PERICOL – Proiectul autostrăzii A8, înghețat în sertarele din București! De la Iași la Pașcani vom merge pe autostradă peste 7 ani

vineri, 19 ianuarie 2024, 02:50
4 MIN
 PERICOL – Proiectul autostrăzii A8, înghețat în sertarele din București! De la Iași la Pașcani vom merge pe autostradă peste 7 ani

Termenele pentru finalizarea documentației de proiectare pentru tronsonul ieșean al Autostrăzii Unirii au fost amânate până în 2025. Nu se lucrează nicăieri pe toată lungimea autostrăzii. Și cei de la asociațiile civice, dar și Cătălin Urtoi șeful interimar al CNIR, și-au pierdut răbdarea

Finalizarea concursului de selecție a directorului general al noii Companii de Investiții Rutiere și unele ezitări în realizarea proiectului Autostrăzii Unirii ridică unele semne de întrebare în privința parcursului A8. Anul 2024 a început fără niciun șantier pe tot parcursul celor 311 km ai autostrăzii, de la Tg. Mureș la Prut, în vreme ce compania creată pentru a prelua proiecte precum A8 de la CNAIR este „legată de mâini” în lipsa unui buget aprobat.

Cătălin Urtoi, cel care a asigurat interimatul la conducerea CNIR și a organizat de la zero această structură, a atras atenția că selecția personalului – între care 13 angajați pe partea de implementare proiecte/ reclamații/ revendicări/ exproprieri, 6 pe achiziții publice, câte 4 pe economic și pe tehnic/ pregătire proiecte etc. – este în așteptarea bugetului. Urtoi a amintit că a mai existat o încercare de obținere a bugetului la sfârșitul anului trecut, care însă a eșuat.

Pe de altă parte, concursul de selecție a directorului general, funcție pentru care, alături de Cătălin Urtoi – care asigură interimatul de mai bine de jumătate de an – s-au mai înscris trei candidați, s-a încheiat de o lună și trebuie doar să fie desemnat câștigătorul.

Amintim că ieșeanul care a „dat” calitatea de consilier onorific al ministrului Transporturilor pe cea de administrator al CNIR și ulterior de șef interimar al companiei pledează pentru preluarea A7 și A8.

 

Progres cu pași mărunți

 

Temerile lui Urtoi au fost confirmate joi, la reluarea ședințelor de progres pe proiectele de infrastructură rutieră organizate de cei de la CNAIR cu reprezentanții administrațiilor locale, cu societatea civilă – respectiv asociațiile pro-autostradă, și cu proiectanții. Chiar dacă cei de la Consitrans au absentat din nou, termenele prezentate pentru A8 au fost din nou prelungite, ceea ce l-a scos din sărite pe Ionel Apostol, de la „Împreună pentru A8”. El ne-a confirmat ulterior că acordul de mediu nu va mai fi gata în aprilie, ci în iulie, iar toată documentația (studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru cei 93 km ai A8 din județul Iași) nu mai trebuie predată în septembrie, ci abia în martie 2025. În felul acesta, vom ajunge de la Iași la Pașcani pe autostradă abia la sfârșitul lui 2030, ne-a spus el, enumerând fazele următoare: licitație, eventual contestații și construirea propriu-zisă.

„Autostrada Unirii are nevoie de sprijinul tuturor. Voi urmări îndeaproape modul în care se desfășoară procesul de avizare la nivelul Agenției pentru Protecția Mediului. Nu mai putem pierde timpul. Și așa s-a întârziat nepermis de mult. Autostrada Unirii trebuie să devină realitate și toți cei care vor pune piedici acestui proiect esențial pentru Iași și Moldova vor avea doar de suferit”, a subliniat la rândul lui prefectul Iașului, Bogdan Cojocaru.

 

Ce s-ar putea face totuși în 2024

 

E un ping-pong politic cu A8, a conchis Ionel Apostol, care s-a referit și la sectorul montan în termeni sumbri: poate în 2040 să putem trece munții pe autostradă, dacă mai apucăm.

Adrian Covăsnianu, de la „Moldova Vrea Autostradă”, a menționat de asemenea noile termene decalate, arătând că pentru sectorul montan ar mai putea vedea licitații anul acesta două din cele șase segmente în care a fost împărțit. Ele vor veni în continuarea capetelor – dintre care unul așteaptă de patru luni ordinul de începere a lucrărilor (Moțca-Tg. Neamț), iar celălalt este în faza judecării contestațiilor admise (Tg. Mureș-Miercurea Nirajului). Practic, dacă nu se vor „împiedica” și cele două segmente noi, A8 va continua de la Tg. Neamț spre Pipirig, iar de la Miercurea Nirajului va avansa către Sărățeni.

Ar mai putea urma anul acesta „dezghețarea” licitației (acum suspendată) pentru contractul de proiectare și construire a podului peste Prut și, eventual, un contract pentru primele studii de proiectare a bretelei de la traseul A8 până la viitorul Spital Regional de Urgență, anunțate deja de directorul general al CNAIR. De data asta, fără niciun termen. 

CITEȘTE ȘI: Autostrada A8 din judeţul Iaşi: 53 de clădiri vor fi demolate. Proiectul a fost depus pentru avizare la Mediu

Comentarii