Începe nebunia cardurilor pentru ajutorul de căldură. Se împart, dar nimeni nu a fost anunţat dacă va primi sau nu. Tot ce trebuie să ştie ieşenii

joi, 26 ianuarie 2023, 02:50
3 MIN
 Începe nebunia cardurilor pentru ajutorul de căldură. Se împart, dar nimeni nu a fost anunţat dacă va primi sau nu. Tot ce trebuie să ştie ieşenii

Ieşenii cu venituri mici, care ştiu că s-ar încadra pentru ajutorul financiar de 1.400 de lei, ajutor cu care să îşi poată plăti facturile la căldură, curent sau chiar să îşi cumpere lemne şi alte materiale de încălzire, trebuie să aştepte să primească de la poştaşi cardul de energie ca să ştie clar că se află printre beneficiarii acestui sprijin din partea statului român. 

Lista este alcătuită de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi transmisă Poştei Române, care va trimite beneficiarilor plicul acasă peste câteva zile. Asta, însă, fără ca oamenii să fi primit între timp o înştiinţare că se află printre cei care vor primi aceşti bani.

Sprijinul se acordă per loc de consum, iar în gospodăriile cu mai mulţi locuitori venitul pe membru de familie nu trebuie să treacă de 2.000 de lei. Asta e prima ciudăţenie a acestor carduri. Dar mai sunt şi altele.

Cardurile vor fi distribuite în perioada 1 – 15 februarie, primele carduri de energie fiind deja tipărite, după cum a anunţat, ieri, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene. Ajutoarele de încălzire ar urma să fie plătite de stat începând cu 1 martie.

Cei 1.400 de lei sunt împărţiţi în două tranşe egale. Prima tranşă, de 700 de lei, va fi încărcată pe card în luna februarie (pentru perioada 01.01.2023 – 30.06.2023), iar alţi 700 de lei în luna septembrie (pentru perioada 01.07.2023 – 31.12.2023).

Ca să poată plăti facturile cu acest card emis pe suport de hârtie, beneficiarul trebuie să se ducă la poştă cu cardul de energie, buletinul şi factura, însă există posibilitatea să le plătească şi direct la poştaşi, care vor fi instruiţi în acest sens, susţin reprezentanţii Poştei Române.

Sunt implicate şi asociaţiile de locatari

În cazul ieşenilor racordaţi la sistemul public de încălzire, care nu primesc o factură, ci se află pe lista de întreţinere, ei trebuie să ceară asociaţiei de proprietari certificatul de validare a datoriei pe care o au la căldură, nu contează dacă este curentă sau restantă, document pe care îl vor prezenta angajaţilor poştei, pe lângă actul de identitate şi cardul de energie, atunci când vor să facă o plată.

„În judeţul Iaşi se are în vedere instruirea tuturor salariaţilor implicaţi în activitatea de distribuire a cardurilor şi de încasare a facturilor. Sunt 370 de salariaţi pentru distribuire pe teren, la care se adaugă oficianţii de la sediul subunităţilor poştale. Încasarea facturilor va începe imediat ce Poşta Română va primi banii de la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE). Cardurile vor fi activate în baza unui calendar bine stabilit între MIPE şi Poşta Română”, au transmis pentru „Ziarul de Iaşi” reprezentanţii Poştei Române.

Ce se poate plăti cu cardul

Concret, se completează plata prin mandat poştal către contul furnizorului de energie (ori al asociaţiei de proprietari/ locatari), iar apoi se primeşte dovada plăţii – pe care este scrisă, după caz, suma care a mai rămas de plătit, valoarea plăţii/ plăţilor efectuate şi furnizorul/ furnizorii către care s-a efectuat plata.

Cei care îşi păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul şi pentru tranşa a doua, începând cu luna septembrie. În perioada 1–30 septembrie, persoanele care devin între timp eligibile vor primi cardul pentru a putea utiliza tranşa a II‑a, adică vor beneficia de jumătate din ajutorul pentru încălzire, respectiv 700 de lei.

Cu un card se pot face mai multe plăţi, către mai mulţi furnizori, până la terminarea sumei, însă nu mai târziu de 31 decembrie 2023, dată la care va expira cardul.

Servicii/ produse care se pot plăti cu cardul de energie: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire. 

Comentarii