După rezultatele slabe, ISJ anunță o nouă simulare a examenelor naționale. Fiecare unitate de învățământ decide dacă participă

joi, 21 martie 2024, 02:50
5 MIN
 După rezultatele slabe, ISJ anunță o nouă simulare a examenelor naționale. Fiecare unitate de învățământ decide dacă participă

Elevii din județul Iași ar putea susține în perioada 17-19 aprilie o nouă simulare a examenelor naționale (Evaluare Națională și Bacalaureat), organizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași. Această decizie vine ca urmare a rezultatelor scăzute obținute la simulările organizate de Ministerul Educației.

Dacă avem în vedere raportul realizat de ISJ Iași cu privire la simularea Bacalaureatului, mai bine de jumătate dintre candidați nu au promovat examenul. Persoane din învățământul preuniversitar ieșean semnalează nevoia de urgentare a unei strategii de corectare a situației prezente, întrucât rezultatele arată un nivel scăzut de pregătire.

Când ar avea loc probele în județul Iași

La probele organizate de ISJ Iași, pe 17, 18 și 19 aprilie, vor participa doar elevii de la școlile în care conducerea decide înscrierea la simulare. Există, astfel, posibilitatea ca unele unități de învățământ să refuze participarea la această simulare județeană. Potrivit ISJ Iași, până pe 1 aprilie vor fi anunțate școlile care vor lua partea la aceste testări. Precizăm că simularea va avea în vedere atât Evaluarea Națională, cât și examenul de Bacalaureat.

Citește și: Rezultate mult mai slabe ca anul trecut în Iaşi: doar 46% dintre elevi au promovat simularea bacalaureatului. 

„În această perioadă, directorii școlilor consultă profesorii și consiliile de administrație, analizând exact cum poate fi adaptat programul lor pentru a include această simulare. Școlile pot refuza participarea la simulare sau o pot adapta în felul lor, în cazul în care au gândit altceva la nivelul unității. Sunt unități care au avut deja, prin planurile remediale, stabilită o nouă simulare. Nu vrem să îi încărcăm, vrem doar să venim în sprijinul celor care își doresc. Noi sperăm să fie cât mai multe școli care vor participa”, a transmis purtătoarea de cuvânt a ISJ Iași, Antonina Bliorț.

Explicații pentru notele mici la simularea de Bacalaureat

În cazul rezultatelor de la simularea națională a examenului de Bacalaureat, Camelia Gavrilă, fost Inspector Școlar General al ISJ Iași și director al Colegiului Național „Costache Negruzzi”, consideră că materia nu a fost parcursă serios și temeinic de către elevi.

„La limba română, cu certitudine studiul poeziei, al creațiilor lirice mai complexe și profunde este mereu amânat. La istorie, eseul ridică probleme de selecție, de sinteză, de accente asupra unor informații, de redactare convingătoare. Subiectele la matematică sunt mereu o temă delicată în zona învățământului tehnologic. Și la fizică subiectele au fost considerate de specialiști destul de dificile, motiv pentru care deja sunt tendințe ale elevilor de a se orienta spre o altă disciplină. Proba a treia, la alegere, deși presupune opțiune și preferință a tinerilor, nu a fost abordată cu aceeași rigoare, probabil se consideră ca mai este timp de aprofundare”, a explicat aceasta.

Fosta șefă ISJ susține că este un subiect de reflecție pentru școala ieșeană, „de abordare atentă și responsabilă, cu luciditate și fără cosmetizări inutile”. „Pentru ca vorbim de tineri maturi, cred că timpul bine valorificat, implicarea profesorilor, a școlilor, comunicarea cu familia, oferirea de modele de subiecte și strategii de rezolvare, realizarea unor revizuiri aplicate și teme de sinteză, toate acestea cumulate ar relansa situația de față și ar putea atenua, la examenul propriu-zis, tușele sumbre ale acestei fotografii de moment”, a completat Camelia Gavrilă

Probe nepotrivite pentru elevii de la liceele tehnologice

Raportul realizat de Inspectoratul Școlar Județean Iași arată că elevii de la filiera tehnologică au obținut cele mai slabe rezultate. De exemplu, la proba la Limba și literatura română au promovat doar 37,82% dintre cei care au susținut simularea, iar la Matematică, doar 52,40%.

Mihaela Popa, profesor de matematică la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași și fost secretar de stat în Ministerul Educației, spune că mulți elevi care urmează liceele tehnologice nici nu își doresc să susțină Bacalaureatul pentru a merge la universitate, ei primind calificarea de tehnician încă de pe băncile școlii. Potrivit cadrului didactic, materiile la care aceștia susțin examenul nici nu sunt reprezentative pentru domeniul lor de activitate.

„Mulți dintre ei nu își doresc să meargă mai departe, la unversitate, și se opresc la nivelul de tehnician. Este o greșeală să se facă o statistică globală referitoare la Bacalaureat. Ministerul trebuie, în primul rând, să răspundă la întrebarea «ce este Bacalaureatul?». Dacă este un examen prin care vrem să vedem cât de pregătit este copilul în domeniul în care el a absolvit liceul, înseamnă că la liceele tehnologice trebuie să schimbăm materiile de examen. Nu este posibil ca în cazul uni elev care termină electrotehnica să nu ne intereseze cât de pregătit este în acest domeniu”, a declarat Mihaela Popa.

Camelia Gavrilă este de părere că deși lunile rămase până la examenul propriu-zis permit realizarea recapitulărilor și sistematizărilor, acestea nu rezolvă criza de sistem. „Rămân însă întrebări, dileme, care ne readuc în față o criză de sistem, un învățământ osificat, cu puține diferențieri și reformări curriculare, un exces de informații  teoretizante, de abstracții și domenii necorelate cu specificul unor specializări – dacă ne gândim la liceele tehnologice, acolo unde curriculumul și evaluările ar trebui să vizeze alte competențe și alte domenii de evaluare finală”, a explicat aceasta.

Reporterii „Ziarul de Iași” au solicitat un punct de vedere despre rezultatele de la simularea examenului de Bacalaureat și reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Iași, însă nu au primit niciun răspuns.

Simularea probelor scrise din cadrul examenului de Bacalaureat s-a desfășurat în perioada 4-7 martie. Elevii claselor a XII-a și a XIII-a au susținut pe 4 martie proba scrisă la Limba și literatura română, pe 5 martie proba obligatorie a profilului și pe 6 martie proba la alegere a profilului și specializării. Evaluarea probelor scrise a fost realizată, ca în cazul simulării examenului de Evaluare Națională, pe platforma pusă la dispoziție de Ministerul Educației.

Comentarii