Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

BUCLUC: Poate fi un cartier de case de lângă Iaşi buturuga mică din calea autostrăzii A8?

GALERIE
cartierul_Austriac2
  • cartierul_Austriac2
- +

Investitorii susţin că traseul trebuie modificat pe motiv că ar trece prin intravilanul localităţii Horleşti şi printr-o arie protejată din apropiere. Primarul şi câţiva locuitori ai comunei Rediu s-au pronunţat şi ei împotriva construirii în zonă a unui nod de conectare a DJ 282 la autostradă. Săptămâna aceasta se va stabili dacă se mai poate schimba ceva la traseul A8.

Traseul A8 aprobat la începutul anului la CNAIR

 

În Rediu, comuna devenită antologică pentru şedinţele mai mult zgomotoase decât utile ale Consiliului Local, s-a ivit un nou subiect de controverse: traseul autostrăzii. Deşi, astă-toamnă, au avut loc dezbateri publice pentru traseul autostrăzii la nord de municipiul Iaşi, în urma cărora a fost stabilită una din cele cinci variante aflate până atunci în discuţii, subiectul a fost redeschis odată cu sosirea în zonă a echipelor de cercetare a terenului, care trebuie să realizeze studiile arheologice.

Cititi si: Reportaj: pe aici va trece A8. O zi printre primii muncitori care sapă deja la autostradă. Lutul e bun, nisipul pune probleme

Practic, potrivit hărţilor stabilite de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Autostrada Unirii ar trece pe lângă primele case de la intrarea în localitatea Horleşti, după indicatorul care marchează limita satului pentru cei care vin dinspre Breazu.

Traseul autostrăzii și nodul cu bretelele de conectare ale DJ 282 se află în intravilanul localității Horlești, într-o zonă unde abia a început să se construiască

Este intravilanul satului Horleşti, ne spune Codrin Andoniu, un investitor care tocmai construieşte un cartier de case în această zonă şi care susţine că traseul unei autostrăzi nu poate fi decât în afara localităţilor. Mai mult, el afirmă că nu a fost anunţat despre dezbaterile publice organizate în toamna trecută pentru stabilirea traseului.

Nodul cu bucluc

Cu doi ani în urmă, autostrada părea blocată tot la Rediu, de data asta traseul tăind în două satul Breazu, la sud de Pădurea Mârzeşti. Atunci, primarul Ciprian Grosu susţinea că aproximativ 100 de locuinţe ar fi afectate şi propunea revenirea la vechiul traseu, cel stabilit în 2011, care traversează comuna pe la nord de Horleşti.

Dacă proiectul nu va fi modificat, nodul A8-DJ 282 va fi amenajat chiar lângă Cartierul Austriac, un proiect autorizat în noiembrie 2021 de Primăria Rediu pentru construirea a 16 case pasive (cu consum redus de energie). Investitorii solicită mutarea traseului A8 dincolo de Horlești, localitate care se zărește în plan secund

Este şi varianta indicată acum de Codrin Andoniu, care spune că şi terenul este mai plat între Horleşti şi Movileni. El adaugă că, astfel, ar fi ocolită şi Valea lui David, arie protejată de interes naţional. Zona cu o suprafaţă de 1435 de hectare este situată în cea mai mare parte pe teritoriul comunei Rediu, între Bogonos, Valea Lupului, Breazu şi Horleşti şi este străbătută de DJ 248B. Traseul autostrăzii trece pe la nord de Leţcani şi Bogonos înainte să ajungă la Horleşti.

Cititi si: Un miliard de euro pentru capetele A8. A fost lansată licitaţia de proiectare şi execuţie

Dar nu atât traseul A8 este problema, cât nodul care conectează DJ 282 la autostradă. La mijloc se află Cartierul Austriac construit de East West Management. Firma a obţinut autorizaţiile de construire în noiembrie 2021, dar nu este limpede dacă la întocmirea documentaţiei a trebuit sau nu să obţină aviz de la Regionala drumurilor naţionale. Investiţia firmei la care Codrin Andoniu deţine 50 la sută din acţiuni se află pe DJ 282, proaspăt modernizat în contextul lucrărilor de pe Axa rutieră Iaşi-Suceava, dar cele cinci variante de traseu ale A8 erau deja în studiu la data emiterii autorizaţiei de construire.

Nodul de la Horlești e desenat astfel pentru că încă nu este configurat (spre deosebire de celălalt de lângă Vulturi)

Bretelele de legătură între autostradă şi drumul judeţean sunt cele care complică situaţia. Dacă traseul rămâne cel stabilit, nodul de pe DJ 282 şi una din bretelele care pleacă de aici vor fi chiar sub geamurile caselor Cartierului Austriac.

Ce spun localnicii

Câteva comentarii afişate pe grupul local de discuţii de pe Facebook „Rediu-Breazu-Horleşti-Tăuteşti - Ajutăm comunitatea!” susţin măcar renunţarea la acest nod, dacă nu la întregul segment al A8.

Cititi si: Consultare publică pe traseul A8 Lețcani-Iași-Ungheni

„La Cartierul Austriac şi acum se face reclamă la radio şi TV pentru vânzări de case. Oamenii care au dat avans 20.000-30.000 euro pentru o casă în cartier ce fac? Le trece autostrada pe deasupra capului? De ce s-a acordat această autorizaţie dacă tot se ştia de această variantă, aşa cum susţineţi?”, se arată într-un comentariu semnat Consu Ela.

„Un nod rutier în Horleşti va fi un dezastru pentru trafic pentru Rediu, toţi cei cu maşinile mici (sute pe zi) vor vrea să iasă, deja traficul e fffff greu dimineaţa şi după 16:00”, susţine la rândul lui Adrian Ilaşcu.

„Rog cetăţenii din comună să «vizualizeze» autostrada, să facă un exerciţiu de imaginaţie mai ales pentru acest nod imens. Pe unde credeţi că vor ajunge autoturismele, camioanele, tirurile ca să intre şi să iasă pe/de pe autostradă? (…) Fix prin faţa caselor dvs. se va întâmpla”, avertizează Lăcrămioara Neştian.

Cititi si: Pe Varianta Nord a autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, situația e albastră

Alţi participanţi la discuţie arată că dezbaterile pentru stabilirea traseului au fost anunţate. „A fost o lună în consultare publică, pe site-ul CNAIR. Faptul că 600 de persoane au ales varianta asta cu un procent covârşitor (90 la sută plus) spune multe lucruri”, precizează Ştefan Liviu Stanciu.

Cât priveşte traficul greu care s-ar abate prin comună, „este o falsă problemă invocată de dl. primar! B-dul Copou interzice traficul greu, deci fără camioane din direcţia Copou spre Horleşti, iar ca să spui că un camion care circula pe str. Canta spre autostradă va ocoli prin Rediu aproximativ 17 km, pe un drum îngust, în loc să meargă drept pe Europeană spre nodul de la Leţcani, este o altă aberaţie”, scrie Răzvan Alex.

„Vreau mobilitate, vreau să ajung mai repede în orice zonă a Iaşului, Bucium, Tătăraşi, Tudor Vladimirescu, Nicolina, Miroslava. Îmi doresc să fim şi noi conectaţi la şoseaua de centură a Iaşului, ca toate celelalte comune adiacente, cum e normal şi firesc într-o societate civilizată. Vom fi singura comună izolată de şoseaua de centură, vi se pare normal?”, explică un alt locuitor al comunei, Bogdan Bucşă.

Cătălin Urtoi propune o mediere, la CNAIR

Pentru moment, Varianta ocolitoare Nord – cum i se mai spune segmentului de autostradă care va trece pe lângă municipiul Iaşi – are doar nodurile de la Horleşti (încă neconfigurat) şi de la Popricani/Vulturi. Încă nu este stabilit unde va fi cel pentru breteaua spre Aeroport şi nici cel de conectare cu Centura Est, pentru care însă se aşteaptă o soluţie de la studiul de fezabilitate.

Pentru lămurirea situaţiei, câţiva consilieri i-au invitat la şedinţa de săptămâna trecută a CL Rediu pe Cătălin Urtoi, consilier onorific al ministrului Transporturilor, şi pe Irinel Bucur, unul dintre activiştii pro-autostradă. Cei doi au explicat că traseul autostrăzii este stabilit, dar au fost de acord că există situaţii excepţionale care ar mai putea schimba ceva. Cătălin Urtoi i-a invitat pe primarul Ciprian Grosu şi pe preşedintele de şedinţă Sebastian Baciu la sediul CNAIR pentru discuţii privind situaţia ivită.

Cititi si: Vin banii pentru podul de peste Prut. Decizii importante pentru proiecte majore care vizează Iaşul

Alegerea „Variantei albastre” de traseu a fost finalizată la sfârşitul anului trecut, fiind „parafată” de Consiliul Judeţean care a emis Certificatul de urbanism în acest sens. Primarul Grosu s-a declarat împotriva construirii nodului de la Horleşti, invocând mai multe motive precum poluarea, traficul crescut (inclusiv cel greu) sau lipsa unor suprafeţe de teren pretabile pentru o dezvoltare industrială pe raza comunei.

Pe de altă parte, Codrin Andoniu ne-a spus că, în cazul în care traseul A8 nu va fi modificat în zona nodului preconizat la Horleşti, va contesta în instanţă proiectul care, în acest moment, afectează în mod evident investiţia de la Cartierul Austriac. 

În ce stadiu se află acum proiectul Autostrăzii Unirii:

  • cele două capete ale tronsonului montan, Tg. Mureş-Miercurea Nirajului, respectiv Leghin-Moţca sunt în licitaţie (un miliard de euro), etapa depunerii ofertelor, pentru atribuirea contractului de proiectare şi execuţie;
  • traseul montan ar putea să obţină până la sfârşitul acestei luni acordul de mediu, ultima etapă înaintea pregătirii şi lansării licitaţiei de proiectare şi execuţie (cu o valoare estimată de 5 miliarde de euro);
  • traseul ieşean, între nodul cu A7 de la Paşcani şi Ungheni, este cel mai întârziat: forajele pentru actualizarea studiului de fezabilitate şi pentru proiectare abia se încheie pe tronsonul Tg. Frumos-Leţcani şi tocmai încep de la Leţcani spre Rediu-Popricani. Licitaţia (care ar porni de la 2 miliarde de euro) ar urma să fie lansată la începutul anului viitor;
  • podul peste Prut urmează să intre în licitaţie în iunie (40 milioane de euro inclusiv facilităţile conexe de pe cele două maluri), potrivit declaraţiilor făcute de Cătălin Urtoi în raportul săptămânal pe care îl prezintă în fiecare duminică în direct pe pagina sa de Facebook, împreună cu Irinel Bucur şi Bogdan Iluţ. Poziţionarea lui într-o arie protejată (Cotul Bran) a fost motivul invocat multă vreme pentru amânarea construirii podului care va conecta reţeaua rutieră din stânga Prutului la A8.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Cosmin PAȘCA

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Să luăm exemplul Iaşului. Peste un an-doi, Marius Ostaficiuc va afirma că filiala AUR a fost „capturată” şi va reveni la PSD, Tudor Ciuhodaru îşi va redescoperi „umanismul” şi se va întoarce la partidul lui Dan Voiculescu (aripa televizată a PSD), iar Ciprian Paraschiv îşi va aminti că a fost cândva liberal. Şi mulţi alţii, totul multiplicat cu 41 la nivel de ţară. Controlează azi PSD-PNL România cu 55%? Să vedeţi peste doi-trei ani când o să râdă de Putin cu alea 87% ale lui.

opinii

Bunici obraznici

Briscan ZARA

Bunici obraznici

Bunicii îşi descoperă în nepoţi un scop în viaţă şi nu-i lasă pe aceştia să înveţe nimic din propriile greşeli. Având mult timp la dispoziţie, ei execută toate treburile, odraslele neavând voie să mişte un deget. Mâncarea li se serveşte la pat, în faţa televizorului, totul este aranjat în farfurie în aşa fel încât plodul să nu facă altceva decât să îşi bage singur în gură. Dacă lenea e prea mare, chiar şi acest mic inconvenient se rezolvă de către mereu atenţii şi mereu săritorii bunici: copilul e hrănit în gură. El nu trebuie să îşi aleagă hainele, să îşi spele vasele din care a mâncat, nu mai vorbesc de gătit. Copiii crescuţi de bunici nu ştiu să facă nimic! Pentru că nu au fost lăsaţi să facă. Li s-a pus totul la nas.

Noi, femeile

Cristina DANILOV

Noi, femeile

O fată nu trebuie să rupă cămașa colegului pentru a scăpa de batjocura lui. O adolescentă are dreptul de a citi pe o bancă în parc, așa cum citeam eu cândva, fără să fie agresată și apoi umilită de autorități doar pentru că este femeie. Se poate? Desigur, egalitatea între sexe e un principiu care se învață și societatea de azi ne cere tuturor să facem efortul de a ieși din stereotipurile în care ne-am format și să participăm deschiși la această lecție a umanității.

Între artă şi credinţă

Nichita DANILOV

Între artă şi credinţă

Se pare că noi nu încercăm să ne împăcăm cu gândul că trăim într-o lume imperfectă şi dorim, cu tot dinadinsul să transformă imperfecţiune în perfecţiune, gândind şi, mai ales, acţionând, cât mai corect politic. Aliniindu-ne, cu alte cuvinte, la noile standarde ale politicilor culturale, care dau naştere la noi aberaţii ideologice, la fel de nocive ca şi cele din perioada comunismului, la ameninţări şi la vărsări de sânge.

pulspulspuls

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Acuma, dacă tot s-a terminat cu agitaţia de la Vniversitatea din Copou, haideţi să facem două-trei observaţiuni mai detaşate, fără presiunea votului, presiune care a tot apăsat şi în afara instituţiei în aceste ultimel zile. 

Caricatura zilei

Putin a mai câștigat un mandat de președinte al Federației Ruse

Vladimir Putin a câstigat alegerile prezidentiale din Rusia cu 87,97 la suta.  

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri