru lucrări pe mai puţini kilometri decât în Iaşi, au ajuns să fie mai mari. Valoarea neeligibilă pe care trebuie să o suporte acum sucevenii a ajuns la 178,6 milioane de lei, iar cea a Iaşului, la 158,5 milioane.

Tot ieri, CJ Suceava şi-a asumat finalizarea proiectului până la sfârşitul anului 2026. Termenul iniţial era 31 decembrie 2023, limită în care Iaşul încearcă să se încadreze pe Lotul 3, lung de 40,6 km, ultimul atribuit. Primele două loturi, 51 km de la Breazu până la Belceşti, au fost deja recepţionate.

Pe de altă parte, preşedintele Costel Alexe a fost împuternicit de plenul CJ, luna trecută, să semneze contractul de împrumut încheiat pe 10 ani cu BCR pentru suma de 47,7 milioane de lei. Banii sunt destinaţi finanţării cheltuielilor neeligibile aferente proiectului „Regiunea Nord-Est – Axa Rutieră Strategică 1: Iaşi-Suceava”, finanţat în cadrul POR 2014-2020.

Cum au evoluat costurile de modernizare a drumurilor județene de pe Axa rutieră Iași-Suceava din 2017 până acum. Sursa: proiectul de hotărâre adoptat ieri de Consiliul Județean Suceava

 

Comentarii