Protestele transportatorilor și fermierilor au ajuns și la Iași: Nu-ți mai permiți acum să plătești 26 sau 27.000 de lei, să ai asigurare tot anul!

luni, 15 ianuarie 2024, 15:29
5 MIN
 Protestele transportatorilor și fermierilor au ajuns și la Iași: Nu-ți mai permiți acum să plătești 26 sau 27.000 de lei, să ai asigurare tot anul!

Marian Iacomi, un transportator cu state vechi din Iași recunoaște că lucrurile au scăpat de sub control. Deși lucrează în branșă de 23 de ani și administrează, în prezent, o flotă de 16 camioane,  antreprenorul spune că nu s-a mai confruntat cu probleme atât de mari din cauza banilor ca până acum.

 

Protestele se țin lanț în rândul transportatorilor și fermierilor. Pentru a șasea zi la rând, nemulțumirile i-au scos, din nou, pe șosele și au circulat în coloană, cu viteză redusă, în semn de protest față de eșecul negocierilor cu reprezentanții Guvernului. Ei condamnă taxele din România și se întreabă dacă se mai merită să mai muncească în țară, când numai asigurarea unui camion, pentru o lună de zile, costă 3.000 de lei.

Marian Iacomi, un transportator cu state vechi din Iași, recunoaște că lucrurile au scăpat de sub control. Deși lucrează în branșă de 23 de ani și administrează, în prezent, o flotă de 16 camioane,  Marian spune că nu s-a mai confruntat cu probleme atât de mari din cauza banilor ca până acum. „Vă spun sincer, în lunile noiembrie și decembrie am avut două camioane care au făcut transport, cu cereale, în Republica Moldova. După ce am plătit tot, salariul șoferului, rovignete, motorină, asigurare- 3.000 de lei pe lună, doamnă! 3.000 de lei pe lună este asigurarea la un camion! Nu-ți mai permiți acum să plătești 26 sau 27.000 de lei, să ai asigurare tot anul! Că, unul la mână,  nu ai de muncă tot anul! Doi la mână, sunt perioade în care rămâi cu camionul în curte, pentru că nu ai șoferi! Șoferii muncesc în Germania, pe salarii de 4.000 de euro. De ce ar mai veni în România, să muncească pe 5-6.000 de lei? Când el se urcă în avion la sfârșitul săptămânii, Stuttgart- Iași, 40 de euro și la revedere! Și luni pleacă iar înapoi sau la două săptămâni sau trei”, s-a plâns Marian Iacomi, administratorul unei firme de transport din Iași.

Acesta ne-a mai povestit că, după două luni de muncă, cu două camioane, nu doar că profitul a fost zero, dar a venit și cu bani de acasă. Tocmai din acest motiv, spune antreprenorul, nu își mai permite să scoată toate camioanele pe traseu. „Eu am rămas cu bani lipsă în buzunar, după ce am muncit două luni de zile, cu două camioane! Am mai multe camioane, dar nu le-am trimis la muncă. Stau cu ele în curte (…) Mai merită să mai muncești în România? Cu care muncesc în Italia și fac Italia- Germania, la alea mai rămâi cu ceva bani. Dar, vă spun, este crâncen! 320 de milioane de lei (vechi) pe an la un camion ?! E dezastru! Și nu ai de muncă zi de zi. Constant. Ba se strică camionul, îl bagi în service, stă câte două-trei săptămâni, o lună. Ba nu ai șofer. Dacă se strică camionul, să nu credeți că șoferul te așteaptă pe tine, să îl repari. Nu! El se duce la altă firmă. Este strigător la cer! Cel puțin cu asigurarea”, a mai atras atenția transportatorul din Iași.

Sunt bani pentru care muncim, dar noi batem ca surdu-n tobă!”

Însă, nemulțumirile nu se opresc aici. Pe lângă asigurare, patronul firmei de transport din Iași spune că responsabilii ar trebui să ia exemple de bune practici de la vecinii de peste graniță, unde impozitul pe camion nu se plătește oricum. „Mai este o problemă legată de impozit. Dacă eu am camionul, cu motorul defect, în garaj și stau două luni de zile. În toată Europa, mă duc predau numerele pe data de 1 a lunii și a oprit impozitul, pentru că și ăla e 4.000-5.000 de lei pe an. Când revin, începe iar să curgă impozitul. De ce nu vor să facă și aici la fel?! Sunt bani pentru care muncim, dar noi batem ca surdu-n tobă!”, după cum a mai semnalat Marian Iacomi.

Nici în afara țării nu sunt toate roz

Dacă guvernanții nu iau măsuri urgente în sprijinul acestui sector, soluția este una singură, este de părere transportatorul din Iași: „Să meargă toți să muncească în afară, cu camioanele! Numai că și de acolo ne-au fugărit! Și aici sunt o mulțime de probleme, pe care omul de rând nu le știe. Te lasă să muncești doar patru săptămâni cu el, în Germania, Italia, Belgia sau Olanda. Ei au un regulament, clar, care zice că șoferii trebuie să stea 5 zile la garaj. Să se ducă acasă, în România, cu camionul, să stea cu familia, că vezi Doamne, să consolideze relațiile familiale. Dacă tu nu ai plecat după patru săptămâni cu camionul din Italia, Germania, Belgia sau de unde ești, amenda este de 6.000 de euro.”

Întrebat dacă s-a alăturat și el protestului din capitală, administratorul firmei de transport din Iași ne-a mărturisit că da, precizând că a trimis un camion în București.

Luni, la Iași, zeci de tractoare și camioane au ajuns aproape de oraș și au întors la sensul giratoriu din apropierea unui hipermarket, în încercarea de a bloca șoseaua europeană care trece prin Lețcani. Protestele au continuat în mai multe județe din țară, manifestanții blocând străzi importante, dar și puncte de trecere a frontierei precum Nădlac, Siret sau Albița. Pentru a evita aceste zone, șoferilor li se recomandă să se informeze cu privire la restricțiile de trafic. Ei sunt rugați să opteze pentru rute alternative și să respecte indicațiile polițiștilor aflați în teren, pentru fluidizarea circulației, după cum anunță Infotrafic.

Comentarii