Limuzina în care a fost atacată fiica reginei Elisabeta a II-a se află la Iaşi. Povestea ieşeanului colecţionar de maşini de epocă

marți, 11 iulie 2023, 01:50
6 MIN

Un ieşean face furori la evenimentele din ţară dedicate maşinilor de epocă. Gabriel Gîrlea este unul dintre colecţionarii vizibili, dar discreţi de automobile de epocă din Iaşi. Printre maşinile cu care Gîrlea face senzaţie se numără un Ford T fabricat în 1914, unicat în ţară şi despre care se spune că ar mai fi doar 250 de exemplare în întreaga lume.

Tot în colecţia bijuteriilor pe patru roţi a ieşeanului a intrat recent şi o maşină care a aparţinut Casei Regale a Marii Britanii, un Princess Limousine – automobil în care se afla prinţesa Anne, fiica reginei Elisabeta a II-a, în momentul unei tentative de răpire care a avut loc pe 20 martie 1974.

Gîrlea administrează şi o firmă în Iaşi care oferă spre închiriere automobile de epocă, cu majoritatea participând şi la concursuri şi parade cu vehicule istorice.

 Cu un Nash 960 Sedan din 1932, Gîrlea a obţinut un premiu special al juriului şi locul 3 la cea de-a V-a ediţie a Concursului de Eleganţă Sinaia, organizat de Retromobil Club România (RCR) sub Patronajul Majestăţii Sale Regele Mihai I al României.

Designul exterior a fost modernizat prin cromarea integrală a mai multor elemente (faruri, mânere portiere, lumini de poziţii), roţile au căpătat spiţe din oţel în locul celor din lemn, roţile de rezervă au fost montate pe aripile din faţă, iar în spatele maşinii s-a montat un portbagaj din lemn îmbrăcat în piele.

Cu un Dodge Du din 1935, Gîrlea a fost premiat în cadrul celei de-a VI-a ediţii a Concursului de Eleganţă Sinaia. Sunt doar 193 de exemplare în lume, fiind fabricate între anii 1935-1936. Compania Dodge Brothers a fost fondată în anul 1914 de fraţii John Francis şi Horace Elgin Dodge, an în care au produs prima lor maşină, cu motor în 4 cilindri – Dodge model 30, luând astfel naştere Dodge Brothers Motor Vehicle Company.

În 1916, Dodge devine al patrulea producător de maşini din Statele Unite, iar în 1920 a urcat pe locul al doilea. Dodge DU a venit în 1935 cu un design nou: un plafon mai jos, o grilă a radiatorului mai îngustă şi mai înaltă, faruri şi lămpi spate în formă de glonţ, podeaua a fost coborâtă, iar capacul de la radiator a fost ascuns şi în locul lui a fost montată sigla Dodge. Maşina care se află acum în „curtea” ieşeanului a fost restaurată integral.

„Princess Limousine” avea urmele reparaţiei după incidentul armat

Gîrlea mai are şi un Bentley S1 Special din 1957, ultimul model de Bentley construit pe o platformă cu şasiu separat. Primul proprietar al maşinii aflată acum pe mâinile lui Gîrlea a optat în anul 1962 pentru o nouă „faţă” a automobilului, când a preluat elementele de la modelul apărut în acel an.

Cât priveşte „Princess Limousine”, cu care colecţionarul ieşean a trecut pe la RAR Iaşi la începutul lunii mai anul acesta, a fost fabricată de Vanden Plas în colaborare cu Rolls Royce, într-o ediţie de aproximativ 200 de exemplare, între anii 1956 şi 1968.

Este o piesă valoroasă în garajul oricărui colecţionar de maşini, Gîrlea povestindu-le celor de la RAR Iaşi că a cumpărat autovehiculul într-o stare avansată de degradare de la departamentul care se ocupă de transportul membrilor Casei Regale Britanice şi că a văzut urmele reparaţiilor făcute după incidentul armat în care a fost implicată prinţesa Anne, fiica reginei Elisabeta a II-a. Individul care a atacat maşina prinţesei a rănit cu pistolul mai multe persoane, dar până la urmă a fost capturat de poliţie.

De-a lungul timpului, în special în Statele Unite, multe dintre aceste autovehicule au fost făcute să semene cu Rolls Royce Wraith. Grila de radiator a fost schimbată cu una de Rolls Royce Wraith, iar siglele au fost schimbate din Princess în Rolls Royce. Drept urmare, proprietarii care cumpărau la mâna a doua aceste maşini le reînregistrau ca fiind Rolls Royce.

Fordul din 1914 se porneşte la manivelă

Despre Fordul T din 1914 pe care îl mai are în colecţie, ieşeanul a explicat în urmă cu câteva luni pentru observatornews.ro: „Se porneşte la manivelă, acceleraţia este aici în dreapta volanului, în stânga este avansul. Are trei pedale, una este pentru mers înainte, una pentru mers înapoi şi una este pentru frână. Claxonul este tot aşa, o sârmă. Farurile nu au becuri, sunt cu gaz cu acetilenă. Are poziţii, lămpi cu gaz. Uitaţi, bancheta asta este originală cu spătarul.”

Gîrlea mai deţine şi un Jaguar din 1971: “Are 300 de cai. Am cumpărat-o din Statele Unite de la o fostă cântăreaţă de muzică country, Jef Williams. Am descoperit că, într-un service acolo, în America, au făcut o modificare intenţionată ca maşina să nu funcţioneze cu viteză, din cauză că doamna aceasta abuza tare de pedala de acceleraţie”, a mai spus ieşeanul pentru sursa citată.

De la firma din Iaşi pe care Gîrlea o administrează se poate închiria şi un Bentley S1 1955 (cea de-a 80-a maşină produsă de Bentley), care a aparţinut unui lord din Anglia, dar şi un Cadillac Fleetwood 75 din 1967, prinţul Albert de Monaco având un astfel de exemplar din 1962, care este folosit numai la ceremoniile princiare.

Bentley S1 1955 a aparţinut unui lord din Anglia, fiind cumpărată în 1955 de către un acţionar al Universal Pictures, care locuia în Beverly Hills. După 10 ani, maşina a ajuns în Anglia la Lord Robert W., care a folosit-o ca maşină personală la castelul său din Northampton. Maşina a fost păstrată foarte bine şi totul este original.

Cât priveşte Cadillac Fleetwood 75, a fost o serie full size echipată cu motoare V8, produsă în diverse modele între anii 1936 şi 1980. Modelul produs între anii 1962-1969 a fost denumit Imperial Limousine şi a fost cea mai lungă maşină produsă de Cadillac. Maşinile au fost asamblate manual, în fabrica Fleetwood, fiind doar 835 de exemplare în lume.

În flota de maşini pe care ieşeanul le închiriază se mai regăsesc un Buick Electra 225 Limited 1973 (produs între anii 1971-1976), un Dodge Victory Six 1928, un Rolls Royce Silver Spur 1979, un Vanden Plas Princess Limuzina 1962 şi Vanden Plas Princess Limuzina 1964, cât şi un Rolls Royce Silver Shadow II 1977 şi un Oldsmobile Delta 88 Royale 1975, un model full size produs în perioada 1949-1999 (21 de exemplare), aflat în linia de top de la Oldsmobile (divizie a General Motors).

A fost ultimul model decapotabil de la Oldsmobile. Oldsmobile Delta 88 Royale Convertible Special Edition a fost lansat ca o maşină de colecţie sub sloganul: “Your opportunity to own a colector’s item”.

O maşină de epocă se poate închiria cu 350 de euro pentru 5 ore

La unul dintre numerele de telefon lăsate la contact pe site-ul limuzinedeepoca.ro răspunde chiar Gîrlea, de la care am aflat că toate bijuteriile pe patru roţi se pot închiria în Iaşi la un preţ de 350 de euro pentru 5 ore, cu şofer.

Gîrlea nu a dorit să vorbească cu reporterii „Ziarul de Iaşi” despre pasiunea sa, astfel că am prezentat în articol doar câteva dintre maşinile de epocă cu care ieşeanul s-a prezentat la evenimente tematice din ţară, unde el apare ca proprietar al acestor maşini, cu menţiunea că nu ştim cu exactitate câte automobile de epocă deţine în prezent sau dacă cele pe care le-am menţionat în articolul de faţă îi mai aparţin. Totuşi, unele surse ne-au spus că Gîrlea ar avea în proprietate 20 de maşini de epocă.

El este şi membru RCR, Gîrlea fiind totodată şi reprezentant judeţean Filiala RCR Iaşi. 

Comentarii