Încă un lot montan din A8 în licitație. Mai sunt bani pentru celelalte?

vineri, 10 mai 2024, 03:27
3 MIN
 Încă un lot montan din A8 în licitație. Mai sunt bani pentru celelalte?

Al patrulea segment din Autostrada Unirii intrat în procedura de atribuire a contractului de proiectare și execuție ridică prețul construirii A8 la aproximativ 2,5 miliarde de euro până acum.

La aproape o lună de la inițierea licitației pentru contractul de proiectare și execuție a primului segment dintre capetele sectorului montan al A8, Miercurea Nirajului-Sărățeni/Sovata (23,4 km), un alt lot este lansat pe platforma electronică de achiziții publice. Așa cum s-a anunțat, este vorba de Leghin/Tg. Neamț-Pipirig (19,3 km). Costul estimat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere este similar procedurii de luna trecută, 3,8 miliarde de lei (respectiv 3,9 miliarde).

Pe acest lot sunt prevăzute 7 tuneluri cu o lungime totală de 1,44 km. Deși mai scurt cu 4 km decât lotul scos la licitație la începutul lunii aprilie, durata contractului pe segmentul Pipirig-Leghin va fi cu un an și jumătate mai mare: 48 de luni (plus minim 60 de luni garanție), față de 30 de luni pe Miercurea Nirajului-Sărățeni, în ambele cazuri pentru proiectare și execuție.

Ofertele sunt așteptate până pe 25 iunie, iar sursa de finanțare menționată în anunțul de licitație este Programul Operațional Transport 2021-2027.

Cu acest al patrulea lot din sectorul montan, aproximativ 2/5 din lungimea A8 între Moțca și Tg. Mureș se află în proceduri de atribuire sau de execuție. Amintim că cele două capete ale acestui sector, Moțca-Tg. Neamț/Leghin și Tg. Mureș-Miercurea Nirajului (55 km în total), au deja executanții desemnați. Ambele se află în etapa de proiectare.

 

Ieftin și cu lipsuri

 

Spre deosebire de partea ieșeană a Autostrăzii Unirii, de la Moțca la Prut (aprox. 100 km), unde se lucrează acum la actualizarea studiului de fezabilitate și pe care trebuie realizat și proiectul tehnic, pe sectorul montan a fost completat și finalizat doar SF-ul. Atribuit pentru numai 17,6 milioane de lei în 2019 unei firme spaniole, studiul de fezabilitate pe sectorul montan are lipsuri mari – pe care beneficiarul (CNAIR) speră să le acopere prin proiectarea fiecăruia din cele opt segmente. Pentru comparație, completarea SF pe cei 146 km ai A13 (Bacău-Brașov) a fost adjudecată pentru mai mult de 80 de milioane de lei.

Carențele de la sectorul A8 montan sunt unul din motivele pentru care cele patru segmente rămase de scos la licitație vor costa mai mult, respectiv vor fi lansate în licitație nu se știe când. Un alt motiv este finanțarea.

 

Toate proiectele trag la Programul Transport. Și după aceea?

 

Programul Operațional Transport dispune de 9,6 miliarde de euro – din care 4,6 miliarde sunt fonduri europene, iar diferența trebuie să vină de la bugetul de stat.

Însă din acești bani un sfert merge la cele patru segmente din A8, iar o cincime (cca. 2 mld. euro) se va duce pe drumul expres Arad-Oradea (și acesta fiind în licitație). Mai puțin de un miliard de euro (mai exact doar 4,25 mld. lei) este valoarea contractului încheiat cu doi ani în urmă pentru cel mai greu tronson de autostradă în construcție din România, Boița-Cornetu (31 km), pe A1 între Sibiu și Pitești. La fel de lungă este în schimb Autostrada Litoralului, așa-numita „Alternativă Techirghiol”, dar care ar urma să intre zilele acestea în licitație cu o valoare estimată mai mare, de aproximativ un miliard de euro.

Așadar, banii europeni din Programul Transport se împuținează pe măsură ce proiectele vin la finanțare, nu în ordinea importanței, iar oficialii de la vârful CNAIR și al Ministerului Transporturilor evită cu obstinație să indice surse de finanțare dincolo de acest program.

Comentarii