REPORTAJ – Urmașii Domnului Trandafir: un model de lecție deschisă la Școala Hărpășești

joi, 14 octombrie 2021, 02:03
13 MIN
 REPORTAJ – Urmașii Domnului Trandafir: un model de lecție deschisă la Școala Hărpășești

Teach for Romania, cu sprijinul Lidl România, a deschis în acest an primul său birou regional, care va opera în regiunea Moldovei și va avea sediul la Iași. Cu această ocazie, reporterii Ziarului de Iași au fost invitați la o lecție deschisă în una dintre comunitățile în care profesorii organizației încearcă să schimbe destine și să ofere o șansă reală la educație. În cadrul vizitei am aflat cum copiii de clasa I de la Hărpășești reușesc să învețe să numere, să calculeze cu ajutorul unui extraterestru, dar și reguli despre cum să își respecte colegii și să-i ajute. Totul folosind metode didactice moderne, dar și un secret știut doar de profesorii adevărați: să îi înțeleagă cu adevărat pe copii, să le înțeleagă problemele, pasiunile și interesele pe care le au. Acesta este și primul pas al unui profesor Teach for Romania atunci când ajunge în comunitățile vulnerabile – de a crea mai întâi conexiuni cu elevii și părinții. Așa se nasc Domnii și Doamnele Trandafir din timpurile noastre. Profesori care devin mai mult decât cadre didactice, care îi determină pe copii să învețe, mai întâi ascultându-i. Iar asta a învățat pe propria piele fiecare cadru didactic din proiect: că în fața lor, indiferent de vârstă, sunt mici persoane cu propriile nevoi, personalități, temperamente, care așteaptă să fie ascultate.

Biroul zonal Teach for Romania va pregăti 80 de profesori în următorii 2 ani

Reporterii Ziarului de Iași au fost invitați la început de octombrie la o lecție deschisă în cadrul Școlii Hărpășești, comuna Popești, una dintre instituțiile de învățământ din județ în care activează un cadru didactic Teach for Romania. Organizația, care ajunge în localitățile cele mai vulnerabile din țară, unde sunt școli cu o rată mare de analfabetism funcțional, de absenteism sau abandon școlar, și-a extins activitatea prin deschiderea primului birou regional din țară, acesta având sediul la Iași. Așa am ajuns să cunoaștem cu adevărat cum reușesc acești profesori să schimbe destine și să-i aducă pe elevi în clase, cum reușesc să le schimbe părerea părinților care cred că educația nu este importantă și cum ajung să dea naștere unor adevărate comunități care să sprijine activ școala.

Biroul regional a fost deschis cu sprijinul Lidl România, cu un an mai devreme decât era programat inițial, iar pe viitor, în următorii ani, Teach for Romania are drept obiectiv pregătirea a 80 de profesori pentru zona Moldovei, profesori care să schimbe, cu fiecare clasă și comunitate în care ajung, ideea că educația este importantă doar pentru cei care și-o permit, iar pentru ei școala nu are niciun viitor.

Navetă de două ore zilnic pentru a schimba destine

Școala Hărpășești din comuna Popești este una dintre școlile care se bucură de prezența unui cadru didactic susținut prin programul Teach for Romania. Anca Bulai, doctorandă la Facultatea de Geografie din Iași, face zilnic naveta pentru a se întâlni cu copiii clasei I de la Școala Hărpășești, o școală proaspăt renovată, curată și cu ferestre luminoase. Este în al doilea an de program și, după ce a făcut cele șase săptămâni de pregătire inițială pentru intrarea în organizația Teach for Romania, a început să predea la Hărpășești. Face în fiecare zi o oră cu autobuzul din Iași până la școală și tot atât la întoarcere, dar chiar și așa nu uită niciodată să își asculte fiecare elev în parte, să le poarte mâna pe caiet atunci când literele sau numerele nu ies cum ar trebui și are energie să cânte și să râdă mereu cu cei mici. La ora 8 și câteva minute, din sala de clasă a celor de clasa I se aud cântece. Au ora de muzică și încearcă să capete energie pentru următoarea oră, cea de matematică, la care urmează să aibă oaspeți de la Teach for Romania. 

Copiii din clasa I de la Hărpășești, după un an de pandemie, au doar aproximativ două luni în care au mers fizic la școală. În rest, au stat acasă și au parcurs materia cu ajutorul pachetelor educaționale, pentru că semnalul din localitate nu a permis realizarea de ore online. Organizația Teach for Romania i-a sprijinit cu dispozitivele necesare și chiar cu cartele, dar tot a fost prea dificil să se facă ore în timp real. „Ne-am chinuit foarte mult. Anul acesta a ajuns internet prin cablu, dar până acum nu era. Am primit tablete și am luat cartele în funcție de ce rețea spuneau părinții că ar prinde semnal în zona lor pentru a putea măcar discuta pe WhatsApp”, explică Anca Bulai.

Extraterestul Gregory, prietenul de la clasă al elevilor

Chiar și în timpul scurt petrecut cu copiii, tânărul cadru didactic a construit aproape o familie în clasă. A depus eforturi să-i aducă pe toți la școală, a vizitat părinții prin sat și a avut discuții cu fiecare dintre ei. A fost nevoie și de serviciile sociale acolo unde părinții înțelegeau mai greu nevoia de a-și da copiii la școală, în clasa 0, dar în timp i-a câștigat pe toți. „Și eu provin dintr-un sat, undeva uitat de lume, și am avut parte de profesori foarte buni. Mi-am zis că dacă am anumite abilități, atunci trebuie să dau și eu înapoi comunității”, spune cu convingere Anca Bulai. Ar fi dorit să fie inițial profesor de Geografie sau să rămână în zona de cercetare, dar acum spune cu încredere că vrea să fie învățător. Micile satisfacții și dragostea celor mici i-au schimbat complet planurile. „Acum, la început de an, când un copilaș a văzut că tot eu sunt învățătoarea lui, pentru că nu toți aflaseră, a venit și m-a strâns în brațe și a început să plângă de bucurie că sunt tot eu”, spune cu emoție cadrul didactic. Iar pasiunea pentru ceea ce face se poate vedea din modul în care predă lecțiile și din dorința celor mici, elevi de clasa I, de a răspunde la oră și de interacționa cu „doamna”. 

Lecția de Matematică începe cu un cântecel: „2,4,6,8, cozonacul este copt”, se aude din sala luminoasă. Apoi se vorbește despre Aminu Gregory, un extraterestru vesel, care este mascota clasei, un ajutor în învățare pentru copii. Cei mici merg pe rând la tablă să scrie numere, iar în bancă colegii acestora scriu pe caiete. Învață cum să numere din doi în doi, din trei în trei sau care este diferența dintre numerele pare și cele impare.

Doar P., un copilaș cu nevoi speciale, are alte sarcini. La clasa 0 abia putea să vorbească și interacționa mai mult prin semne. Acum, în pauze, se joacă cu ceilalți copii, iar în ore are sarcinile sale de îndeplinit. Lângă el, tot în prima bancă, este M., o fetiță care s-a întors din Spania și care încă are dificultăți în a înțelege materia. În clasă, pentru că anul trecut nu toți au lucrat acasă împreună cu părinții, nivelul de pregătire este diferit, așa că învățătoarea trece pe la fiecare pe la bancă, le mai explică unde au greșit sau îi felicită pe cei care au terminat. Iar cei care și-au finalizat sarcinile sunt încurajați să îi ajute și pe colegii lor. Nu se stă cu mâinile la spate, nu se cere liniște la fiecare cinci minute, dar cu toate acestea în clasă fiecare pare să își știe rolul. Iar contractul semnat de toți copiii împreună cu „Doamna”, prin care își asumă că vor ridica mâna când răspund sau că își vor respecta colegii pare să fie unul dintre motivele pentru care se comportă ca niște oameni mari, atât cât vârsta le permite. Astfel de „trucuri”, compromisuri sau jocuri îi fac pe cei mici să fie atenți, să fie parte a eforturilor depuse de profesor și să înțeleagă că este alegerea lor să fie cuminți sau să învețe.

Teach for Romania, o comunitate construită pentru elevi

În programul Teach for Romania se poate înscrie oricine dorește să aducă cu adevărat o schimbare în bine în educație, indiferent dacă are specializările necesare sau nu. În cele șase săptămâni de formare inițială, dar și cu ajutorul formărilor din cei 2 ani de program, profesorii învață cum să intervină în cele mai vulnerabile comunități, cum să creeze relații și cum să mai reducă din decalajele întâmpinate. Ei urmează să ajungă în școlile unde gradul de alfabetizare este scăzut, unde sunt decalaje mari de învățare față de anul în care sunt înregistrați, dar și probleme sociale, emoționale, absenteism ridicat și risc crescut de abandon școlar. Iar în aceste comunități începe o luptă la care multe alte cadre didactice au renunțat, comunități în care cei mici nu ajung să finalizeze nici măcar clasele gimnaziale. „Sunt copii care pot fi în clasa a II-a, a III-a și care încă nu știu să scrie, să citească. Mai este partea de dezvoltare a abilităților socio-emoționale, astfel încât să învețe să își gestioneze emoțiile, să aibă relații sănătoase cu cei din jur, să învețe să pună limite și să se autoregleze, precum și o atenție foarte mare de a reduce absenteismul și a preveni abandonul școlar. Iar în cazul în care sunt copii care sunt în repetenție de mai mulți ani să te asiguri că îi aduci la școală și că finalizează măcar ciclul gimnazial”, explică Gabriela Dima, director al biroului regional din cadrul Teach for Romania.

Organizația are construită și o rețea întreagă de Alumni, de persoane care au trecut prin programul de pregătire și au experiențele necesare. Perioada de pregătire îi ajută să înțeleagă care sunt primii pași care trebuie parcurși în comunitățile în care ajung, dar mai ales învață că nu există o soluție universală pentru o anumită problemă și este nevoie de implicare și de înțelegere a locului unde ajung. „Noi am văzut care sunt competențele care l-ar ajuta pe un profesor să poată să își îndeplinească rolul și să aibă impact nu doar în sala de clasă, ci și în afara sălii, adică cancelarie și comunitate. Iar ulterior, pe termen lung, pentru că programul nu se termină după doi ani, toți cei care devin alumni au un rol foarte important în a produce această schimbare sistemică pe care noi o urmărim”, explică Gabriela Dima. Așa au ajuns să devină Domni și Doamne Trandafir oameni care nu aveau pregătirea inițială să fie în sistemul de învățământ, dar care aveau mentalitatea, gândirea strategică și abilitatea de a construi relații cu cei din jur, iar mai apoi să genereze schimbarea prin modul lor de a fi.

Pentru a fi un adevărat cadru didactic în programul Teach for Romania nu contează câte diplome ai, ci contează cât ești de implicat. Mulți profesori din cadrul proiectului educațional pornesc campanii de strângere de fonduri pentru comunitățile în care ajung să își facă meseria, aplică pentru diferite finanțări, sunt capabili nu doar să vadă problemele, ci să caute și soluții. „De curând, profesoare care sunt noi intrate în program, în Mironeasa, au inițiat o astfel de campanie pentru că aveau nevoie de bani pentru a achiziționa auxiliare. Copiii nu-și permiteau să plătească și au reușit să strângă bani pentru aceste costuri”, explică Gabriela Dima, subliniind că se dorește ca soluțiile să nu vină doar din partea Teach for Romania, ci este nevoie ca fiecare profesor să aibă inițiative proprii. 

Iar acest lucru se dorește și la nivelul clasei, în predare. Profesorii să vadă dincolo de faptul că elevii nu sunt motivați să învețe și să caute soluții pentru a ajunge să le trezească dragostea pentru educație. „Noi încercăm să facem învățarea relevantă pentru copii. Pentru că ei vin la școală și nu înțeleg de ce vin la școală și de ce învață anumite lucruri, la ce le trebuie tabla înmulțirii sau fracțiile. Și atunci trebuie să te uiți la ce îi interesează pe ei. O colegă povestea că elevii ei jucau în pauză barbut, iar ea avea de făcut tabla înmulțirii la clasă. A folosit interesul acesta a lor și a organizat o competiție folosind zarurile pentru a face tabla înmulțirii cu ei. Trebuie să te uiți la astfel de situații și să fii deschis. Dacă rămâi rigid și cu ideea că numai într-un anume mod poți să predai ceva, atunci nu reușești”, explică directorul regional al Teach for Romania. 

Încrederea, primul pas spre sufletul și mintea copiilor

Cadrele didactice de la Teach for Romania au învățat repede că dincolo de orice competență profesională este nevoie mai întâi să câștige încrederea celor din fața lor. Sunt copii care nu înțeleg rolul școlii pentru că acasă nu au acest exemplu, care sunt violenți pentru că așa au primit exemplu în familie, care se simt nedreptățiți și care s-au învățat că nu sunt niciodată ascultați. „Se spune că cei mici nu țin minte neapărat ce le-ai zis, ci cum anume i-ai făcut să se simtă”, explică Gabriela Dima. Iar acest lucru i-a fost confirmat de nenumărate ori în experiențele de la clasă. „Copiii, atunci când au în față o persoană nouă, sunt temători pentru că ei nu au atâta putere, iar cel din față este investit cu foarte multă putere. Iar pentru comunitățile vulnerabile, de cele mai multe ori, ei au imaginea acelor oameni care au putere, dar o folosesc discreționar și abuziv și atunci au emoții când intră în clasă”, continuă Gabriela Dima. Își amintește de perioada în care preda la clasă, iar un copil cunoscut ca fiind violent a bătut un coleg. Adulții din jurul lui l-au tras imediat la răspundere, l-au certat, dar nu l-a ascultat nimeni. „El spunea mereu «dar l-a bătut pe fratele meu», iar adulții nu îl auzeau”, povestește cadrul didactic, care explică că un act de violență poate fi o manifestare a suferinței sau frustrării, dar și o manifestare a unei intenții nobile. „Atunci mi-am dat seama că el este cel mai mare dintre frați, cu un tată abuziv, și el se simte responsabil pentru fratele mai mic. Și nu voia nimeni să-l asculte. Asta m-a și ajutat pe mine să construiesc o relație cu el mai apoi”, povestește Gabriela Dima. Așa că, după ce toți ceilalți adulți au plecat, Gabriela Dima i-a validat intenția nobilă, de a-și proteja fratele, și l-a felicitat pentru asta. A încercat însă să îl determine pe copilul de 8 ani să vină la ea când mai are probleme, nu să își facă dreptate singur. „Mi-a zis nu, că dacă cineva îi face rău fratelui său atunci el îl bate. Eu l-am asigurat că sunt lângă el și îl voi ajuta. Mi-am început ora, au trecut 35 de minute, iar el a venit lângă mine și mi-a zis «Doamna, m-am gandit, o să vin la dumneavoastră de acum». Deci el, la 8 ani, a stat jumătate de oră în bancă și a cântărit dacă poate să aibă încredere în adultul din fața lui. S-a gândit la toată experiența lui de viață, la mine și la cum mă cunoscuse în acele luni și a decis dacă să aibă încredere. Acela a fost punctul din care eu am putut să construiesc și nu a mai fost copilul acela agresiv”, povestește, cu lacrimi în ochi, Gabriela Dima, care rezumă într-o singură poveste modul în care apropierea de elevi, înțelegerea nevoilor fiecăruia dintre ei și disponibilitatea de a-i asculta cu adevărat poate schimba destinele celor pe care alții nu le dădeau nicio șansă.

Teach for Romania în câteva cuvinte și cum poți sprijini programul

Teach for Romania este o organizație neguvernamentală care, prin programele sale, își propune să crească nivelul calității educației copiilor din mediile vulnerabile. Practic, organizația recrutează oameni noi, dar și profesori care sunt deja în sistemul de învățământ, persoane care să își dorească cu adevărat să aducă o schimbare, să fie capabili să ia inițiativă și să caute soluții pentru comunitățile în care ajung, reducând astfel cele mai mari probleme ale învățământului românesc: analfabetismul funcțional, abandonul școlar și absenteismul. Efortul organizației este sprijinit de către Lidl România, partener strategic din 2017. Alături de sprijinul financiar, compania a organizat în ultimii cinci ani și o campanie în magazinele din țară, prin care la  achiziționarea oricărui produs din gama Școala în coolori vesele, a donat câte 1 leu către programul Teach for Romania. Anul acesta, Lidl România, cu sprijinul clienților, a donat suma de 1.300.000 de lei către Teach for Romania, bani care vor ajuta la recrutarea, formarea și susținerea noii generații de profesori Teach for Romania.

Comentarii