marti, 19.03.2024
Investitorii susţin că traseul trebuie modificat pe motiv că ar trece prin intravilanul localităţii Horleşti şi printr-o arie protejată din apropiere. Primarul şi câţiva locuitori ai comunei Rediu s-au pronunţat şi ei împotriva construirii în zonă a unui nod de conectare a DJ 282 la autostradă. Săptămâna aceasta se va stabili dacă se mai poate schimba ceva la traseul A8.
Traseul A8 aprobat la începutul anului la CNAIR
În Rediu, comuna devenită antologică pentru şedinţele mai mult zgomotoase decât utile ale Consiliului Local, s-a ivit un nou subiect de controverse: traseul autostrăzii. Deşi, astă-toamnă, au avut loc dezbateri publice pentru traseul autostrăzii la nord de municipiul Iaşi, în urma cărora a fost stabilită una din cele cinci variante aflate până atunci în discuţii, subiectul a fost redeschis odată cu sosirea în zonă a echipelor de cercetare a terenului, care trebuie să realizeze studiile arheologice.
Cititi si: Reportaj: pe aici va trece A8. O zi printre primii muncitori care sapă deja la autostradă. Lutul e bun, nisipul pune probleme
Practic, potrivit hărţilor stabilite de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Autostrada Unirii ar trece pe lângă primele case de la intrarea în localitatea Horleşti, după indicatorul care marchează limita satului pentru cei care vin dinspre Breazu.
Traseul autostrăzii și nodul cu bretelele de conectare ale DJ 282 se află în intravilanul localității Horlești, într-o zonă unde abia a început să se construiască
Este intravilanul satului Horleşti, ne spune Codrin Andoniu, un investitor care tocmai construieşte un cartier de case în această zonă şi care susţine că traseul unei autostrăzi nu poate fi decât în afara localităţilor. Mai mult, el afirmă că nu a fost anunţat despre dezbaterile publice organizate în toamna trecută pentru stabilirea traseului.
Cu doi ani în urmă, autostrada părea blocată tot la Rediu, de data asta traseul tăind în două satul Breazu, la sud de Pădurea Mârzeşti. Atunci, primarul Ciprian Grosu susţinea că aproximativ 100 de locuinţe ar fi afectate şi propunea revenirea la vechiul traseu, cel stabilit în 2011, care traversează comuna pe la nord de Horleşti.
Dacă proiectul nu va fi modificat, nodul A8-DJ 282 va fi amenajat chiar lângă Cartierul Austriac, un proiect autorizat în noiembrie 2021 de Primăria Rediu pentru construirea a 16 case pasive (cu consum redus de energie). Investitorii solicită mutarea traseului A8 dincolo de Horlești, localitate care se zărește în plan secund
Este şi varianta indicată acum de Codrin Andoniu, care spune că şi terenul este mai plat între Horleşti şi Movileni. El adaugă că, astfel, ar fi ocolită şi Valea lui David, arie protejată de interes naţional. Zona cu o suprafaţă de 1435 de hectare este situată în cea mai mare parte pe teritoriul comunei Rediu, între Bogonos, Valea Lupului, Breazu şi Horleşti şi este străbătută de DJ 248B. Traseul autostrăzii trece pe la nord de Leţcani şi Bogonos înainte să ajungă la Horleşti.
Cititi si: Un miliard de euro pentru capetele A8. A fost lansată licitaţia de proiectare şi execuţie
Dar nu atât traseul A8 este problema, cât nodul care conectează DJ 282 la autostradă. La mijloc se află Cartierul Austriac construit de East West Management. Firma a obţinut autorizaţiile de construire în noiembrie 2021, dar nu este limpede dacă la întocmirea documentaţiei a trebuit sau nu să obţină aviz de la Regionala drumurilor naţionale. Investiţia firmei la care Codrin Andoniu deţine 50 la sută din acţiuni se află pe DJ 282, proaspăt modernizat în contextul lucrărilor de pe Axa rutieră Iaşi-Suceava, dar cele cinci variante de traseu ale A8 erau deja în studiu la data emiterii autorizaţiei de construire.
Nodul de la Horlești e desenat astfel pentru că încă nu este configurat (spre deosebire de celălalt de lângă Vulturi)
Bretelele de legătură între autostradă şi drumul judeţean sunt cele care complică situaţia. Dacă traseul rămâne cel stabilit, nodul de pe DJ 282 şi una din bretelele care pleacă de aici vor fi chiar sub geamurile caselor Cartierului Austriac.
Câteva comentarii afişate pe grupul local de discuţii de pe Facebook „Rediu-Breazu-Horleşti-Tăuteşti - Ajutăm comunitatea!” susţin măcar renunţarea la acest nod, dacă nu la întregul segment al A8.
Cititi si: Consultare publică pe traseul A8 Lețcani-Iași-Ungheni
„La Cartierul Austriac şi acum se face reclamă la radio şi TV pentru vânzări de case. Oamenii care au dat avans 20.000-30.000 euro pentru o casă în cartier ce fac? Le trece autostrada pe deasupra capului? De ce s-a acordat această autorizaţie dacă tot se ştia de această variantă, aşa cum susţineţi?”, se arată într-un comentariu semnat Consu Ela.
„Un nod rutier în Horleşti va fi un dezastru pentru trafic pentru Rediu, toţi cei cu maşinile mici (sute pe zi) vor vrea să iasă, deja traficul e fffff greu dimineaţa şi după 16:00”, susţine la rândul lui Adrian Ilaşcu.
„Rog cetăţenii din comună să «vizualizeze» autostrada, să facă un exerciţiu de imaginaţie mai ales pentru acest nod imens. Pe unde credeţi că vor ajunge autoturismele, camioanele, tirurile ca să intre şi să iasă pe/de pe autostradă? (…) Fix prin faţa caselor dvs. se va întâmpla”, avertizează Lăcrămioara Neştian.
Cititi si: Pe Varianta Nord a autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, situația e albastră
Alţi participanţi la discuţie arată că dezbaterile pentru stabilirea traseului au fost anunţate. „A fost o lună în consultare publică, pe site-ul CNAIR. Faptul că 600 de persoane au ales varianta asta cu un procent covârşitor (90 la sută plus) spune multe lucruri”, precizează Ştefan Liviu Stanciu.
Cât priveşte traficul greu care s-ar abate prin comună, „este o falsă problemă invocată de dl. primar! B-dul Copou interzice traficul greu, deci fără camioane din direcţia Copou spre Horleşti, iar ca să spui că un camion care circula pe str. Canta spre autostradă va ocoli prin Rediu aproximativ 17 km, pe un drum îngust, în loc să meargă drept pe Europeană spre nodul de la Leţcani, este o altă aberaţie”, scrie Răzvan Alex.
„Vreau mobilitate, vreau să ajung mai repede în orice zonă a Iaşului, Bucium, Tătăraşi, Tudor Vladimirescu, Nicolina, Miroslava. Îmi doresc să fim şi noi conectaţi la şoseaua de centură a Iaşului, ca toate celelalte comune adiacente, cum e normal şi firesc într-o societate civilizată. Vom fi singura comună izolată de şoseaua de centură, vi se pare normal?”, explică un alt locuitor al comunei, Bogdan Bucşă.
Pentru moment, Varianta ocolitoare Nord – cum i se mai spune segmentului de autostradă care va trece pe lângă municipiul Iaşi – are doar nodurile de la Horleşti (încă neconfigurat) şi de la Popricani/Vulturi. Încă nu este stabilit unde va fi cel pentru breteaua spre Aeroport şi nici cel de conectare cu Centura Est, pentru care însă se aşteaptă o soluţie de la studiul de fezabilitate.
Pentru lămurirea situaţiei, câţiva consilieri i-au invitat la şedinţa de săptămâna trecută a CL Rediu pe Cătălin Urtoi, consilier onorific al ministrului Transporturilor, şi pe Irinel Bucur, unul dintre activiştii pro-autostradă. Cei doi au explicat că traseul autostrăzii este stabilit, dar au fost de acord că există situaţii excepţionale care ar mai putea schimba ceva. Cătălin Urtoi i-a invitat pe primarul Ciprian Grosu şi pe preşedintele de şedinţă Sebastian Baciu la sediul CNAIR pentru discuţii privind situaţia ivită.
Cititi si: Vin banii pentru podul de peste Prut. Decizii importante pentru proiecte majore care vizează Iaşul
Alegerea „Variantei albastre” de traseu a fost finalizată la sfârşitul anului trecut, fiind „parafată” de Consiliul Judeţean care a emis Certificatul de urbanism în acest sens. Primarul Grosu s-a declarat împotriva construirii nodului de la Horleşti, invocând mai multe motive precum poluarea, traficul crescut (inclusiv cel greu) sau lipsa unor suprafeţe de teren pretabile pentru o dezvoltare industrială pe raza comunei.
Pe de altă parte, Codrin Andoniu ne-a spus că, în cazul în care traseul A8 nu va fi modificat în zona nodului preconizat la Horleşti, va contesta în instanţă proiectul care, în acest moment, afectează în mod evident investiţia de la Cartierul Austriac.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Revine zăpada la Iaşi: Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Duelul reftorilor sau cum reftorul Tudorel a întins floreta iar reftorul Caşcaval i-a luat maul
VIDEO Explozie puternică la o rafinărie din Rusia lovită de drone ucrainene
Anual, la nivel mondial, 1 milion de persoane mor din cauza poluării atmosferice
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |