Şoc şi groază? A dispărut din proiectul A8 legătura spre SRU şi Aeroport

sâmbătă, 10 iunie 2023, 01:50
5 MIN
 Şoc şi groază? A dispărut din proiectul A8 legătura spre SRU şi Aeroport

Reprezentanţii CNAIR spun că nu ar fi rentabilă realizarea ei, în timp ce reprezentanţii asociaţiilor pro-autostradă şi ai autorităţilor locale s-au arătat contrariaţi de modificare. Ce soluţii sunt în lipsa acestei bretele.

 

Ultima şedinţă de progres, în care sunt trecute în revistă stadiile proiectelor de infrastructură rutieră, a încins spiritele pe segmentul de autostradă Leţcani-Ungheni.

Până la realizarea legăturii dintre A8 și Aeroport-SRU, soluția cea mai probabilă rămâne lărgirea DN 24 – bd. Rosetti la patru benzi. Momentan, singurul termen de realizare a acestei legături extinse (și a Autostrăzii Unirii) este cel preconizat pentru Spitalul de Urgență: anul 2028

Tronsonul montan al autostrăzii A8 este în continuare mai avansat decât segmentul ieşean (de la Moţca la Ungheni) – evident, exceptând cele două capete, Tg. Mureş-Miercurea Nirajului şi Tg. Neamţ-Moţca, unde licitaţiile sunt deja în etapa evaluării ofertelor. Aici, avizul de mediu este bifat şi a mai rămas de rezolvat partea achiziţiei/ despăgubirilor pentru masa lemnoasă de la proprietarii pădurilor de pe traseul Autostrăzii Unirii care vor fi expropriaţi.

Cătălin Urtoi, directorul interimar al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere, declara într-un interviu în studioul tv al Ziarului de Iaşi că licitaţia pentru proiectare şi execuţie pentru acest tronson va fi lansată la toamnă, în vreme ce procedura similară pentru Moţca-Ungheni, la începutul anului viitor.

De unde vine nerentabilitatea

Problemele pe acest din urmă segment, altminteri întârziat în actuala etapă de actualizare a studiului de fezabilitate şi de realizare a proiectului tehnic, au luat o altă formă – care, de fapt, nu au legătură cu traseul autostrăzii: drumul de legătură dintre autostradă şi Spitalul Regional de Urgenţă, respectiv Aeroport nu se mai face în actualul proiect.

Cititi si: Un miliard de euro pentru capetele A8. A fost lansată licitaţia de proiectare şi execuţie

Reprezentantul CNAIR, respectiv Ionuţ Udeanu, directorul Departamentului Inginerie şi Analiză Documentaţii, a precizat că Ministerul Transporturilor a găsit breteaua spre SRU ca fiind nerentabilă, astfel că aceasta va fi subiectul unui proiect separat în viitor. Practic, motivul principal ar fi traficul scăzut pe această viitoare arteră. Nodul rutier prevăzut în acest sens – care încă nu a fost precis localizat între cel din în zona localităţii Vulturi, pentru conexiunea cu DN 24 Iași-Sculeni, și cel din zona Golăiești, pentru conexiunea cu Varianta Ocolitoare Est – va rămâne pe proiectul traseului A8 ca nod de perspectivă. Aceasta a fost singura promisiune „smulsă” directorului CNAIR de participanții la discuţiile de joi.

Accesul spre SRU: pe bd. Rosetti

Dar cât de gravă este amânarea construirii acestei legături? Participanţii la discuţie au invocat mai multe motive, de la amplasarea nepotrivită a Spitalului Regional de Urgenţă în nordul oraşului şi extinderea terminalelor pe partea de vest a pistei Aeroportului, până la lipsa unei susţineri mai active a acestor drumuri de legătură din partea ieşenilor şi, în consecinţă, necesitatea unei implicări reale a Primăriei, CJ şi a parlamentarilor.

Cititi si: Studiu de fezabilitate: şosea cu patru benzi de la ieşirea din Iaşi spre Sculeni

Odată asumată amânarea realizării lor de către CNAIR, au fost identificate câteva soluţii „de avarie”. Astfel, pe lângă drumurile de acces alternative în lucru spre Aeroport, prin Aroneanu, respectiv prin Tătăraşi, a fost amintit planul Regionalei de drumuri naţionale Iaşi de extindere la patru benzi a bulevardului C.A. Rosetti până la intersecţia de la Vânători – zona unde s-ar putea realiza conexiunea la A8. Aici, studiul de prefezabilitate este deja în lucru şi ar trebui predat până la sfârşitul verii. Cum SRU va deveni funcţional cel mai devreme în 2028, ar fi timp suficient pentru extinderea DN 24 la patru benzi din Iaşi până la Vânători.

Cititi si: IMAGINI: A8 alunecă deja la vale, la Aeroport. Ce-i de făcut?

Cât priveşte accesul spre Aeroport, acesta nu a fost niciodată îngreunat – decât acum, când se reamenajează parcarea aerogării. Amintim că proiectul construirii T4 vine la pachet cu extinderea parcării de la aproximativ 450 de locuri la peste 600 şi dublarea căilor de acces auto în faţa terminalelor de pasageri. Şantierul urmează să se finalizeze la jumătatea lunii august. Reprezentantul CJ la discuţiile dintre CNAIR, membrii asociaţiilor pro-autostradă, proiectant şi autorităţi locale a admis indirect că nerealizarea legăturii spre aerogară ar fi o pierdere pentru viitorul segment cargo al Aeroportului Iaşi, care urmează să fie amenajat de cealaltă parte a pistei.

Dacă drum de legătură nu e, măcar Variantă Ocolitoare Est

Poate să facă între timp Consiliul Judeţean ceva în acest sens? Vicepreşedintele Marius Dangă ne-a spus ulterior că a fost reluată procedura obţinerii personalităţii juridice a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitare Iaşi Infrastructura şi că aceasta va avea acces la o gamă mai largă de oportunităţi de finanţare. Mai devreme sau mai târziu, această legătură se va face indiferent că e rentabilă sau nu, s-a arătat convins vicele CJ.

Cititi si: BUCLUC: Poate fi un cartier de case de lângă Iaşi buturuga mică din calea autostrăzii A8?

Celălalt drum de legătură rămas în discuţie este de fapt Varianta Ocolitoare Est a Iaşului. Săptămâna viitoare ar trebui să fie gata examinarea la CNAIR a studiului de prefazibilitate, predat deja astă-toamnă de proiectant cu cinci propuneri de traseu, şi să fie emis ordinul de începere a studiului de fezabilitate. În acest caz, este vorba de un drum care pleacă din A8 în zona Golăieşti şi va avea aproximativ 30 km lungime, conectând autostrada cu DN 28 în apropierea localităţii Osoi şi cu DN 24 la sud de Schitu Duca.

Ocoleşte autostrada Cartierul Austriac?

Între timp, investigaţiile geotehnice se vor încheia cel târziu la începutul lunii iulie – inclusiv cu o eventuală revenire pe un traseu deviat între Horleşti şi Breazu. Este vorba de solicitarea investitorilor de la Cartierul Austriac, de translare a traseului A8 propus de Consitrans cu aproximativ 200 de metri faţă de punctul iniţial în direcţia Pădurii Mârzeşti, pe care cei de la CNAIR au preluat-o în studiu. Consultările pe acest subiect au fost închise anul trecut. Totuşi, CNAIR s-a arătat dispusă să mai ia o dată în discuţie situaţia, iar răspunsul final ar putea fi dat în aproximativ două săptămâni. Condiţia este ca solicitarea să fie justificată, iar modificarea să nu provoace întârzieri în derularea proiectului sau costuri suplimentare.

În fine, podul peste Prut, capătul A8, va intra peste două luni în licitaţia de atribuire a contractului de proiectare şi execuţie. 

Comentarii