Cum se va schimba accesul pasagerilor in aeroporturile europene dupa atentatele din Paris: securitate versus confort

miercuri, 23 martie 2016, 17:14
3 MIN
 Cum se va schimba accesul pasagerilor in aeroporturile europene dupa atentatele din Paris: securitate versus confort

Atentatul de marti din aeroportul international din Bruxelles, soldat cu 34 morti si peste o suta de raniti, a adus in discutie la nivel global problemele de securitate din aeroporturi, scrie hotnews.ro. 

Desi miliarde de dolari au fost cheltuiti dupa atentatele din New York din 2001 pentru securizarea zborurilor si a zonei de dupa check-in din aeroporturi, acum e pusa in chestiune situatia din terminalele aeroporturilor, unde milioane de pasageri intra cu bagaje fara a fi supusi vreunui control, transformandu-se astfel in tinte perfecte pentru teroristi. Practic, in acest moment doar jumatate dintr-un aeroport e sigura (dupa check-in), iar cealalta jumatate e complet expusa.

Care e problema din aeroporturile europene

In acest moment, intrarea cu arme sau bombe artizanale in aeroporturile europene este extrem de facila, in lipsa oricarui control la intrarea in terminal. Care e solutia? Experienta altor tari arata ca pot exista deverse tipuri de filtre si masuri de securitate, dar infiintarea de puncte de control complex precum raze X la intrarea in aeroporturi ar putea crea cozi imense, care la randul lor ar fi tinte perfecte pentru teroristi, arata specialistii in securitatea aviatiei citati de Reuters.

Mai multe tari (Australia, Japonia, Indonezia, Coreea de Sud, India si Thailanda) au anuntat deja inasprirea masurilor de securitatea in aeroporturi, relateaza Reuters, iar premierul Australiei a blamat deja regulile laxe de securitate din Europa.

Ce inseamna aceste noi masuri de securitate? Verificari ale pasagerilor care intra in aeroporturi si forte de ordine sporite. In India, doar pasagerii cu un bilet valid si pasaport au fost lasati sa intre in terminalele aeroporturilor, iar fortele de ordine au inceput controale aleatorii ale bagajelor. Director agentiei guvernamentale care se ocupa de securitatea in aeroporturi a exclus insa extinderea controalelor la toti pasagerii cu bagaje si a aratat ca fortele de securitate trebuie sa gaseasca une chilibru corect intre nevoia de siguranta si nevoile pasagerilor. El a declarat pentru Reuters ca generalizarea controalelor inca de la intrarea in aeroport ar necesita schimbari majore in infrastructura aeroportuara: "Cu sute de pasageri care stau la coada la intrarea in aeroportul din Delhi, controlarea fiecarui bagaj ar duce la blocaj imediat", a spus el.

In Londra, Paris si Frankfurt, masurile luate de autoritati au inclus sporirea numarului de forte de ordine care patruleaza in terminale.

In Turcia, pasagerii si bagajele trec printr-un screening (verificare) la intrarea in terminal si printr-un al doilea screening dupa check-in. La fel se intampla si la Moscova.

Aeroportul israelian Ben Gurion Airport este recunoscut pentru regulile draconice de securitate: profiling al pasagerilor, dispozitive de recunoastere a materialelor explozibile, verificare individuala a pasagerilor.

In aeroportul din Nairobi (Kenya), masurile sunt si mai dure, de teama atacurilor din partea jihadistilor somalezi: pasagerii trebuie sa coboare din masini la un punct de control aflat la un kilometru distanta de aeroport. Aici sunt controlati pasagerii, masinile si bagajele.

 

Guvernele europene cauta acum solutii pentru a creste siguranta in terminalele aeroporturilor, transmit Reuters si EU Observer. Printre acestea s-ar putea numara screening-ul pasagerilor inainte de a intra in zona de check-in. Numai ca problema pentru aeroporturi extrem de aglomerate precum Heathrow (Londra), Amsterdam sau Paris Charles de Gaulle e ca ar fi nevoie de o refacere substantiala a cladirilor pentru a se adapta noilor necesitati. 

Textul integral, pe  hotnews.ro

Comentarii